کد خبر: ۱۰۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱
در مورد هواداران احمدی نژاد و البته طیفی از اصولگرایانی که قسم خورده اند دولت را به هر قیمتی تخریب کنند، این گونه خبرسازی علیه دولت روحانی قابل درک است اما محسن رضایی کمی دیرتر به جمع مخالفان دولت پیوسته.
تکذیب تعطیلی کارخانه ارج
شواهد حاکی از آن است که رسانه های نزدیک به محسن رضایی و طیف هوادار محمود احمدی نژاد در انتشار یک خبر دروغ درباره تعطیلی کارخانه ای 80 ساله نقش اصلی  را بر عهده داشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، خبرسازی اخیر، فرصت تازه ای برای  هجمه های جدید علیه دولت یازدهم را فراهم کرد.

بر این اساس، ادعا شده بود که کارخانه "ارج" با قدمت حدود 80 سال که یکی از نمادهای تولید داخلی و برندسازی موفق ایرانی محسوب می شود، تعطیل شده و دستگاه های آن به فروش گذاشته شده اند. در اخبار مذکور به اظهارات هیچ مقام مسئول یا هیچ سند و دلیل معتبری اشاره نشده بود!

انگیزه اصلی از انتشار این شایعه، بلافاصله با هجمه تازه منتقدان علیه دولت نمایان شد. مخالفان از نثار اتهامات تکراری علیه دولت مبنی بر "عدم توفیق در مسائل اقتصادی" و "رکود" دریغ نکردند و حتی به کنایه چنین اتفاقی را از ثمرات "برجام" دانستند! آنها حتی از تعطیلی "ارج‌ها" در سکوت خبری حرف زدند و ادعا کردند که در سه سال فعالیت دولت یازدهم، کارخانه های متعددی تعطیل شده اند که اخبار مربوط به آنها رسانه‌ای نشده اند!

این در حالی است که اصل خبر تعطیلی "ارج" بلافاصله از سوی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی رسما تکذیب شد اما طبیعی است که این "تکذیبیه رسمی" از سوی دلواپسان منتقد دولت، مورد تایید قرار نگرفت(!) و آنها به همان "دروغِ بدون سند" خود استناد کرده و به تخریب دولت ادامه دادند.

استدلال های غیرمنطقی و گاه کودکانه این دسته از مخالفان دولت یازدهم که نشان داده اند منطقِ آنها صرفا "مخالفت با دولت به هر قیمتی" است، موضوع جدیدی نیست، اما آنچه در هجمه های اخیر قابل تامل است، منشأ انتشار این خبر دروغ است.
بررسی ها نشان می دهد خبر اولیه توسط یک سایت نزدیک به محسن رضایی به نقل از یک سایت هوادار محمود احمدی نژاد منتشر شده است.

ماجرا از این قرار است که مدیرمسئول و سردبیر سایت "میدان 72" از تندروترین رسانه های هوادار محمود احمدی نژاد یک سایت جدید تاسیس کرده و در روزهای نخست کاری خود، شایعه تعطیلی کارخانه ارج را منتشر کرده؛ سپس سایت مشهور "تابناک" نزدیک به محسن رضایی، این خبر را بازنشر داده است. اقدام سایت تابناک، با یک تیر دو هدف را نشانه گرفته است؛ اول معرفی سایت جدید هواداران احمدی نژاد و دوم زمینه سازی برای هجمه جدید علیه دولت روحانی.



جالب اینجاست که اندکی پس از رسانه های مذکور، سایت نسیم، دیگر رسانه مخالف دولت روحانی که به صورت مشخص وظیفه حمله به علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید و سیاست های اقتصادی دولت را بر عهده گرفته، همین خبر را بدون ذکر منبع منتشر می کند. سپس خبرگزاری تسنیم هم مستقلا خبر مشابهی منتشر می‌کند.

در ادامه داستان حمله رسانه ای به دولت، خبرگزاری فارس و دیگر رسانه های اصولگرای مخالف دولت روحانی نیز وارد عمل شده و با تهیه گزارش ها و مصاحبه با افراد مختلف، تلاش می کنند تا به این خبر کذب، شاخ و برگ بدهند. به طور مثال خبرگزاری فارس در مصاحبه با سید مهدی هاشمی، نماینده مجلس نهم و کاندیدای شکست خورده انتخابات مجلس دهم ادعای می کند که "«ارج»های زیادی تعطیل شده است، اما در معرض توجه قرار نمی‌گیرند." او همچنین مدعی است "کارخانجات تعطیل‌شده و یا در معرض تعطیلی بسیاری امروز در کشور وجود دارد که صدایشان به جایی نمی‌رسد."

در مورد هواداران احمدی نژاد و البته طیفی از اصولگرایانی که قسم خورده اند دولت را به هر قیمتی تخریب کنند، این گونه خبرسازی علیه دولت روحانی قابل درک است اما در مورد رسانه نزدیک به محسن رضایی نیاز به اندکی تامل دارد.

محسن رضایی پس از انتخابات 92، مدتی را در سکوت سپری کرد؛ او که در ابتدا پیش بینی می شد از اقدامات دولت یازدهم حمایت کند، رویه "سکوت" را پیش گرفت و تلاش کرد تا موضعی له یا علیه دولت روحانی اتخاذ نکند.

اندکی بعد، محسن رضایی کم کم به یک چهره منتقد دولت تبدیل شد که انتقادهایش نه علنی که با نیش و کنایه انجام می شود. سخنرانی او در مراسم تشییع شهدای غواص یکی از اولین و علنی ترین این کنایه ها بود که در آن از لفظ بدون نام بردن از رییس جمهور از اظهارات او درباره تاثیر تحریم ها بر "آب" انتقاد کرده بود. انتقادات محسن رضایی کم کم علنی تر شد و او در موارد ممتعددی کنایه زدن به دولت را کنار گذاشت و حتی به صف منتقدان تندرو پیوست.

استفاده از شبکه های اجتماعی و پوپولیستی کردن استدلال ها و نحوه اعتراضات هم حربه اخیر محسن رضایی در بازگشت به صحنه سیاسی کشور پس از پوشیدن دوباره لباس نظامی است.

با این رویه، می توان انتشار خبر تکذیب شده اخیر سایت نزدیک به رضایی را قابل توجیه دانست؛ خبری که با وجود تکذیب، به شدت مورد استقبال مخالفان قرار گرفته و پایه گذار یک موج جدید هجمه علیه دولت شده است.

در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
0
0
اعدلوا هو اقرب للتقوی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین