|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۶
کد خبر: ۱۰۳۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۰
مجله پولتیکو در تحلیلی به بررسی نقاط ضعف و قدرت هیلاری کلینتون نسبت به استفاده از کارت "زن بودن" در انتخابات پیش رو پرداخته است.
 مجله پولتیکو در تحلیلی به بررسی نقاط ضعف و قدرت هیلاری کلینتون نسبت به استفاده از کارت "زن بودن" در انتخابات پیش رو پرداخته است.
 
به گزارش ایسکانیوز ترجمه این مقاله را در ادامه می خوانید.
 
"صادقانه بگویم اگر هیلاری کلینتون مرد بود، 5 درصد هم رای نداشت. تنها برگ برنده او زن بودنش است." این جمله را دونالد ترامپ اواخر آوریل در جمع هوادارانش گفت. هیلاری چندی بعد در پاسخ به اظهارات ترامپ گفت اگر مبارزه برای طرح های مراقبت های بهداشتی زنان و پرداخت در قبال مرخصی ها و برابری جنسیتی استفاده از برگ برنده زن بودن است، با من مبارزه کن.
 
روز سه شنبه هفته گذشته هیلاری کلینتون به عنوان اولین زن، کاندیدای نهایی یکی از دو حزب برجسته آمریکا شناخته شد. او در مقابل رقیبی که تاریخچه زن ستیزی غنی ای دارد، کارنامه روشنی از فعالیت با زنان دارد. مجله پولتیکو به سراغ تعدادی از زنان صاحب فکر در آمریکا رفت تا نظر آنها را در مورد استفاده انتخاباتی کلینتون از ارائه "کارت زن" جویا شود. تعدادی از آنها معتقد بودند کلینتون باید بیشتر روی ایده های کار و خانواده اش کار کند و قطعا مردها را هم مدنظر قرار بدهد. تعدادی دیگر معتقدند که هیلاری نباید کوچک ترین توجهی به اظهارات ترامپ داشته باشد. عده ای هم این ایده را از پایه و اساس رد کرده عقیده دارند بسیاری از زنان به جای فکر کردن به جملات قصار و مقالات سیاسی، باید به چیزهای بهتری فکر کنند.
 
کلینتون نباید افتخاراتش را تنها بر پایه جنسیتش بنا کند.
دنیل پلتکا معاون ارشد مطالعات سیاست خارجی و دفاعی در موسسه اینترپرایز آمریکا می گوید:
واضح است که "زن بودن" هیلاری کلینتون حربه قدرتمندی در برابر دونالد ترامپ است. نباید هیلاری را بابت استفاده از این حربه سرزنش کرد چرا که رقیب او مردی است با سه همسر در کارنامه زندگی اش و با انواع و اقسام اتهامات جنسیتی به زنان پیر و جوان. مردی که در عین هوشمندی بسیار احمق است. اما در عین حال هیلاری کلینتون هم باید هوشمندانه از کارت زن بودنش استفاده کند. بله ما همواره به خاطر خواهیم داشت که او اولین زن در تاریخ آمریکاست که نامزد نهایی یکی از احزاب اصلی شده و جامعه زنان آمریکا بابت این اتفاق بسیار بسیار هیجان زده هستند اما با این حال هیلاری به چند دلیل نباید تمامی اقداماتش را محدود به جنسیتش کند.
 
1) درست است که نگاه ترامپ به زنان تحقیرآمیز است اما بیل کلینتون همسر هیلاری هم کارنامه درخشانی در روابطش با زنان ندارد. برخی اتفاقات هرگز از حافظه مردم پاک نخواهد شد. بنابراین هیلاری باید محتاط تر باشد.
 
2) این مورد تا حدی می تواند لطمه زننده باشد و قطعا تیم کلینتون متوجه شده است که زنان جوان خیلی در مورد چشم انداز فعالیت های هیلاری مطمئن نیستند، آنها گیج اند شاید به این دلیل که قانون مساوات در دنیا برای آنها قابل قبول تر از آن چیزیست که واقعا وجود دارد. شاید هم به این دلیل که آنها ترجیح میدهند به مسائل مهمتری به غیر از سیاست و جملات قصار سیاسی فکر کنند چرا که احتمالا آنها بسیار باهوشند.
 
3) سیاست جنسیتی در کل تحقیرآمیز است. من را دوست داشته باشید چرا که من یک زن هستم. با من رفتاری متفاوت داشته باشید. من را در قالب همان استاندارد قضاوت نکنید، اما تظاهر کنید که من در همان استاندارد قرار دارم. با من مانند یک مرد رفتار کنید اما مودب باشید. من یک زن هستم، چطور جرات می کنید؟
 
در نهایت اگر هیلاری پیروز انتخابات شود، خواهد گفت من از کارت زن بودنم استفاده نخواهم کرد چرا که من به خاطر زن بودنم اینجا نیستم. من اینجا هستم چون پیروز شده ام، من پیروز شده ام چرا که بهتر از دیگران بودم. من اینجا هستم چرا که شما ایده های من را بیشر دوست دارید. من اینجا هستم چرا که شما فکر نمی کنید من یک زن هستم، شما به من به عنوان یک رئیس جمهور نگاه می کنید. اما من مطمئنم هیلاری از کارت زن بودنش استفاده خواهم کرد. چرا که پنهان شدن پشت جنبش زنان خیلی آسانتر از آن است که بپذیریم جامعه آمریکا به شایسته سالاری روی آورده، جایی که یک زن برنده می شود و یک زن می بازد، درست مانند مردان.
 
هیلاری باید در مورد جنسیت صحبت کند اما عادلانه و الهام بخش.
لیزا ماندی عضو ارشد موسسه نیو امریکا یک اتاق فکر غیر حزبی، غیر انتفاعی و ویرایشگر مجله پولتیکو معتقد است:
هیلاری کلینتون قطعا باید در مورد جنسیت صحبت کند، سخنانی عادلانه و الهام بخش. این واقعیت که یک زن نامزد نهایی یکی از احزاب سیاسی بزرگ آمریکا شده، نقطه عطفی نه تنها در سراسر کشور که در سطح بین المللی محسوب می شود. نپرداختن به این مهم قطعا اشتباه است.
 
هنگامی بحث بر سر مسائلی مانند انعطاف پذیری در محیط کار، مرخصی زایمان و به طور کلی مسائل مربوط به زنان باشد، قطعا هیلاری کلینتون باید در مورد آنها صحبت کند. اما مخاطب او نباید فقط زنان باشند. محیط کار به همان میزان مردانه و مربوط به مردان هم هست بنابراین بهتر است به جای مرخصی زایمان از واژه مرخصی والدین استفاده شود. این تنها مادران نیستند که کار می کنند، پدران هم شاغلند. پیشرفت زنان در محیط کار منوط به این است که مردان مسئولیت هایشان در زندگی مشترک را جدی بگیرند و به آن عمل کنند. این سخنان در صورتی صدق می کند که زن و مرد هر دو برای زندگی تلاش کنند و بار اداره زندگی به دوش مردان نباشد. در عین حال ترامپ با بر زبان راندن جملات زن ستیزانه تا حدی کار را برای هیلاری آسان تر کرده است.
 
توجه هیلاری کلینتون نباید تنها به زنان سفید پوست معطوف شود.
 
ماهرو جهانگیری قائم مقام کمپین ملی جوانان، کمپین مبارزه با خشونت جنسیتی و ستون نویس وبسایت Feministing.com می گوید: اجازه بدهید صادق باشیم، رای دهندگان به ترامپ کوچکترین توجهی به دیدگاه های زن ستیزانه ترامپ ندارند. رای دهندگانی که به جنسیت و از همه مهمتر برابری جنسیتی توجه دارند بیشتر طرفداران حزب دموکرات هستند. ما به عنوان افرادی که معتقدیم زن ها بالاترین پتانسیل را برای پیشرفت حتی در یک ساختار سرکوبگرانه را دارند، با اینهمه هنوز هم مطمئن نیستیم که آیا رای ما به کاندیدای منتخب دموکرات ها می تواند با بهبود جایگاه زنان جامعه مترقی تری را به وجود بیاورد یا خیر.
 
عدم اطمینان ما به هیلاری کلینتون به دلیل حمایت او از سیاست های خشونت باری است که زنان رنگین پوست را در داخل و خارج از آمریکا تهدید می کند. عدم اطمینان ما به دلیل حمایت او از حمله به عراق، به دلیل حمایت او از گسترش حملات توسط هواپیماهای بدون سرنشین و در نهایت حمایت از حکومت های غیردموکرات و ظالم در هائیتی، هندوراس و اسرائیل است.
 
یادآوری گذشته کثیف دونالد ترامپ کمکی چندانی به کلینتون نخواهد کرد، ما شک نداریم که ترامپ شیطان مسلم است. اما از سویی دیگر نسبت به تعهد کلینتون مبنی بر دفاع از حقوق زنان هم مشکوکیم. اگر کلینتون می خواهد حمایت ما را داسته باشد نباید دفاع از حقوق زنان را محدود به دوره انتخابات عمومی کند، فعالیت او نباید منحصر به زنان سفید پوست باشد. او باید نسبت به حقوق زنان در محل کار، زندان، جنگ متعهد بماند و از همه مهمتر مبارزه با خشونت فیزیکی علیه زنان را در الویت قرار دهد. اما تا زمانی که هیلاری کلینتون حمایتش از فمنیسم را تحت الفظی بداند، ما و رایمان را از دست خواهد داد.
 
در نهایت هیلاری کلینتون تنها زنی در تاریخ ایالات متحده است که فرصت کافی برای مقابله با تناقض های فرهنگی در جامعه آمریکا را دارد به همین دلیل تهدیدی جدی برای برخی سیاستمردان محسوب می شود. او احساسات، تفکر و چشم انداز کافی را برای این مسیر داراست و می تواند از طریق سخنان الهام بخشش این اهداف را عملی کند. چالش پیش روی او تبدیل کردن مزایای "زن بودن" به چیزی فراتر از جنگ و جدل های انتخاباتی و سیاسی است او باید تلاش کند این مساله را در ذهن و قلب رای دهندگان نهادینه کند. اگر او موفق به انجام این کار شود اتحادی کم نظیر را در جامعه آمریکا پدید می آورد، اتحادی که سال هاست نسل ها به خود ندیده اند.

منبع: ايسكا نيوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین