|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۹
کد خبر: ۱۰۱۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
به گفته وزیر اطلاعات روش تحیلیل مانند ظرفی است که بر محتوا تاثیر می‌گذارد و هرچه ریل‌گذاری در این مسیر هوشمندانه‌تر باشد، قطار تحلیل به نتیجه‌های ارزشمندتری می‌رسد.
وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه به تحلیلگران نباید برچسب زد، اظهار داشت:  کافی است به تحلیلگران برچسب چپ و راست بزنند تا تحلیل‌ها به نتایج غلط برسد و این یک آسیب جدی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی در همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این همایش گفت: بیش از ٢١٠ اثر علمی به این همایش ارائه شده و این حاکی از استقبال خوب شرکت کنندگان از این همایش است.

وزیر اطلاعات بر بهره‌گیری از روش‌های علمی توسط دستگاه‌های اطلاعاتی تاکید کرد و گفت: تحلیل علمی‌تر اطلاعات به امنیت پایدارتر می‌انجامد.

او افزود: تدبر یکی از راه‌های اساسی برای یافتن حقیقت است؛ اگر تدبر و ژرف‌اندیشی نباشد انسان به مراحل بالاتر نمی‌رسد.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: حجم اطلاعات بدون تحلیل، مانند جنگلی است که برای برون‌رفت از آن راهی ترسیم نشده و انسان تا مدت‌ها در جنگل سرگردان می‌ماند.

علوی با بیان اینکه امروز در عصر تحلیل زندگی می‌کنیم، اظهار داشت: ابزارهای موجود این تحلیل‌ها را تسهیل کرده و می‌تواند تاثیرهای مثبت و منفی بر اندیشه‌های انسان داشته باشد. باید روی تحلیل‌ها مدیریت صحیح و علمی شود، نه اینکه تحلیل مانع تحلیل شود. تحلیل‌های اطلاعاتی باید آسیب‌شناسانه و واقع‌گرایانه باشد، نه توهمی.

به گفته وزیر اطلاعات روش تحیلیل مانند ظرفی است که بر محتوا تاثیر می‌گذارد و هرچه ریل‌گذاری در این مسیر هوشمندانه‌تر باشد، قطار تحلیل به نتیجه‌های ارزشمندتری می‌رسد.

علوی با بیان اینکه شناسایی پدیده‌ها، شناسایی بحران‌های اقتصادی و امنیتی نیازمند تحلیل اطلاعاتی است، افزود: اطلاعات مختص یک رشته نیست و با تمام رشته‌ها باید هم‌افزایی و تعامل داشته باشد.

او با بیان اینکه تحلیل‌های اطلاعاتی باید عقل‌محور باشد، متذکر شد: اگر خدایی‌نکرده تحلیل‌ها احساس‌محور و نشات گرفته از حب و بغض و سلیقه‌ای باشد، امنیت ملی با خطرات جدی مواجه خواهد شد، چراکه نتیجه آن اطلاعاتی مبتنی بر توهم‌ها خواهد بود.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه سانسور و خودسانسوری از اسیب‌های جدی تحیلیل‌های امنیتی است، یادآور شد: خودسانسوری امر جدی است که تصمیم‌گیران کشور را از درک حقایق باز می‌دارد و صرفا به توجیه افکار سوق می‌دهد، لذا مسیر را برای تصمیم‌های مناسب باز می‌دارد.

علوی ادامه داد: انحرف در تصمیم‌سازی از نتایج غلط تحلیل اطلاعاتی است که حداقل نتیجه آن اتلاف منافع و فرصت‌سوزی‌هاست،  لذا در تحلیل اطلاعات فضای باز و اندیشه حرفه‌ای از ضرورت‌هاست.

او با تاکید بر اینکه به تحلیلگران نباید برچسب زد، اظهار داشت:  کافی است به تحلیلگران برچسب چپ و راست بزنند تا تحلیل‌ها به نتایج غلط برسد و این یک آسیب جدی است.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: رویکرد دستگاه‌های اطلاعاتی بهره‌گیری از روش‌های علمی است که اگر ما هم در این زمینه حرکت نکنیم، ضرر می‌کنیم، لذا اگر کار اطلاعاتی را دانش‌بنیان کنیم به امنیت پایدار و آسیب‌ناپذیرتر می‌رسیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین