کد خبر: ۱۰۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
عمده مسائلی که نمایندگان مطرح کردند نزدیک به بیکاری، فقر، فاصله طبقاتی و بنگاه‌های اقتصادی تحت مدیریت وزارت کار بود.
نمایندگان مجلس پس از ارائه گزارش وزیر کار صحبت‌هایی را درباره وضعیت اشتغال و معیشت مردم مطرح کردند.
صحن مجلس

عمده مسائلی که نمایندگان مطرح کردند نزدیک به بیکاری، فقر، فاصله طبقاتی و بنگاه‌های اقتصادی تحت مدیریت وزارت کار بود.

بشیر خالقی نماینده مردم خلخال نخستین نماینده‌ای بود که در جایگاه سخنرانی قرار گرفت.

او گفت: تعریف درستی از اشتغال و بیکاری در دست نیست. برنامه‌ای هم برای حمایت از متقاضیان شغل وجود ندارد. همین مساله باعث شده جوانان روستاها برای یافتن شغل به شهر بروند و عملا روستا به آسایشگاه سالمندان تبدیل شده است.

او سپس سوالاتی را مطرح کرد و گفت حوزه اقتصادی شستا چیست؟ چرا مستمری مددجویان بهزیستی کم و در شأنشان نیست؟ اقدامات اساسی وزارت رفاه در شهرستان‌ها چه بوده است؟

خالقی پیشنهاداتی را نیز مطرح کرد و به لزوم افزایش بیمه بیکاری، برقراری مساعدت قانونی جهت حمایت از بیکاران و ارائه تسهیلات زودبازده به بنگاه‌های کوچک اشاره کرد و گفت: اگر نظارتی نباشد این کار نیز عملاً بی‌فایده است و از این تسهیلات برای بالا بردن مدل ماشین استفاده می‌شود.

 محمد اسماعیل سعیدی، نماینده تبریز دیگر نماینده‌ای بود که از عملکرد وزارت کار انتقاد کرد.

 او گفت: ایجاد اشتغال جزو وظایف اساسی دولت است و وزارتخانه شما به تنهایی مسوول نیست اما از شما تشکر می‌کنم؛ در دولت‌های قبلی وزیر کار نمی‌پذیرفت مسوولیت اشتغال را برعهده دارد اما شما پذیرفتید.

 نماینده تبریز ادامه داد: دولت باید با تمام قوا وارد شود و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند. رئیس‌جمهور باید در نظر بگیرد که وقت سریع می‌گذرد، جوانان در حال یأس و ناامیدی هستند.

او افزود: تحصیل، تفریح، شغل و ازدواج چهار پایه جوانان هستند که آنها را بهم زده‌ایم. اگر اصلاح نکنیم با مشکل جدی مواجه خواهیم بود. ما در مقابل این مساله مسوولیم.

 

این نماینده مجلس درباره صندوق‌های بازنشستگی نیز توضیح داد: سال گذشته آقای لاریجانی در دیدار با کمیسیون اجتماعی در این مورد دستوری دادند و گزارشی نیز تهیه شد. اگر بخواهیم وضعیت صندوق‌ها را اصلاح کنیم باید این گزارش‌ها را جدی بگیریم. در حال حاضر شرایط صندوق‌های بازنشستگی بحرانی است. اصلاح سریع وضعیت صندوق‌ها یکی از نکاتی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. همچنین وزیر باید تدبیر جدی در رابطه با شرکت شستا و شرکت‌های وابسته انجام دهند. بنگاهداری دیگر بس است. اگر این کار ادامه پیدا کند در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

به گزارش ایسنا، قاسم میرزایی، نماینده دیگر مجلس با اشاره به ضرورت رفع بیکاری، فقر و بی‌عدالتی گفت: این مسائل در گرو نظام هدفمند و برنامه یکپارچه است. متاسفانه همه ما دم از بیکاری و مشکلات جوانان می‌زنیم و نتیجه آن چه است؟

 

او ادامه داد: بودجه عمرانی کشور کجا رفته که دولت شما آن را با بدهی بالایی تحویل گرفته.

این نماینده مجلس بیکاری را ریشه در ولنگاری فرهنگی، قاچاق، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی دانست و گفت: اگر بخواهیم همه پلشتی‌ها را در یک اتاق بریزیم کلید اصلی آن دروغ است.

وی نسبت به سازوکار تقسیم‌بندی کمیسیون‌های مجلس نیز انتقاد کرد و ادامه داد: کمیسیون‌ها با روش عهد قجری پر و خالی می‌شوند. خود من با سابقه طولانی در بخش راه و هواپیما از کمیسیون عمران اخراج می‌شوم.

 علی گل‌مرادی، نماینده مردم ماهشهر نیز در سخنانی گفت: باید بپذیریم در نتیجه‌گرایی نمره قابل قبولی نداریم. اگر بپذیریم مشت نمونه خروار است در حوزه انتخابی بندر ماهشهر علی‌رغم ظرفیت‌های گسترده، بیکاری و جرم و جنایت بیداد می‌کند.

 او افزود: مردمی که گرمای بالای 50 درصد را تحمل می‌کنند حق فرزندانشان است که از مشاغل استفاده کنند نه اینکه افراد غیربومی به کار گمارده شوند.

 او خطاب به ربیعی نیز گفت: طرح 5 میلیون و 400 هزار تومانی برای قطع مستمری طرح بدی است. در شرایطی که حقوق افراد از یک میلیون تا 20 میلیون تومان است چطور این مستمری قطع می‌شود.

 گلمرادی همچنین تصریح کرد: اگر قرار باشد حل این مسائل در دولت تدبیر و امید انجام نشود این گزارش‌ها به درد مردم نمی‌خورد.

 سیداحسن علوی، نماینده مردم سنندج آخرین نماینده‌ای بود که در جایگاه سخنرانان قرار گرفت.
 
او با انتقاد از فقر و محرومیت گفت: اگر آقازاده‌ای میلیون‌ها تومان پول را جارو می‌کند معلوم است که این همه نخبه فرار می‌کنند.

 این نماینده مجلس اضافه کرد: در مناطق محروم درصد بیکاری بیش از 45 درصد است. آقای وزیر آیا می‌دانید این مساله چه پاشنه آشیلی خواهد شد.
 
او همچنین گفت: شما به دولت‌های قبلی انتقاد می‌کنید؛ دولت‌های بعدی هم از شما انتقاد خواهند کرد. ما داریم تبعیض و ناعدالتی را گسترش می‌دهیم. با این گزارش‌ها امور مملکت اداره نمی‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین