|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۱۰۳۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
این موضوع باعث شده است كه گروه خاورمیانه و جنوب آسیا بعنوان مخالفت با عضويت رژیم اسرائيل در اين گروه طی این 20 سال با تشکیل و موجودیت رسمي اين گروه مخالفت نموده است و همين امر باعث شده است كه اعضاي اين گروه نتوانند در همه ساز و کارهای دبيرخانه معاهده نقش ایفا کنند.
اجلاس بیستمین سالگرد انعقاد معاهده منع جامع آزمایشات هسته‌ای (CTBT) در سطح وزرا و با شرکت 110 کشور در مقر دبيرخانه اين معاهده در وين برگزار مي‌شود.

حمید بعیدی‌نژاد در کانال تلگرام خود نوشت: براساس این پیمان تمام آزمایشات هسته‌ای که به منظور تولید سلاح هسته‌ای انجام می‌پذیرد، ممنوع شده است. جمهوری اسلامی ایران از اعضای اصلی این معاهده بوده که آن را امضا کرده است و برای همین در این اجلاس شرکت کرده است تا دیدگاه‌های خود را در قبال این معاهده 20 سال بعد از انعقاد آن با کشورهای دیگر در میان بگذارد.

به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران هدف اصلی این معاهده محدود کردن امکان گسترش و توسعه سلاح‌های هسته‌ای از طریق منع تمام انواع آزمایشات هسته‌ای بوده است که متاسفانه این هدف آن طور که مورد نظر کشورهای غیرمتعهد بوده محقق نشده است. اعتقاد و انتظار كشورهاي عدم تعهد از جمله ايران اينست که سی.تی.بی.تی واقعا به‌عنوان معاهده‌ای برای محدود کردن توسعه سلاح‌های هسته‌اي و نه فقط محدود کردن "انفجارات هسته‌ای" که یک هدف بسیار محدودتری هست، به آن نگاه شود. درست است كه این معاهده توانسته است انجام آزمایشات هسته‌ای و انفجارات هسته‌ای را از طریق محدود کردن کشورهای هسته‌ای براي انجام اين نوع انفجارات هسته اي به مقدار زیادی پایین بیاورد، اما انتظار کشورهای عدم تعهد از همان روز اجرایی شدن معاهده این بود که اهداف سی.تی.بی.تی فراتر از این دیده شود و کلا کشورهای هسته‌ای با محدود کردن تمام روش‌هایی که برای ارتقای سلاح‌های هسته‌ای خود انجام می‌دهند، توسعه سلاح‌های هسته‌ای را محدود کنند.

همچنین یکی از نگرانی‌هایی که ايران در این اجلاس مطرح خواهد کرد این است که اصرار برخی از کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در جريان شكل دهي به گروههاي منطقه اي براي اجراي اين معاهده مبني بر اين‌كه رژیم اسرائیل در گروه کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا قرار بگیرد، باعث شده است كه گروه مهمی از کشورها در منطقه خاورميانه و جنوب آسيا نتوانند در همه ساز و کارهای دبیرخانه CTBT  نقش ایفا کنند. ايران در زمان مذاکرات و بعد از آن از روز اول که این معاهده امضا شد این نگرانی خود را ابراز کرد که کشورهای دیگر نمی‌توانند برای گروه کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا تصمیم بگیرند و حق ندارند كه رژیم اسرائيل را که مشروعیتی از نظر کشورهاي عضو اين گروه ندارد را به آن تحمیل کنند.

این موضوع باعث شده است كه گروه خاورمیانه و جنوب آسیا بعنوان مخالفت با عضويت رژیم اسرائيل در اين گروه  طی این 20 سال با تشکیل و موجودیت رسمي اين گروه مخالفت نموده است و همين امر باعث شده است كه اعضاي اين گروه نتوانند در همه ساز و کارهای دبيرخانه معاهده نقش ایفا کنند. بنظر ايران بعد از بيست سال مخالفت اعضاي اين گروه با عضويت رژیم اسرائيل وقت آن رسيده است كه اين موضوع حل شود و مثلا اسرائيل به گروه بندي ديگري منتقل شود.

 در مجموع 183 کشور این پیمان را امضا کرده‌ كه از این تعداد 164 کشور آن را تصویب هم کرده اند. برای اجرایی شدن این معاهده تصویب آن توسط هشت کشور ديگر شامل آمريكا، چين، اسرائيل، مصر، ايران، هند، پاكستان و كره شمالي نیز نیاز است، كه سه كشور آخري حتي معاهده را امضاء هم نكرده اند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین