|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
»
برای عدم توافق در ژنو
کد خبر: ۱۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
بر اساس اخبار منتشر شده جان کری و نتانیاهو در طول 72 ساعت گذشته 3 بار با یکدیگر دیدار داشته و در این ملاقات هایشان همواره بر مناشقات هسته ای ایران تاکید می شد.
یک سالی می شود؛  افکار بین الملل به این مساله پی برده که نتایج مذاکرات 1+5 از زوایای مختلف، تاثیرات بسیاری را برای آنها به همراه خواهد داشت. به همین منظور است که برنامه هسته ای و موفقیت ایران در این مذاکرات برای برخی از کشورها آرامش و پیشرفت  خواهد آورد و برای بعضی دیگر همچون اسرائیل نابودی و انزوا.
از زمانی که روحانی بر کرسی ریاست جمهوری دولت یازدهم نشست؛ این مطلب برای دموکرات ها به ویژه دولت آمریکا آشکارتر شد که مذاکره و مصالحه با ایران می تواند مشکلات اقتصادی آنان را حل کند. به همین منظور دولتمردان در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  دیدگاهی متکی بر مذاکره، توافق و تعامل را  اخذ و اجرایی کردند.
 از این رو بود که تندروهای امریکایی و لابی های صهیونیستی خود و مناقع شان را در این شرایط متضرر دیده و علاقمند به حصول نتیجه ای از این مذاکرات نیستند.
پس از اولین اخبار منتشره از حواشی مذاکرات 1+5  ژنو بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سخنان عباس عراقچی خشمگین شده و به طور کامل مذاکرات این دوره ژنو را رد کرد و تمامی توافقات حاصله را اشتباه تاریخی خواند.
او پس از چند ساعت نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر اخباری که از ژنو می رسد درست باشد؛ ایران به معامله قرن دست یافته است. این نوشته نتانیاهو در صفحه توئیترش نشان از ناگفته هایی دارد که به نفع ایران و به ضرر اسرائیل است.
پس از این موضوع بود که حضور فعال وی ولابی هایش را در همین چند روز اخیر به صورتی پررنگ و آشکار در مذاکرات شاهد بودیم.
بر اساس اخبار منتشر شده جان کری و نتانیاهو در طول 72 ساعت گذشته 3 بار با یکدیگر دیدار داشته و در این ملاقات هایشان همواره بر مناشقات هسته ای ایران تاکید می شد.
آنچه که اسرائیل بیش از همه بر آن اصرار دارد؛ رد تمامی پیشنهادهای ایران از سوی تیم مذاکره کننده ژنو است. نتانیاهو در این روزها تنها با جان کری دیدار نداشته و نگرانی خود را نیز با دیگر کشورهای منطقه و اروپایی نیز درمیان گذاشته است.
 او حتی برای حفظ امنیت و منافع رژیم صهیونیستی به جلوی دوربین آمده و تهدید آمیز با هم پیمانان خود صحبت کرده و ایران را خطرناک تر از همیشه معرفی می کند. از سویی دیگر رد کامل این مذاکرات از سوی اسرائیل نشان دهنده پیروزی دیگری برای ایران است.
حضور ناگهانی وزرای خارجه قدرت های جهانی در محل مذاکرات آن هم بدون تشریفات و مقدمات خود نشان دیگری از اتفاق خاص و اهمیت آن دارد و هنگامی این موضوع برای اسرائیل حساس تر و پیچیده تر شده که وزیر امور خارجه ایران  و آمریکا با یکدیگر مذاکره داشته و روندی تازه به مذاکره 1+5 و موضع دیگر کشورها نسبت به ایران داد.
لابی های اسرائیل و نتانیاهو هم اکنون حکم گروه فشار را در مذاکرات ژنو بر عهده داشته و با مذکراتی چندجانبه با اعضای 1+5 خواهان عدم توافق با ایران هستند.
اما این تلاش ها دیگر نمی تواند به اسرائیل امتیاز بدهد و سران رژیم صهیونیستی نیز به این باور رسیده اند که فاصله شان با دوستان قدیمی زیاد شده و به واسطه جمهوری اسلامی ایران، این فاصله در روزهای آتی نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین