کد خبر: ۱۰۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
نیروهای عراق از بامداد امروز یک عملیات جدید در بخش 'القیاره' در جنوب موصل مرکز استان نینوا در 400 کیلومتری شمال بغداد آغاز کردند.
 نیروهای عراق از بامداد امروز یک عملیات جدید در بخش 'القیاره' در جنوب موصل مرکز استان نینوا در 400 کیلومتری شمال بغداد آغاز کردند.

'حمادی سلطان' استاندار نینوا امروز در بیانیه ای اعلام کرد که در این عملیات، لشکر زرهی ارتش عراق مشارکت دارد.

از طرفی فرمانده عملیات نینوا گفته است که عملیات در منطقه 'الحاج علی' از توابع 'القیاره' آغاز شده و هدف از آن آزادسازی هفت روستا در این منطقه از تصرف تروریست های داعش است.

سرلشکر 'نجم الجبوری' به خبرگزاری 'الفرات نیوز' عراق اعلام کرده که از ابتدای شروع این عملیات در ساعات اولیه امروز، 50 عنصر داعشی به هلاکت رسیده اند.

وی اضافه کرد که این عملیات با مشارکت نیروی هوایی عراق و پوشش هوایی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا اجرا می شود.

از طرفی فرماندهی عملیات نینوا در بیانیه ای اعلام کرده که روستای 'خرائب جبر' از توابع بخش القیاره تاکنون آزاد شده و هم اکنون نیروهای عراقی در حال پیشروی به سمت روستای مهم 'الحاج علی' در جنوب موصل هستند.

این عملیات جدید نظامی همزمان با نزدیک شدن پایان عملیات فلوجه و آزادی این شهر راهبردی از تروریست های داعش آغاز شده است.

موصل مرکز استان نینوا دو سال قبل در دهم ژوئن 2014 به تصرف گروه تروریستی داعش در آمده است.

آزادسازی روستای خرائب جبر در جنوب موصل

به نوشته پایگاه خبری عراقی السومریه نیوز، این منبع افزود: نیروهای عراقی امروز (یکشنبه) موفق شدند که روستای خرائب حبر از توابع ناحیه القیاره واقع در جنوب موصل را از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد کنند.

براساس این گزارش، در این عملیات 25 داعشی کشته و چهار خودروی نظامی آنها منهدم شد.

فرماندهی عملیات نینوا همچنین اعلام کرد که نیروهای عراقی پیشروی خود را به سمت روستای 'الحاج' وابسته به ناحیه القیاره ادامه می دهند.

این فرماندهی افزود: نیروهای نظامی، حشد الوطنی و نیروهای پیشمرگ کرد و جنگنده های ائتلاف بین المللی و نیروی هوایی ارتش عراق در عملیات آزادسازی شهر موصل از اشغال داعش مشارکت دارند.

گروهک تروریستی داعش در سوم اگوست 2014 (12 مرداد 94 ) به شهرستان سنجار واقع در 124 کیلومتری غرب موصل، که اهالی بیشتر آن را ایزدی ها تشکیل می دهند، حمله کردند که این امر منجر به فرار هزار نفر از ساکنان این منطقه به کوه های سنجار شد.

گزارش ها حاکی از این است که گروهک تروریستی داعش جنایت های بسیار هولناکی علیه ایزدی ها انجام داده که در راس آنها می توان به کشتار وحشیانه، ربایش و به برده گرفتن زنان ایزدی اشاره کرد.

بازداشت 543 داعشی/ دو کیلومتر تا مرکز فلوجه باقی مانده است

به گزارش ایرنا، سرلشکر 'هادی رزیج' امروز (یکشنبه) به تلویزیون دولتی عراق گفت که تاکنون 543 عنصر داعشی که در پوشش آوارگان فلوجه قصد فرار از این شهر را داشتند، دستگیر شده اند.
وی اضافه کرد که افراد دستگیر شده متهم به ارتکاب جنایات به همراه گروه تروریستی داعش هستند و ادله های اثباتی علیه آن ها وجود دارد.

این مقام امنیتی با اشاره به نزدیک شدن آزادسازی فلوجه اضافه کرد که نیروهای عراق تا مرکز شهر فلوجه فقط دو کیلومتر فاصله دارند.

عملیات آزادی سازی فلوجه از 23 ماه مه گذشته (سه هفته قبل) آغاز شد و طی این مدت مناطق مهم و راهبردی کرمه و الصقلاویه و 47 روستا آزاد شده و از پنجم ماه جاری ورود نیروهای عراقی به داخل شهر فلوجه شروع شده است.

با آزادسازی منطقه الفلاحات و الصبیحات؛ نیروهای عراقی به فرمانداری فلوجه نزدیک شدند

در همین حال تسنیم به نقل از المیادین گزارش داد: فرماندهی عملیات الانبار اعلام کرد که نیروهای عراقی بعد از آزادسازی دو منطقه الفلاحات و الصبیحات از چنگال تروریست‌های داعشی، به پل راه آهن در غرب فلوجه رسیدند.

سرتیپ ستاد اسماعیل المحلاوی گفت که یگان های لشکر هشتم ارتش در چارچوب عملیات الانبار با پشتیبانی جنگنده های ائتلاف بین المللی و نیروی هوایی و هوانیروز عراق، عملیات گسترده نظامی برای آزادسازی دو منطقه الفلاحات و الصبیحات در غرب فلوجه را آغاز کردند.

رسیدن نیروهای عراقی به اطراف فرمانداری فلوجه

بر اساس این گزارش، عشایر البوعیسی و الجمیلات در آزادسازی الفلاحات و الصییحات مشارکت کرده اند و همزمان نیروهای عراقی بعد از عبور از چاههای مین داعش، به اطراف ساختمان فرمانداری شهر فلوجه رسیدند.

سخنگوی وزارت کشور عراق گفت که یگان  مبارزه با تروریسم وابسته به نیروهای ائتلاف و دولت عراق نقش ویژه ای در بازپس گیری فلوجه ایفا کرده اند و ماموریتشان هموار ساختن راه برای نیروهای امنیتی است.

دستگیری 540 مظنون به عضویت در داعش

از سوی دیگر هادی رزیج فرمانده پلیس الانبار گفت: شمار آوارگانی که از فلوجه خارج شدند به بیش از 8 هزار نفر می رسد و 540 نفر از مظنونان به عضویت در گروه تروریستی داعش دستگیر شده اند.

هشدار نیروهای داوطلب مردمی درباره فتنه انگیزی در عراق

از سوی دیگر یوسف الکلابی سخنگوی امنیتی نیروهای داوطلب مردمی عراق درباره فتنه انگیزی در عراق هشدار داد.

نیروهای عراقی از سه هفته قبل نبرد آزادسازی فلوجه از چنگال داعش را آغاز کرده‌اند و طی این مدت دهها منطقه را از لوث تروریستهای داعشی پاکسازی کرده‌اند.

مرحله نخست عملیات آزادسازی فلوجه بر مناطق اطراف این شهر متمرکز بود تا داعش را در داخل شهر محاصره کنند. طبق اعلام منابع نظامی عراقی، در مرحله نخست عملیات مناطق عظیمی از جمله شهرستان «الکرمه» در 13کیلومتری شهر فلوجه آزاد شد.

نیروهای امنیتی و داوطلب مردمی عراق روز شانزدهم خرداد ماه جاری، با آزادسازی کامل الصقلاویه در شمال فلوجه، مرحله دوم عملیات آزادسازی فلوجه را نیز به پایان رساندند.

هم‌اکنون فلوجه به محاصره کامل نیروهای داوطلب مردمی عراق در آمده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین