|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۱۰۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
یک نماینده مجلس با ادعای "استفاده تاج خروس در تولید سوسیس و کالباس" خواستار تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد شده است!
به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، اظهارات رسول خضری نماینده سردشت و پیرانشهر که تصادفا (!) مطابق میل مسئولان سازمان غذا و دارو است، ابهامات فراوانی دارد. اولا هر واحد تولیدی سوسیس و کالباس ابتدا باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرد. در مراحل کاری این واحدها، نیز سازمان غذا و دارو درست مانند سازمانی ملی استاندارد هر دو وظیفه نظارت دارند؛ در نتیجه، این موضوع که تا کنون گزارشی مبنی بر وجود تاج خروس در تولیدات اینچنینی از سوی سازمان غذا و دارو داده نشده، یا نشانه دروغ بودن اصل خبر است و یا اینکه سازمان غذا و دارو نیز درست مانند سازمان ملی استاندارد باید پاسخگو و پیگیر باشد؛ حال چرا نماینده مذکور صرفا دشنه را به سمت سازمان ملی استاندارد گرفته است، سوالی است که صادقانه بودن این افشاگری(!) را به طور کلی زیر سوال می برد.
فارغ از این موضوع، عدم استفاده از اندام های غیر خوراکی نظیر تاج خروس در سال 1388 یعنی 7 سال پیش و قبل از همه سازمان‌های مدعی سلامت مردم، با تایید صلاحیت اولین آزمایشگاه بافت شناسی فراورده های گوشتی کشور توسط سازمان ملی استاندارد مورد تاکید قرار گرفته و از سال 1390 پروانه استاندارد  استفاده کنندگان  از اندام ها و بافت های غیر مجاز نظیر تاج خروس را تعلیق و یا ابطال کرده و اقدامات انجام یافته نیز از سوی سازمان بازرسی کل کشور بعنوان دستگاه ناظر مناسب ارزیابی شده است.
جالب اینجاست که سازمان های ناظر دیگر، این ممنوعیت را اعمال نکردند و تنها در سال 93 یعنی 3 سال بعد از اعلام ممنوعیت توسط سازمان ملی استاندارد بود که سازمان غذا و دارو استفاده از خمیر مرغ را در تولید سوسیس و کالباس ممنوع کرد!
حال سوال دیگری که مطرح می شود این است که ادعای نماینده مذکور با استناد به کدام گزارش از نهادهای ناظر یعنی استاندارد یا غذا و دارو، مطرح شده است؟ به نظر می رسد بهتر است هواخواهان خلق الساعه برخی نهادها، پیش از آنکه به دفاع کورکورانه از اقدامات نهاد مذکور بپردازند، دست کم اطلاعات اولیه خود را افزایش داده و بروز کنند!
پیگیری های خبرنگار تدبیر و امید نشان می دهد که اولا قسمت بسیار عمده گوشت طیور مورد استفاده در تولید سوسیس و کالباس از مرغ گوشتی تامین می شود که اساساً  تاج ندارد و در ثانی، چنانچه لاشه خروس بطور متوسط حدود 2000 گرم و وزن تاج آن 20 گرم ( 1% وزنی )  باشد، از نظر اقتصادی توجیهی برای استفاده از تاج خروس در این محصولات وجود ندارد و رویت یک مورد تخلف در واحدی غیر مجاز و یا مشاهده یک فیلم چند دقیقه ایی که از پشت صحنه آن بی خبریم و از اهداف تهیه کننده آن بی اطلاع، نمی تواند 300 هزار تن از تولیدات کشور را زیر سئوال ببرد.
فارغ از این بحث ها، یک موضوع همچنان مبهم باقی مانده است، نماینده مذکور از مخالفان پروپا قرص نظارت سازمان ملی استاندارد بر حوزه غذایی و تولیدات سلامت محور است و این را بارها در هنگام تصویب طرح "تقویت و توسعه نظام استاندارد" اعلام کرده؛ با این وجود، اعتراض او به سازمان ملی استاندارد به دلیل ادعای وجود تاج خروس در تولیدات سوسیس و کالباس چه محلی از اعراب دارد؟
مگر نه اینکه از نظر این نماینده، نظارت بر تولید سوسیس و کالباس، به عنوان تولیدات سلامت محور، اساساً ربطی به سازمان ملی استاندارد ندارد و انحصارا وظیفه سازمان غذا و دارو است؟ این تنقض چگونه پاسخ داده می‌شود؟

چرا برخی نظارت را فقط خاص خود می دانند و لاغیر؟!
اخیرا طرح "تقویت و توسعه نظام استاندارد" با هدف تشدید نظارت بر استاندارد تولیدات مختلف و نظم دادن به آن در مجلس به تصویب رسیده و البته شورای نگهبان طرح مذکور را به دلیل آنکه "طرح به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و تأمین هزینه مزبور معلوم نشده" به مجلس برگردانده تا پس از رفع ابهام دوباره درباره آن اظهارنظر کند.
به موجب ماده 25 طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد کارشناسان سازمان مجازند به دستور سازمان به محل‌های تولید، بسته‌بندی، تمرکز، عرضه و فروش کالاها و یا خدمات مشمول استاندارد اجباری وارد شوند و به بازرسی و نمونه‌برداری بپردازند.
همچنین در تبصره یک ماده 20 آمده است؛ کارشناسان سازمان در انجام وظایف قانونی خود به عنوان ضابط دادگستری محسوب می‌شود. تبصره 2 ماده 20 نیز می‌گوید؛ مفاد این ماده نافی وظایف و اختیارات قانونی سایر دستگاه‌ها نمی‌باشد.
در ماده 26 هم آمده است آزمایشگاه‌های سازمان جز در مورد کالاهای سلامت محور خاص که به تصویب شورای عالی استاندارد می‌رسد و نیز موارد نظامی، دارویی، هسته‌ای و پرتویی در زمینه‌های تعیین ویژگی کالاها و انطباق آن با استانداردهای مربوط ضوابط فنی و تنظیم کردن وسایل سنجش، به عنوان آزمایشگاه‌های مرجع در کشور شناخته می‌شوند.
واضح است که بر اساس این طرح، اولا نظارت هیچ نهاد دیگری از حوزه های مروبطه نفی نمی شود و در ثانی حتی در موارد خاصی در مورد کالاهای سلامت محور، این سامان ورود نخواهد کرد.
بنابراین ورود سازمان ملی استاندارد به حوزه سلامت به صورت یک نظارت مضاعف تلقی می شود که با هر عقل سلیمی امری منطقی و درست به شمار می رود. روشن است که تشدید نظارت ها و همکاری نهادی مانند سازمان ملی استاندارد بی تردید اطمینان از سلامت مواد غذایی را بالاتر خواهد برد. چه کسی است که منکر این شود مضاعف شدن نظارت ها در نهایت به سود حوزه سلامت خواهد بود؟
با این وجود اصرار برخی در سازمان غذا و دارو بر انحصار نظارت بر مواد غذایی و عدم دخالت هیچ نهاد و ارگان دیگری، این شائبه را تقویت می کند که مگر نظارت بر این حوزه چه سودی دارد که تمامی امور خود را تعطیل کرده و صرفا به ساخت دلیل و بهانه تراشی در جهت مخالفت با ورود هر دستگاه دیگری به حوزه نظارت بر مواد غذایی کرده است؟
و سوال بی پاسخ دیگر اینکه آیا جنجال های نماینده پیرانشهر، که با هر بهانه ای قصد حمله به سازمان ملی استاندارد را دارد، به موضوع تصویب طرح "تقویت و توسعه نظام استاندارد" مرتبط نیست؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین