|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۶
تبلور برجام در صنعت خودرو/ ورود فناوری، سرمایه و کیفیت با یک قراداد
کد خبر: ۱۰۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
بر اساس توافق انجام شده، شرکت فرانسوی سیتروئن 300 میلیون یورو در سایپا کاشان سرمایه گذاری خواهد کرد و قرار است 50 درصد این شرکت به سیتروین واگذار شود؛ با اجرایی شدن این توافق، از این پس سایپا کاشان مرکز تولید خودروی سیتروئن در خاورمیانه، آفریقا و هند خواهد شد. به بیان ساده تر، محصولات سایپا کاشان علاوه بر مصرف داخلی به این کشورها نیز صادر می شود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، چنین معامله ای، از دستاوردهای دوران پس از برجام به شمار می رود. دورانی که با لغو تحریم ها علیه کشورمان، امکان جذب سرمایه های خارجی و دستیابی به فناوری‌های روز فراهم شده است.
هنوز صنایع ایران فراموش نکرده اند که در فضای غبارآلود تحریم ها، نه سیتروئن که هیچ کمپانی بزرگ دیگری، نه در خودرو که در هیچ یک از صنایع دیگر حاضر به ورود و سرمایه گذاری نبودند ولی اکنون، ایران در آستانه تبدیل شدن به قطب تامین خودروهای سیتروئن در خاورمیانه قرار دارد.
قرارداد مذکور میان سایپا و سیتروئن از ابعاد دیگری نیز قابل اهمیت است؛ شرکت سیتروئن قرار است 300 میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کند؛ این یعنی جذب سرمایه خارجی به کشور. این شرکت همچنین برای تولید خودروهای خود با همکاری سایپا کاشان، عملا فناوری های روز خود در خودروسازی را به کشور خواهد آورد؛ این موضوع یعنی تولید خودرو با فناوری روز دنیا در خاک ایران.
همین سرمایه گذاری کمک شایانی به اشتغالزایی در کشور خواهد کرد؛ تولید انبوه محصولات سیتروئن در ایران، هم شغل مستقیم تولید می کند هم مشاغل غیرمستقیم. این دومی شامل خرید و فروش، خدمات پس از فروش، خدمات فنی و جانبی، و نیز اشتغالزایی در حوزه صادرات این خودروها به کشورهای منطقه می شود که در مجموع رقم قابل توجهی خواهد بود.
نکته قابل توجه دیگر، تولید خودرو با کیفیت روز دنیا در ایران و در نتیجه افزایش "کیفیت" خودروها در کشور است؛ این امر به نوبه خود رقابت در صنعت خودرو را جدی تر کرده و به افزایش کیفی خودروهای دیگر نیز کمک می کند.
جالب است که ویژگی های چنین معامله ای، همه نگرانی های ادعایی مخالفان دولت تدبیر و امید را یکجا برطرف می کند؛ اولا قرار نیست وارداتی به صورت خام انجام شود؛ سرمایه ای هم از کشور خارج نمی شود و حتی سرمایه گذاری خارجی با مبلغ دست کم 300 میلیون یورو هم انجام خواهد شد؛ فناوری روز دنیا هم به داخل منتقل می‌شود؛ کیفیت خودروهای داخلی هم افزایش می یابد.
بنابراین ظاهرا بهانه ای برای منتقدان باقی نخواهد ماند؛ با این وجود، تندروهایی که هدف آنها "تخریب دولت تدبیر و امید به هر قیمتی" است، حتی چنین معامله ای را هم برنمی تابند. از لحظه شنیدن خبر توافق سایپا و سیتروئن، مخالفان دولت شروع کرده اند به ایراد گرفتن از آن.
آیا چنین بهانه گیری هایی تصدیقی بر این مدعا نیست که موضوعاتی مانند "کیفیت خودرو"، "واردات بی رویه" و "سرمایه گذاری خارجی" صرفا ابزارهایی در خدمت اهداف سیاسی آنها هستند نه چیزی بیشتر؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین