|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۰۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
وی در این باره اضافه کرد :در متن این قرارداد آمده است که فسخ قرارداد باید با اجازه پیمانکارباشد در حالی که حتی در قرارداد ترکمانچای هم چنین امتیازی داده نشده است .
قائم مقام وزیرراه و شهرسازی در امور بین الملل و تامین مالی با بیان این که قرارداد تامین مالی پروژه برقی سازی قطار مشهد- تهران طی سه هفته آینده بین بانک مرکزی ایران و اگزیم بانک چین نهایی می شود، افزود:با توجه به پاره ای از مسائل موجود احداث قطار سریع السیر مشهد- تهران و قطار مشهد -گرگان در دستور کار نیست .

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل و تامین مالی با بیان این که قرارداد تامین مالی پروژه برقی سازی قطار مشهد- تهران طی سه هفته آینده بین بانک مرکزی ایران و اگزیم بانک چین نهایی می شود، افزود:با توجه به پاره ای از مسائل موجود احداث قطار سریع السیر مشهد- تهران و قطار مشهد -گرگان در دستور کار نیست .

علی اصغر فخریه کاشان در این باره اظهار کرد : قرارداد تامین مالی و فاینانس برقی سازی قطار مشهد- تهران که پیش از این تفاهم نامه های آن به امضا رسیده بود و در دیدار اخیر روسای جمهور چین و ایران نیز بر تسریع در اجرای آن تاکید شده بود، با تغییراتی در نوع وام و بازپرداخت آن در حال نهایی شدن است که به نظر می رسد طی دو یا سه هفته آینده این موضوع به سرانجام برسد .

دوازدهم خرداد ماه جاری بود که احمدرضا نیک کار، مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا با بیان این که فاصله مشهد -تهران 3 ساعته می شود در گفت و گو با اعتدال از انعقاد قرارداد احداث قطار سریع السیر مشهد-تهران در سفر قریب الوقوع نخست وزیر ژاپن خبرداده و گفته بود: قطار سریع السیر تهران- مشهد با مشارکت شرکت میتسوبیشی ژاپن و با سرمایه گذاری حدود هفت میلیارد دلار از منابع فاینانس خارجی در مدت زمان چهار سال به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

همچنین در این پروژه شرکت آتیه صبا از منابع ارزی صندوق توسعه ملی 15 درصد و شرکت ژاپنی میتسوبیشی 85 درصد آن را 12 ساله فاینانس خواهد کرد.

اصلاح مجوزها و بازشدن ال سی توسط بانک صنعت و معدن

وی با بیان این که پیش از این وام پیش بینی شده چینی برای این پروژه از نوع وام ها ی تجاری بوده تصریح کرد :به سبب کاهش هزینه ها و افزایش مدت زمان بازپرداخت این وام به وام ترجیحی با بازپرداخت 20 ساله تغییر یافته است که می تواند هزینه های 8 تا 10 درصدی این پروژه راتا 3 درصد کاهش دهد .قائم مقام وزیرراه و شهرسازی همچنین با اشاره به این که بانک عامل این پروژه بانک صنعت و معدن است افزود :هم اکنون برنامه پیش روی این پروژه تا زمان آغاز عملیات اجرایی در مجموع سه مرحله ، نهایی شدن قراردادمالی ،اصلاح مجوزها و بازشدن ال سی توسط بانک صنعت و معدن را شامل می شود .وی در همین باره اضافه کرد :با توجه به تغییرات انجام گرفته در نوع فاینانس پیش بینی شده لازم است در مجوزهایی که پیش از این برای پروژه صادر شده است تغییراتی ایجاد شود که در همین راستا اگزیم بانک چین از هفته گذشته و با کمک یک مشاور چینی بررسی این تغییرات و نیز حل مسائل زیست محیطی این پروژه را در ایران آغاز کرده است.

تامین بعضی قطعات از اروپا با فاینانس چینی

علی اصغر فخریه کاشان با بیان این که این اقدام به طور مشترک بین شرکت مپنا از ایران و یک شرکت چینی به صورت کنسرسیوم به اجرا در می آید افزود : از دیگر مسائلی که برای اجرای بهتر این پروژه پیش بینی شده و در مراحل نهایی شدن است این که برخی تجهیزات اصلی و حساس این پروژه از محل فاینانس چینی از کشورهای اروپایی و شرکت هایی مثل زیمنس آلمان که پیش از این در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند خریداری می شود .قائم مقام وزیرراه و شهرسازی در امور بین الملل و تامین مالی همچنین در باره آخرین وضعیت پروژه قطار سریع السیر مشهد- تهران که طی هفته های گذشته از مذاکره ایران با شرکت های ژاپنی برای آغاز مطالعات و اجرای آن خبرهایی منتشر شده بود گفت :هم اکنون احداث قطار سریع السیر مشهد- تهران به شکل جدید پیگیری نمی شود .

اجرای قطار برقی و سریع السیر به طور همزمان ممکن نیست

وی درباره دلایل این موضوع تصریح کرد: با توجه به بررسی های صورت گرفته اجرای همزمان قطار برقی و سریع السیر مشهد- تهران اما و اگرهایی دارد که به نظر می رسد آغاز عملیات اجرایی آن ها به طور همزمان ممکن نیست علاوه بر این که وضعیت منابع مالی کشور نیز پاسخ گوی نیاز مالی هر دو پروژه نیست .علی اصغر فخریه کاشان با اشاره به این که احداث قطار برقی مشهد- تهران می تواند تا حدود زیادی نیاز حمل و نقل ریلی در مسیر مشهد را تامین کند و همچنین زمان را کاهش دهد افزود : به نظر می رسد آغاز عملیات اجرایی این پروژه و برنامه ریزی ها برای آن به سال های آینده موکول شود .این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی همچنین درباره سرنوشت دیگر پروژه ریلی استان یعنی قطار مشهد -گرگان که طی سال های گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره آن منتشر شد و گاهی حتی برخی رسانه ها با تیترهایی مثل ترک تشریفات و آغاز عملیات اجرایی به استقبال آن رفتند گفت :اصل قرارداد این پروژه مشکل جدی دارد آن چنان که هنوز این مشکلات برطرف نشده است .

وی در این باره اضافه کرد :در متن این قرارداد آمده است که فسخ قرارداد باید با اجازه پیمانکارباشد در حالی که حتی در قرارداد ترکمانچای هم چنین امتیازی داده نشده است .قائم مقام وزیرراه و شهرسازی تصریح کرد :در صورتی که همه مشکلات فنی و حقوقی این قرارداد برطرف شود باید توجه داشت که هم اکنون بودجه برای آغاز به کار عملیات اجرایی این پروژه موجود نیست .بنابراین در سال 95 به طور قطع احداث این پروژه در دستور کار قرار نخواهد گرفت.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که بیش از پنج سال از تصویب راه اندازی قطار پرسرعت یا همان سریع السیر مسیر مشهد- تهران و 9 سال از امضای قرارداد احداث راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان با مشارکت کنسرسیومی از شرکت های اتریشی و آلمانی می گذرد.

منبع: خراسان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین