|
|
امروز: پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۱۰۲۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲
'احمد حمدی گور دوغان' رئیس اتحادیه صادرکنندگان منطقه شرق دریای سیاه ترکیه، گفت: هماهنگی های لازم را با نهادهای دولتی ایران برای بازسازی آرمگاه این عالم دینی انجام داده است .
 رئیس اتحادیه صادرکنندگان شرق ترکیه با تاکید بر جایگاه والای امام غزالی در دنیای اسلام و خدمات ارزنده این عالم، خواهان بازسازی آرامگاه وی در مشهد متناسب با اصل سازه شده است.

'احمد حمدی گور دوغان' رئیس اتحادیه صادرکنندگان منطقه شرق دریای سیاه ترکیه، گفت: هماهنگی های لازم را با نهادهای دولتی ایران برای بازسازی آرمگاه این عالم دینی انجام داده است .

وی در اطلاعیه کتبی خود با یادآوری اینکه با سازماندهی اتحادیه صادرکنندگان منطقه شرق دریای سیاه، در هفته اول خرداد ماه جاری با یک هیات تجاری عازم مشهد شده بودند، افزود: در حاشیه این سفر از آرامگاه امام غزالی در توس زیارت کرده و در خصوص وضعیت این مکان از مسئولان کنسولگری ترکیه اطلاعاتی گرفته اند.

گوردوغان گفت: این آرامگاه که در دوران سلجوقی و مطابق با معماری سلجوقی ساخته شده بود، براثر جاری شدن سیل زیر خاک رفته و با تلاشهای باستانشناسان ایرانی پیدا شده و تحت حفاظت قرار گرفته است. اما مطابق اصل سازه بازسازی نشده است.

رئیس این اتحادیه گفت: می خواهند آرامگاه امام غزالی را که خدمات ارزنده به دین اسلام داشته بازسازی کنند و در این راستا در نزد نهادهای ذیربط دولتی اقدام کرده اند.

او با اشاره به اینکه مشهد بزرگترین شهر مدهبی ایران به شمار می رود افزود: وجود قبر امام غزالی در این مکان بر ارزش این شهر افزوده است و این را در دیدار با مقامات در مشهد تبیین کرده است.

وی بازسازی آرامگاه امام محمد غزالی را دینی بر گردن خود دانست و ابراز امیدواری کرد با کسب مجوزهای لازم بتوانند در این راستا اقدام کنند.

آرامگاه منسوب به غزالی طوسی، در 25 کیلومتری شمال غرب مشهد و حدود 120 متری ضلع شمال غربی باروی قدیم توس (هارونیه) قرار دارد.

قدمت آرامگاه منسوب به غزالی به اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم قمری می‌رسد.
ابوحامد محمد بن احمد غزالی طوسی، در سال 437 هجری شمسی در طوس خراسان به دنیا آمد و در سال 505 هجری قمری و در سن 55 سالگی در شهر طوس بدرود زندگی گفت و در طابران توس به خاک سپرده شد.

آرامگاه منسوب به غزالی توسی در سال 1382 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 8944 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین