|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۱۰۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
وزیر آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور را متولی و متکفل محتوای سند تحول نظام آموزشی کشور توصیف کرد.
دکتر علی اصغر فانی در هشتمین همایش تجلیل از مولفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با گرامی داشت یاد شهدا بویژه شهیدان سلیمی جهرمی و سید کاظم موسوی و زنده یاد مرحوم علاقمندان گفت: اهمیت سازمان پژوهش بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به شتابزدگی در اجرای ساختار نظام آموزشی 3-3-6 و مشکلاتی که به دنبال آن ایجاد شد ،این نظام را بستر و ظرف نظام آموزشی خواند و افزود: اصل سند تحول نظام آموزشی مبتنی بر محتوا، روش‌ها، رویه‌ها و مقررات آموزشی است که بخش محتوای آن مربوط به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است.

وزیر آموزش وپرورش سازمان پژوهش را متولی محتوای آموزشی سند تحول خواند و ادامه داد: این سند با تامین سایر لوازم کار از جمله محتوا به مرحله انجام و اجرا در خواهد آمد.

وی با اشاره به اجرای سند تحول نظام آموزشی و وارد آمدن فشار مضاعف بر سازمان و بیان اعتقاد خود مبنی بر اجرای سند تحول از پایه اول ابتدایی و طی شدن تدریجی آن اضافه کرد: هدف گذاری دوره ابتدایی بر مبنای نظام 5 ساله آن شکل گرفته بود که با شش ساله شدن آن بودجه‌بندی و محتوا متناسب با آن تامین نشد و همین امر مشکلاتی را برای نظام آموزشی کشور ایجاد کرد.

محتوا با معلم کامل می‌شود

فانی، تحول در نظام آموزشی کشور را مترادف با تحول در معلم خواند و گفت: دانشگاه فرهنگیان نهادی است که می‌تواند معلمان خوبی تربیت و اطلاعات علمی معلمان موجود را به روز کند تا اینها به تدریج، سند تحول نظام آموزشی را محقق کنند.

وی، مرحله عملیاتی کردن سند را مرحله ای مغفول خواند و یادآور شد: سند تحول نظام آموزشی پس از تدوین وتصویب به عنوان اولین مرحله وارد مرحله اجرا شد، بنابراین مرحله دوم یعنی عملیاتی کردن سند یا پیش‌بینی پیش نیازها و لوازم اولیه اجرای سند مورد غفلت واقع شده است.

وزیر آموزش وپرورش با اعلام این مطلب که تا نقشه راه عملیاتی کردن سند تحول تدوین نشود، ادعایی در اجرای آن نداریم، ادامه داد: لازمه مدیریت در آموزش وپرورش، فراهم آوردن لوازم مدیریت است که به آن توجه نشده است.

وی یادآور شد: امیدواریم با کمک فرهنگیان، معلمان و صاحب نظران بخش‌های مختلف آموزش و پرورش موفق به ساماندهی نیروی انسانی و تدوین مقررات آموزشی شویم.

فانی با ابراز امیدواری از تکمیل نقشه راه و اجرای با قوت سند تحول نظام آموزشی ظرف دو سال آینده گفت: این سند، سند ارزشمندی برای آموزش و پرورش تراز جمهوری اسلامی ایران است و دارای بازه زمانی فراتر از ایران 1404 است.

وی به ظرفیت‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اشاره کرد و افزود: این سازمان ظرفیت‌های فراوانی دارد که با کمک آن باید بند بند قانون را مورد مداقه قرار دهد که در این مسیر بنده تمام قد از اجرای قانون این سازمان حمایت خواهم کرد.

فانی به سند برنامه درسی ملی اشاره و اظهار کرد: سند برنامه درسی ملی آماده شده است و این امر نشان می‌دهد که سند تحول در بخش برنامه درسی یک گام نسبت به بخش‌های دیگر جلوتر است.

ضرورت چند تالیفی شدن کتاب‌های درسی دوره متوسطه


وزیر آموزش وپرورش با تاکید بر آغاز چند تالیفی شدن کتب درسی بویژه در دوره متوسطه گفت: از یکتا و منفرد بودن کتب درسی بویژه در دوره دوم متوسطه باید اجتناب و با احتیاط به سمت چند تالیفی شدن کتاب‌های درسی با ساز و کارهای خاص آن حرکت شود.

وی ادامه داد: دفتر تکنولوژی آموزشی می‌تواند در بحث هوشمند سازی مدارس و تکنولوژی آموزشی بسیار موثر واقع شود تا به این ترتیب از هدر رفت منابع جلوگیری به عمل آید.

فانی با تاکید بر تبدیل سازمان پژوهش به یک سازمان یادگیرنده و بهره‌گیری آن از توانمندی‌های دانشگاه و حوزه برای غنابخشی بیشتر به کتاب‌های درسی تصریح کرد: کتاب درسی یک سند ملی است و باید بدون غلط تالیف شود.

وی بر تهیه و توزیع کتب درسی سال آینده تا اول مهرماه 93 در بین دانش آموزان تاکید کرد و افزود: باید در زمینه تالیف و توزیع کتب درسی به گونه‌ای برنامه ریزی شود که مراحل علمی، اعتبار بخشی و تولید و چاپ کتب درسی در بازه زمانی مهرماه 93 انجام شود.

فانی، انجام پژوهش‌های کاربردی را مستلزم مسئله شناسی و شناخت مشکلات خواند و با تقدیر از تهیه بسته‌های آموزشی توسط سازمان پژوهش به همراه کتاب معلم گفت: در برنامه‌ریزی 5 ساله باید تمامی کتب درسی مجهز به بسته آموزشی شود.

وی نیاز معلم به کتاب‌های راهنما را ضروری خواند ویادآور شد: بسته‌های آموزشی می‌توانند برخی از نواقص موجود را که به دلیل پراکندگی مدارس درکشور ایجاد می‌شود، برطرف کنند.

وزیرآموزش وپرورش خاطر نشان کرد: تمامی مشکلات کشور از رهگذر کتاب درسی حل نمی‌شود و این مسیر ظرفیت خاصی دارد، اما باید پذیرفت که رشد فردی و اجتماعی دانش آموزان و آموختن برای با دیگران زیستن در دو بخش معاونت پرورشی و کتب درسی باید لحاظ شود.

شایان ذکر است، در این مراسم از نمایندگان مولفان گروه های کتب و مواد درسی با حضور دکتر فانی، وزیر آموزش وپرورش و حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان، معاون پژوهشی، دکتر کفاش، معاون پرورشی و زرافشان، معاون آموزش متوسطه تجلیل شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین