کد خبر: ۱۰۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
کمتر از 4 روز بعد از اعتراف دولت سعودی مبنی بر کمک مالی شهروندانش به داعش در عملیات فلوجه که با واکنش های دولت و شخصیت های و احزاب عراقی روبه رو شد، یک کمیته محلی در الانبار بدون حضور نمایندگان رسمی دولت ، پارلمان و الحشدالشعبی، نیروهای مردمی را به قتل غیرنظامیان متهم کرد.
 کمتر از 4 روز بعد از اعتراف دولت سعودی مبنی بر کمک مالی شهروندانش به داعش در عملیات فلوجه که با واکنش های دولت و شخصیت های و احزاب عراقی روبه رو شد، یک کمیته محلی در الانبار بدون حضور نمایندگان رسمی دولت ، پارلمان و الحشدالشعبی، نیروهای مردمی را به قتل غیرنظامیان متهم کرد.

 این کمیته شامل فرماندار فلوجه، ، بخشدار الصقلاویه و رئیس بخش قانونی استانداری الانبار و نیز رئیس کمیته برنامه ریزی شورای استان الانبار ، در گزارشی با عنوان 'گزارش کمیته حقیقت یاب'، مدعی قتل 49 تن از شهروندان فلوجه توسط نیروهای مردمی عراق ، حین فرار از این شهر شده است.

براساس نتایج این کمیته که 'صهیب الراوی' استاندار الانبار آن را اعلام کرده است، یک گروه نظامی وابسته به تشکیلات مردمی الحشد الشعبی متهم به قتل 46 نفر از آوارگان فلوجه به هنگام فرار از این شهر شده است و مدعی است هنوز سرنوشت 643 نفر از آوارگان نیز نامعلوم است.

این درحالی است که از ابتدای شکل گیری این کمیته حقیقت یاب با توجه به عدم حضور نمایندگی از طرف اتهامی این پرونده، یعنی تشکیلات مردمی الحشد الشعبی و حتی نمایندگانی از دولت مرکزی یا پارلمان و دستگاه های امنیتی و نظامی عراق، نسبت به نتایج آن ابراز تردید شده بود.

فراکسیون 'اتحاد قوا' مهمترین گروه پارلمانی اهل سنت نیز هفتم ژوئن 2016 مدعی شده بود که نیروهای پلیس و الحشد الشعبی تعدادی از آوارگان فلوجه را که در حال فرار به سمت نیروهای عراقی بودند، به قتل رساندند.

این حادثه با توجه به اینکه محل حادثه منطقه 'محامده' از توابع بخش الصقلاویه بوده، به حادثه محامده در رسانه های عربی و سعودی نامگذاری شده است.

نیروهای مشترک مردمی و نظامی عراق بعد از گذشت 12 روز از عملیات فلوجه توانستند در چهارم ماه مه گذشته بخش الصقلاویه را آزاد کنند، اما براساس گزارش های موثق ، تنها نیروهای عشایری منطقه وارد شهر و نقاط تجمع غیرنظامیان شدند.

پیش ازاین ابواحمد کاظم الجابری دبیرکل گروه سرایا عاشورا، از مهمترین گروه های مردمی عراق که در نبرد الصقلاویه شرکت داشت، گفت که در هیچ یک از محورهایی که وارد عمل شدیم، غیرنظامیان حضور نداشتند و در نهایت هم به دلیل عدم شناخت نیروهای الحشدالشعبی از مردم منطقه ، نیروهای داوطلب عشایر که از اهالی همین منطقه هستند، وارد شهر شدند.

با اینحال ، استاندار الانبار با اتکا به نتایج تحقیقات این کمیته مشکوک محلی، از نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق خواسته است که تشکیلات مردمی الحشد الشعبی را از کل منطقه عملیاتی فلوجه خارج کند.

الراوی تصریح کرده است که مبنای این گزارش، اظهاراتی است که از تعدادی از آوارگان در اردوگاه 'عامریه' فلوجه گرفته شده است.

وی گفته است که این کمیته نتوانسته است به افرادی که مدعی مفقود شدن شان شده است، دسترسی پیدا کند و نمی داند زنده هستند یا مرده و به علاوه ادعا کرده که تمامی بازداشت شدگان تحت شکنجه جمعی قرار گرفته اند.

در حالی که فلوجه مهمترین پایگاه معنوی و راهبردی داعش در آستانه بازپس گیری از این گروه تروریستی است، عربستان سعودی و گروه های داخلی همسو با آن در عراق، تلاش رسانه ای و سیاسی گسترده ای برای ممانعت از نابودی داعش در فلوجه به راه انداخته اند.

سعودی ها از ابتدای آغازعملیات در ماه می گذشته تاکنون همه برگه های خود را برای توقف عملیات رو کردند، اما سرانجام وزارت کشور سعودی روز جمعه گذشته اعتراف کرد که شهروندانش در جریان عملیات فلوجه برای گروه تروریستی داعش کمک های مالی جمع آوری کرده اند، موضوعی که مورد اعتراض عراقی ها واقع شد و دفتر نخست وزیری و وزارت خارجه عراق رسما به آن واکنش نشان دادند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین