|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۰۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران به توافق هسته ای پایبند است.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران به توافق هسته ای پایبند است.

یوکیا آمانو در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست افزود : کار دشوار تائید انجام تعهدات توافق هسته ای سالها طول می کشد.

آمانو گفت: ' این (توافق) هنوز شکننده است؛ رسیدن به توافق بسیار مهم بود، ولی پا برجا نگاه داشتن آن نیازمند کوشش فراوانی است.'

وی درادامه به سرزمین پهناور ایران اشاره کرد و تعداد ناظران این سازمان برای بازرسی از اماکن مورد نظر را ناکافی دانست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : از ما خواسته شده حقایق و مستندات را راستی آزمایی کنیم نه دیدگاه‌ها را . اگر آنها می خندند یا چیزی ناخوشایند آنها است به ما مربوط نیست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با این حال تصریح کرد : راستی آزمایی برنامه هسته ‌ای ایران کار بسیار بزرگی است و کارشناسان این سازمان با تلاش و کوشش بسیار سخت در حال کار هستند.

آمانو در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع پارچین اشاره کرد و مدعی شد: انکارهای تهران در خصوص آزمایش هایی که در گذشته انجام شده از نظر آژانس بین المللی اتمی نامعتبر است؛ اما آنچه که اکنون بسیار اهمیت دارد این است که چنین اقدامات و آزمایش هایی دیگر در پارچین انجام نمی شوند.
وی درخاتمه اظهار داشت: 'من آنجا رفتم و تقریباً خالی بود. با اطمینان می توانم بگویم که آزمایش در اتاقک انفجاری انجام نمی شود.'

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گذشته در وین اعلام کرد که با آغاز به کار نشست فصلی شورای حکام در ششم ژوئن (17 خرداد) موضوع ایران نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

اعضای شورای حکام در این نشست مسائل مربوط به تایید برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را برپایه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بررسی می کنند.

گزارش سالانه آژانس برای سال 2015، گزارش همکاری های فنی برای سال 2015، موضوع ایمنی و امنیت ، گزارش اجرای پادمان در سال 2015 و اجرای پادمان در سوریه و کره شمالی از دیگر موضوع های در دستور کار نشست چند روزه وین است.

پیشتر رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود: یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در تازه ترین گزارش خود باردیگر اجرای کامل اقدامات مرتبط هسته ای طبق برجام توسط ایران را تایید کرده است.

وی روز جمعه گذشته گفت:این گزارش کوتاه و 5 صفحه است و دومین گزارش مدیرکل آژانس پس از اجرای برجام محسوب می شود.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در دومین گزارش خود پس از اجرای برجام روز جمعه (7 خرداد) اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است.

همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش سه ماهه اش در مورد ایران گفت:ذخایر اورانیوم و آب سنگین در محدوده توافق هسته ای است.

این گزارش می افزاید : در طول مدت گزارش، ایران بیش از 130 تن آب سنگین در اختیار نداشت و دخایر اورانیوم ایران در مجموع از 300 کیلوگرم تجاوز نکرده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین