|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۰۳۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
آخوندی در ادامه اظهار کرد: هسته سخت این مساله در بخش داخلی است که باید به مفهوم پایان بخشیدن به دلالی، سوداگری، اتلاف منابع داخلی و به حراج گذاشتن ثروت ملی در نظر گرفته شود در این ارتباط ضروری است که بر این اصل پافشاری کنم که اتکا در توسعه ملی ایران به توان داخلی ملت است.
مجلس شورای اسلامی در ادامه دعوت از وزرا برای ارائه گزارش به نمایندگان، دیروز میزبان وزیر راه و شهرسازی بود.

عباس آخوندی با حضور در جلسه علنی دیروز مجلس با ارائه گزارشی از وضعیت مسکن اظهار کرد: در یک پرونده 300 پروانه غیرقانونی صادر شده است، وضع تهران را ببینید که چگونه سوداگران جولان می‌دهند و قوانین را زیر پا می گذارند. وی افزود: بنده از روز اول بحثم این بود که در شهرسازی نیاز به انضباط شهری داریم. در تهران هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده اما هوای سالم را مشاهده نمی کنیم. آخوندی باتاکید بر اینکه اولین بحث بنده در حوزه شهرسازی حاکمیت قانون و مبارزه با سوداگری است گفت: ‌در حوزه مسکن نیز با دو اتفاق بسیار پیچیده مواجه و روبرو هستیم، یکی بحث طرح فاجعه آمیز مسکن مهر بود که بیش از 100 هزار میلیارد تومان در این طرح هزینه شده و علی‌رغم این حجم سرمایه‌گذاری گفته می‌شود 19 میلیون مسکن نیاز است. ضمن اینکه حاشیه‌نشینی هم ایجاد شده است. بنابراین اگر آن طرح یک سر سوزن مفید بود می توانست آثارش را در این 19 میلیون طرح مسکن نشان دهد. وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مهمترین سیاست در دولت یازدهم بازیابی مجدد موقعیت ایران در سطح منطقه و بین‌المللی بوده است گفت: توجه به منافع ملی ایران در حوزه سیاست توسط وزیر امور خارجه راهبری شد و نتیجه آن هم با عنوان برجام شناخته می‌شود، برجام از نظر بنده و دولت صرفا یک توافق‌نامه نیست بلکه یک رویکرد بنیادی به بازخوانی موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان است. وی تاکید کرد: ‌برجام در سطح بین‌المللی به مفهوم به رسمیت شناخته شدن موقعیت و قدرت ایران توسط قدرتهای بزرگ است که به برکت خون شهیدان و راهبری‌های رهبری و هدایت‌های رئیس‌جمهور و مذاکره‌کنندگان حاصل شده است.

آخوندی در ادامه اظهار کرد: هسته سخت این مساله در بخش داخلی است که باید به مفهوم پایان بخشیدن به دلالی، سوداگری، اتلاف منابع داخلی و به حراج گذاشتن ثروت ملی در نظر گرفته شود  در این ارتباط ضروری است که بر این اصل پافشاری کنم که اتکا در توسعه ملی ایران به توان داخلی ملت است. وزیر راه افزود: ساده لوحانه است که تصور کنیم که دیگران قرار است ایران را بسازند بنابراین بی توجهی به موقعیت ایران در سطح منطقه به معنای از دست دادن منابع می‌باشد و ما باید به دنبال افزایش قدرت رقابت پذیری در سطح منطقه و جهان باشیم. وی هم‌چنین در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین سیاست حمل و نقلی ما قرار دادن مجدد ایران در قانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی است گفت: ‌لازمه این کار بازنگری تمامی موافقت‌نامه‌های بین‌المللی است که باید از این طریق به منظور افزایش رقابت‌‌پذیری حمل‌ونقل بهره برد و به دنیا اطمینان دهیم که عبور از ایران امنیت و ایمنی بیشتر، زمان کوتاه تر و دقت بیشتر است. آخوندی هم‌چنین با بیان اینکه رفع موانع پروازی، کوتاه کردن مسیر و افزایش موقعیت اقتصادی اصلی‌ترین سیاست این وزارتخانه است گفت: تعداد پروازهای عبوری از فراز ایران دو برابر شده و امیدواریم این موقعیت را از آسیب رقابت‌های داخلی که به منافع ملی آسیب می‌زنند مصون نگه داریم. وی هم‌چنین با بیان اینکه سیستم‌های راداری مورد بازنگری قرار گرفته و به دنبال نوسازی سیستم ناوبری ایران هستیم، گفت:‌ در این خشکیدگی منابع ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و پروژه در دست سرمایه‌گذاری داریم. سالها است که در فرودگاه‌های ایران سرمایه‌گذاری انجام نشده است. وی با بیان اینکه امیدواریم برنامه افزایش ظرفیت فرودگاه امام (ره) به ۳۰ میلیون مسافر را در چند سال آینده عملیاتی کنیم گفت:‌ در حال حاضر ۶ میلیون مسافر تردد دارند و ما در‌آینده نه چندان دور ۸۰ درصد افزایش ظرفیت در فرودگاه امام (ره) خواهیم داشت. البته توسعه فرودگاهی در کلان شهرهایی مانند اصفهان، مشهد و اهواز نیز پیگیری می‌شود. وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: برای کسب رقابت‌پذیری ناوگان هوایی در منطقه و جهان نیاز به ۴۰۰ فروند هواپیمای میان برد، دوربرد داریم و ۱۰۰ فروند هواپیمای کوتاه برد داریم اما این مساله نیازمند ۵۰ میلیارد دلار در سرمایه‌گذاری است. آخوندی تصریح کرد: در حالی که تامین منابع مالی با این وضع ناممکن بود اما ما در وزارت خانه همزمان با شروع مذاکرات برجام بحث تامین هواپیما برای ناوگان هوایی را نیز آغاز کردیم و پیش نویس ۱۳۸ فروند هواپیمای ایرباس و ای تی آر را به امضا رساندیم.

انتقاد یک نماینده از نحوه تعیین اعضای کمیسیون‌ها

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی تذکری را در رابطه با نحوه‌ی رای گیری آرای مخفی برای عضویت نمایندگان در کمیسیونها مطرح کرد که با تشویق تعداد دیگری از نمایندگان مواجه شد. زهرا سعیدی در تذکری در جلسه علنی دیروز مجلس با انتقاد از نحوه انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس گفت که برخی روسای شعب در آرای خود اعمال نظر شخصی کرده و قسم خود را شکسته‌اند. وی اظهار کرد: استاد شهید مطهری عدالت را دادن حق صاحبان استحقاق بدون هیچ تبعیضی به آن‌ها دانسته‌اند. طبق ماده 40 آیین‌نامه داخلی مجلس که همه ما برای عمل به آن سوگند یاد کرده‌ایم، ‌تخصص، تجربه و سابقه عضویت در کمیسیون‌ها باید برای انتخاب افراد در کمیسیون‌ها مدنظر قرار گیرد. وی افزود:‌ دکترای نفت از حضور در کمیسیون انرژی جامانده و من با دو فوق لیسانس صنایع، تجربه، تخصص، مقالات، ‌اختراع و منطقه صنعتی‌ام از کمیسیون صنایع جا مانده‌ام. طبق تبصره یک ماده 41 آیین نامه نمایندگان مذکور حق شرکت در جلسه برای دفاع از پیشنهاد خود را دارند اما رای‌گیری بدون حضور آن‌ها صورت می‌گیرد و مفاد این تبصره شامل روسای شعب نیز هست. در حالی که روسای شعب یکشنبه در جلسه حضور داشتند. لااقل اجازه دفاع به ما می‌دادند. این نماینده مجلس یادآور شد: از رئیس و هیات رئیسه می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کنند چرا که برخی روسای شعب اعمال نظر شخصی کرده و قسم خود را شکسته اند. علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: آیین نامه طبق روال خود اجرا شده است البته ممکن است شما از رای روسای شعب و نائب رئیس رضایت نداشته باشید. اگر چه درباره اینکه با حضور رئیس شعبه درباره افراد رای‌گیری شده که خلاف آیین‌نامه است حرف شما درست است، نظر هیات رئیسه همین است و باید اصلاح شود. نایب رئیس مجلس یادآور شد: اینکه در آن جلسه به آن شکل رای داده شده و احیانا حقی هم ضایع شده نمی‌توانیم بگوییم خلاف آیین‌نامه است.

ممکن است دوستان کم لطفی کرده باشند یا ملاک‌ها را درست در نظر نگرفته باشند اما در همه مجالس در چنین مقطعی با این مشکل مواجه هستیم. به هر حال آیین نامه نیاز به اصلاح دارد. وی اضافه کرد: البته یک مرحله که تشکیل جلسه روسای شعب با کل اعضای هیات رئیسه است، باقی مانده واگر راهی باشد برای دوستانی که ناراضی هستند اقدام خواهد شد اما فعلا آیین نامه اجرا شده است.
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین