|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۱۰۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
مودی که از زمان روی کار آمدن در سال 2014 به دنبال روابط نزدیک‌تری با آمریکا بوده است در ادامه اظهاراتش خواهان روابط عمیق‌تر سیاسی و دفاعی بین دو کشور شد.
 نخست‌وزیر هند در جلسه مشترک با کنگره آمریکا اظهار کرد، این دو کشور به عنوان بزرگترن دموکراسی‌های جهان می‌توانند ثبات و رفاه را از اقیانوس هند تا اقیانوس آرام برقرار کنند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نارندرا مود، نخست‌وزیر هند روز گذشته (چهارشنبه) در سخنرانی آرمان‌گرایانه خود در کنگره آمریکا گفت، هند و آمریکا بر تردید‌های تاریخی غلبه کرده‌اند.

مودی که از زمان روی کار آمدن در سال 2014 به دنبال روابط نزدیک‌تری با آمریکا بوده است در ادامه اظهاراتش خواهان روابط عمیق‌تر سیاسی و دفاعی بین دو کشور شد.

وی در ادامه از نقش کنگره در روابط بین دو کشور به ویژه در توافق هسته‌ای سال 2008 که به موجب آن محدودیت صادرات تکنولوژی‌های هسته‌ای به هند لغو شد، قدردانی و ابراز امیدواری کرد، دو کشور بتوانند تا سال 2017 برای ساخت شش رآکتور هسته‌ای در هند به توافق دست‌ یابند.

این سیاستمدار هندی همچنین با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی بدون نام بردن از پاکستان از تلاش‌های کنگره برای مبارزه با تروریسم سپاسگزاری کرد اما در واقع به تعلیق برنامه فروش جنگنده‌های 16- f به اسلام‌آباد توسط نمایندگان آمریکایی اشاره داشت.

مودی سپس به چشم‌انداز همکاری دهلی-واشنگتن پرداخت و عنوان کرد: وجود رابطه قوی بین دو کشور می‌تواند صلح، ثبات و رفاه را از آسیا تا آفریقا، از اقیانوس هند تا اقیانوس آرام برقرار کند.

سخنرانی نخست‌وزیر هند در کنگره آمریکا در حالی  46 دقیقه به طول انجامید که این کشور پیش از این به دلیل خشونت‌های مذهبی به شدت مورد انتقاد قانونگذاران آمریکایی قرار داشت. مودی پیش از این سخنرانی با باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرده بود.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین