|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۱۰۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: صادرات برق به اروپا از جمله موارد پیش بینی شده برای وزارت نیرو در مقوله اقتصاد مقاومتی است که از طریق کشورهای همسایه امکانپذیر می شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: صادرات برق به اروپا از جمله موارد پیش بینی شده برای وزارت نیرو در مقوله اقتصاد مقاومتی است که از طریق کشورهای همسایه امکانپذیر می شود.

علیرضا دائمی امروز در حاشیه نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره صادرات برق به اروپا، افزود: برنامه وزارت نیرو مطرح کردن ایران به عنوان مرکز (هاب) انرژی منطقه است.

به گفته این مقام مسئول، صادرات برق به اتحادیه اروپا از طریق کشورهای همسایه امکانپذیر است و از جمله مباحث مطرح شده در مقوله اقتصاد مقاومتی نیز محسوب می شود.

وی افزود: نظر به اینکه صادرات برق با تبدیل سوخت به انرژی الکتریکی باید انجام شود، بنابراین نیاز به تعیین نرخ گاز وجود دارد، که هنوز قیمت گاز برای سرمایه گذاری بخش خصوصی قطعی نشده و پس از آن می توان مدل های کسب و کار را اجرایی ساخت.

دائمی تصریح کرد: صادرات برق ملزوماتی دارد که از جمله آنها تولید برق با بهره وری بالا است؛ زیرا تبدیل سوخت به انرژی الکتریکی امکان صدور برق را فراهم می سازد و هدر رفت آن باید در کل سیستم به حداقل برسد.

وی یادآور شد: باید از سیستم های فشار قوی با افت کم برای صادرات استفاده شود و تاکنون مطالعات زیادی برای استفاده از پیشرفته ترین سیستم های انتقال برق در جهان بررسی شده و نمونه هایی که در اروپا مطرح بوده، در پژوهشگاه نیرو در دست بررسی قرار دارند.

دائمی تاکید کرد: ایران برای تحقق هدف صادرات برق در سال های آینده و افق فراتر از سال 1400، نیازمند تغییر شبکه انتقال خود است.

دائمی اضافه کرد: موضوع اتلاف انرژی در شبکه برق، به قدرت و توان انرژی منتشره و همچنین فصل سال مرتبط است و با تکمیل پست های برق موجود کشور و کشورهای مسیر صادرات و همچنین اعمال تغییر در شبکه توزیع برق کشور، دستیابی به این هدف امکانپذیر می شود.

وی بیان داشت: امروز و با تغییر شرایط منطقه، صادرات برق به عراق و چند کشور همسایه در غرب و شرق به دلیل نا امنی متوقف شده، اما به سایر کشورها صادرات برق کاهش نیافته است.

جمهوری اسلامی علاوه بر جمهوری خودمختار نخجوان با هفت کشور عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان،ترکمنستان و ترکیه تبادل برق دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه همسایگان ایران متقاضی برق کشورمان هستند، تصریح کرد: سالیانه به طور متوسط 11 تا 12 میلیارد کیلو وات ساعت برق بین ایران و هفت کشور همسایه که با آنها مرز خشکی داریم، مبادله می شود که هشت میلیارد کیلو وات ساعت آن صادرات است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین