کد خبر: ۱۰۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
کواکبیان هم در مقابل، ‌از ظریف به عنوان دیپلماتی ورزیده و کاربلد و انقلابی، افتخار ایران و شخصیتی ممتاز بر دیپلماسی جهان اسلام یاد کرد.
دیروز خیلی راحت تر و آسوده تر به چشم می‌آمد. این را از همان موقعی که برای گزارشش پشت تریبون رفت می‌شد فهمید، از همان تکیه دادن و صحبت کردن ابتدایی با رییس مجلس. هرچند رییس همان رییس است اما پارلمان همان پارلمان نیست.

اینجا دیگر قرار نیست او را در سیمان دفن کنند. اینجا دیگر قرار نیست مثل گذشته فریاد بر سرش بزنند و بگویند توخائنی! "اینجا دیگر قرار نیست مذاکراتش را فاجعه بار توصیف کنند و برای توافق هسته‌ای اشک بریزند.

محمد جواد ظریف دیروز در مجلس قاطعانه حضوریافت و البته با استقبال بسیاری از نمایندگان و روبوسی پشت روبوسی.

انگار که اینجا بیش از گذشته آرامش حکمفرماست. این اولین تجربه حضور او در مجلس دهم است تجربه ای خیلی متفاوت‌تر با دفعات پیش. کسی به فکر پرخاش بر او نبود شاید این را خودش هم می‌دانست که کلی در مورد برجام پشت تریبون رفت و صحبت کرد.

گزارش ظریف گزارش طولانی بود در سخنان خود بر اثرات مطلوب برجام اشاره و از حضور بانک‌های خارجی در ایران دفاع کرد. از این گفت که اگر دست روی دست می‌گذاشتیم و توافق نمی‌کردیم فروش نفت ما که از سال 90 و 2.5 میلیون بشکه به 850 هزار بشکه در 92 رسیده بود، قراربود تا به صفر برسد اما بعد از توافق الان به بالای 2 میلیون بشکه رسیده‌ایم. از آزادی وجوه مسدود شده گفت و میلیاردها دلار پول که یا به کشور بازگشته اند یا قراراست بازگردند.از اینکه زمانی به عنوان یک ایرانی به غرفه برخی شرکت ها درنمایشگاه های اروپایی نمی توانستید بروید چون گفته بودند با ایرانی حتی حق حرف زدن ندارید! اما حالا همان شرکت‌ها در ایران نمایندگی دارند. از رفع مشکلات بانکی و خیلی چیزهای دیگر هم گفت.از حوزه انرژی و توریسم بگیرید تا یک عالمه چیز دیگر. اما صحبت‌هایش که تمام شد دیگر کسی از سر جنگ و دعوا بلندگوی مجلس را از آن خود نکرد.

صفاری، ‌سالک، ‌حاجی دلیگانی، کواکبیان و لاهوتی 5 نماینده‌ای بودند که به گزارش ظریف واکنش نشان دادند. بیشتر بحث نمایندگان به نقض برجام از سوی آمریکا و سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص داشت. در این میان، سالک، انتقادات تندی را به ظریف وارد کرد و نسبت به لزوم استکبارستیزی هشدار داد و دستاوردهای برجام را زیر سوال برد.

کواکبیان هم در مقابل، ‌از ظریف به عنوان دیپلماتی ورزیده و کاربلد و انقلابی، افتخار ایران و شخصیتی ممتاز بر دیپلماسی جهان اسلام یاد کرد.

اما روی هم رفته دیروز همه چیز آرام بود. برخلاف مجلس نهم و این خود نشان می‌دهد که مجلس دهم مجلس مداراتر و معقول تری است. صحبت‌های ظریف که تمام شد لاریجانی شروع کرد به پرسیدن سوالاتی که نمایندگان از او پرسیدند.

خودمان تبلیغ علیه خودمان نکنیم

محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پس از برجام نقش وزیر خارجه برای تشویق سرمایه‌گذاران برجسته چه بوده است و بعضی از بانک‌های بزرگ همکاری لازم را انجام نمی‌دهند، گفت: در این موضوع دو نکته وجود دارد؛ یکی این که بانک‌های بزرگ حدود 7، 8 یا 10 سال مورد تحریم بوده‌اند و جریمه شده‌اند. لذا فضای روانی که در بانک‌ها وارد شده است را باید بشکنیم اما چگونه؟ به آمریکا و اروپایی‌ها فشار وارد می‌آوریم که بانک‌ها را راضی کنند تا وارد سرمایه‌گذاری شوند.

به گزارش ایلنا، وی افزود: راه دیگر باز کردن مسیری برای بانک‌هاست؛ غیر از بانک‌هایی که خیلی
پر سر و صدا هستند بانک‌های زیادی در دنیا وجود

دارند که به سمت ایران می‌آیند؛ از طرف دیگر می‌توانیم فضای رقابتی ایجاد کنیم. باید کاری کنیم بانک‌هایی که از این قافله عقب مانده‌اند احساس نکنند که تصمیم درستی گرفته‌اند.

وزیر خارجه با اشاره به این که در این مورد تحریمی علیه ایران وجود ندارد، گفت: ما نباید این را خودمان تبلیغ کنیم، تنها جایی که تبلیغ می‌کنند بعضی از دوستان در داخل هستند؛ بنابراین باید فضای رقابتی ایجاد کنیم و حتی بنده در سفر قبلی که به اروپا داشتم تعدادی از مسئولان بانک‌ها نیز با ما بودند و در سفری که امشب به اسلو خواهم داشت مذاکرات بانکی و سیاسی انجام خواهیم داد.

روادیدها

ظریف همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره این که آمریکا قانونی را به تصویب رساند در مورد روادید کسانی که به ایران می‌آیند و باید دوباره کسب اجازه کنند و این مسئله با روح برجام مغایر است، اظهار کرد: زمانی که این خبر را شنیدم با آقای کری تماس گرفتم و گفتم این خلاف قانون است و او هم تعهد کرد که اقدامات لازم را انجام دهد. وی تصریح کرد: در مورد بازرگانان اروپایی و کشورهای سی و هشت‌گانه‌ای که امکان سفر بدون روادید به آمریکا داشتند در حال حاضر وضع‌شان بد نیست. با این تفاوت که الان می‌روند و یک ویزای ده ساله دریافت می‌کنند لذا از طرف تجاری این موضوع مانعی نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، ظریف همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که بعد از توافق هسته‌ای تحریم‌هایی علیه اشخاص و یا افرادی ایجاد شده است، گفت: در حوزه هسته‌ای حتی یک تحریم هم اضافه نشده است؛ البته افراد جدیدی را وارد فهرست کرده‌اند و ما تنها در حوزه موشکی پاسخ دادیم. این که در حوزه موشکی با طرف غربی مذاکره نکردیم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد:‌ گفتگویی که نمایندگان مجلس آمریکا با اعضای وزارت خارجه این کشور داشتند را بروید بخوانید. نمایندگان مجلس به نمایندگان وزارت خارجه آمریکا می‌گویند که شما چه کار کرده‌اید؟ ممنوعیت قطعی برای برنامه موشکی ایران را به یک برنامه آبکی تبدیل کردید، متاسفم که این گفتگوها در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد که بدانند نمایندگان مجلس آمریکا به اعضای وزارت خارجه این کشور چه می‌گویند که آنها از مواضع‌شان کنار آمدند.

وی تاکید کرد: بنابراین تمام بحث موشکی را توانستیم با اقتدار حفظ کنیم. لذا برنامه موشکی نقض برجام نیست.

ببینید کدام قرارداد 5 ماهه به نتیجه رسیده است

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برای هر نوع تحریمی که اعمال شود باید اقدام متقابل صورت گیرد، گفت:در شورای عالی امنیت ملی چارچوب‌هایی بیان شده است که به عنوان اقدام متقابل در مقابل اقدامی که آنها انجام دهند ما نیز آن اقدامات را انجام خواهیم‌داد لذا چارچوبی که در شورای امنیت ملی به تصویب رسیده است، مسئولیت را مشخص می‌کند و اگر تخطی صورت گیرد در راستای نقض برجام بوده است و یا اگر تحریم‌های جدیدی تحمیل شود که بر اساس آن اقدام متقابل صورت می‌گیرد البته در حوزه موشکی به دستور رییس جمهور اقدامی انجام شده است.

ظریف تاکید کرد: اقدامات لازم را برای برخورد با دست اندازی به اموال ایران انجام دادیم. اینکه می‌گویید چرا چراغ قوه گرفتیم که نشان دهیم تخلف مربوط به چه دوره ای بوده؛ برای این بود که برخی به ناروا می گفتند که مردم ما را پس از برجام تحقیر می کنند! ما خواستیم بگوییم که امروزه تحقیرها تمام شده و این تحقیر مربوط به دوره دیگری است. ما این روزها در برابر گروه قانون شکنی قرار داریم. ما دعوای بین المللی علیه آمریکا را ثبت خواهیم کرد و قانون شکنی آمریکایی ها را به دنیا نشان می دهیم. ما امروز با فراغت در مجامع بین المللی می‌توانیم حضور یابیم و علیه آمریکا شکایت کنیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: تاریخ را تحریف نکنید، مذاکرات هسته ای به دستور رهبری صورت گرفته و ما آن را مایه افتخار کشور می دانیم. علت اینکه عربستان و اسرائیل علیه ما تلاش می کنند همین استکبارستیزی ماست. اینها سرمایه‌های نظام است که برای چند دلار آن را از دست نمی دهیم.
وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در رابطه با برجام گفت: بروید از هر شرکتی که قبول دارید سوال کنید و ببینید کدام قرارداد 5 ماهه به نتیجه رسیده است! من هم گفتم که مبنای ما سلطه ستیزی است و بارها گفته ام که آمریکا قابل اعتماد نیست.

منبع: آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین