|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۷
کد خبر: ۱۰۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰
آذربایجان غربی در روزهای دهم و یازدهم خردادماه جاری میزبان رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت شامل وزرا و معاونان رئیس جمهوری بود که این سفر، تدابیر قابل توجهی را به همراه داشت که این تدابیر می تواند سرآغاز توسعه پایدار استان باشد.
 آذربایجان غربی در روزهای دهم و یازدهم خردادماه جاری میزبان رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت شامل وزرا و معاونان رئیس جمهوری بود که این سفر، تدابیر قابل توجهی را به همراه داشت که این تدابیر می تواند سرآغاز توسعه پایدار استان باشد.

آذربایجان غربی از جمله استان های محروم و عقب مانده کشور است که برخی از شاخص های توسعه ای آن، دور از انتظار بوده و روند نامناسبی را در طول سال های پس از انقلاب طی کرده است.

اقدامات امنیتی و تروریستی اشرار و ضد انقلاب در سال های ابتدایی پس از وقوع انقلاب اسلامی، وقوع جنگ تحمیلی و تبدیل شدن شهرهای این استان به جبهه نبرد، دور ماندن از مرکز، راه افتادن معضل قاچاق کالا و پس از آن مواد مخدر و همچنین کمبودهای تاریخی اعتباری و زیرساختی، موجب حضور مستمر آذربایجان غربی در رتبه های آخر شاخص های توسعه ای از جمله شاخص درآمد، شاخص سواد، سلامت، آموزش و زیرساخت های آموزشی شده است.

علاوه بر آنها در سال های اخیر، مشکل دیگری بر مشکلات استان آذربایجان غربی اضافه شد که آن هم خشک شدن دریاچه ارومیه بود.

در یک دهه گذشته بیش از چهار متر از تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته که ادامه این روند، زمینه ساز خشک شدن کامل این دریاچه می شد که این امر نیز تبعات زیادی را در بخش های سلامتی، زیست محیطی و اقلیمی به همراه داشت.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و نگاه ویژه دولت به مناطق محروم به ویژه استان آذربایجان غربی، برنامه ریزی های نوینی در راستای تبدیل شدن این نوع استان ها به استان های در حال توسعه و پیشرفته آغاز شد.

موضوع دریاچه ارومیه هم در نخستین جلسه هیات دولت یازدهم توسط دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که این امر امیدها را برای مقابله با خشک شدن این نگین فیروزه ای زنده کرد.

این هفته دکتر حسن روحانی و اعضای هیات دولت تدبیر و امید، میهمان مردم آذربایجان غربی بودند که این سفر نتایج قابل توجهی برای توسعه بیش از پیش این استان داشت که اختصاص نزدیک به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار از جمله این نتایج بود.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران با تشریح دستاوردهای سفر هیات دولت به آذربایجان غربی اظهار کرد: 369 پروژه عمرانی در سفر هیات دولت به این استان افتتاح و 27 پروژه مهم نیز کلنگ زنی شد.

وی افزود: در این سفر قرار بر این شد تا 28 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به آبیاری تحت فشار مدرن مجهز شود.

وی با اشاره به افتتاح پروژه پتروشیمی مهاباد اضافه کرد: افتتاح این پروژه جزو طرح های مهمی بود که خط تولیدی پتروشیمی غرب کشور را تکمیل تر کرد.

رئیس جمهوری اظهار کرد: پتروشیمی مهاباد سالانه بیش از 330 هزار تن محصول تولیدی خواهد داشت که امیداوریم دولت موفق شود تا طرح های پایین دستی این خط تولیدی را در آذربایجان غربی تکمیل کند.

روحانی با اشاره به نگاه ویژه دولت به دریاچه ارومیه گفت: گزارش بسیار خوشحال کننده ای از روند احیای دریاچه ارومیه در نشست شورای اداری آذربایجان غربی ارائه شد.

همچنین معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این خصوص گفت: برای اجرای 49 پروژه بزرگ مصوب در بیست و هشتمین دور سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید، دولت 9 هزار و 490 میلیارد ریال در آذربایجان غربی سرمایه گذاری می کند.

محمدباقر نوبخت افزود: این میزان اعتبار در طول دو سال به طور 100 درصد به استان اختصاص می یابد.

وی اضافه کرد: این میزان اعتبار چهار برابر ظرفیت اعتبارات عمرانی استان است که می تواند تحرک اساسی در توسعه این منطقه از کشور ایجاد کند.

وی اظهار کرد: با صرف این میزان اعتبار 10 طرح مهم عمران شهری، دو طرح بزرگ کشاورزی، چهار طرح علمی و گردشگری، چهار طرح حمل و نقل، 11 طرح ورزشی، 11 طرح بهداشتی و درمانی و پنج طرح منابع آب اجرا می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: علاوه بر اعتبارات ویژه سفر ریاست جمهوری، دولت با افزایش 41 درصدی میزان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان در سال جاری، یک هزار و 850 میلیارد ریال اعتبار به این استان اختصاص داد.

نوبخت گفت: همچنین از محل اعتبارات دو درصد درآمد نفت و گاز نیز با 31 درصد افزایش اعتبار نسبت به سال گذشته، دو هزار و 520 میلیارد ریال اعتبار به این استان اختصاص یافته است.

وی افزود: از محل اعتبارات توازن منطقه ای نیز برای رفع محرومیت و توازن بخشی این استان با 40 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، سه هزار و 710 میلیارد ریال اعتبار به استان آذربایجان غربی اختصاص یافت.

همچنین وزرا، معاونان رئیس جمهوری و مسئولان استانی و شهرستانی نیز در این سفر دو روزه گزارشی از فعالیت و نتایج این سفر ارائه کردند.

در جریان این سفر 369 پروژه عمرانی در سفر هیات دولت به آذربایجان غربی افتتاح و 27 پروژه مهم نیز کلنگ زنی شد.

در این سفر مرکز تصویربرداری ام.آر.آی بوکان، کارخانه خوراک دام و طیور اشنویه، مرکز تصویربرداری بیمارستان قمر بنی هاشم خوی، واحد تولید خوراک دام و طیور و ذرت خشک کنی در نقده، هتل پنج ستاره آنای ارومیه، هتل سه ستاره آتای سلماس، 527 طرح مخابراتی، 255 طرح آبیاری تحت فشار، 180 باب خانه بهداشت، سد بابااحمد چالدران، مجتمع های پتروشیمی مهاباد و پتروشیمی ارومیه به بهره برداری رسید.

همچنین در این سفر که دو روز به طور انجامید، عملیات احداث کمپ گردشگری شاهین دژ، سد مخزنی کرم آباد پلدشت و پروژه تراموای شهر ارومیه آغاز شد که پروژه های بزرگی به شمار می روند.

در کنار افتتاح و کلنگ زنی طرح های مختلف عمرانی در استان در طول مدت سفر رئیس جمهوری و هیات دولت، طرح های دیگری نیز مورد پیگیری و بازدید قرار گرفت که از جمله آنها می توان به بهسازی جاده تکاب - شاهین دژ، تکمیل بیمارستان نیمه تمام، احداث و تکمیل شبکه پایاب سد ساروق و احداث فاضلاب شهری تکاب، آبرسانی به روستای چوپلو، گازرسانی به روستای مایین بلاغ و احداث جاده روستای گوی آغاج تکاب از توابع بخش تخت سلیمان، احداث دو مدرسه شش کلاسه در چالدران، مجتمع درمانی تخصصی و فوق تخصصی ارومیه، مجتمع فرهنگی ورزشی توانبخشی ایثارگران ارومیه، تثبیت دو هزار هکتار از بسترهای شنی دریاچه ارومیه، مدارس تدبیر و امید در چالدران و مجتمع فولاد ارومیه اشاره کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات دولت روز سه شنبه ارومیه و آذربایجان غربی را ترک و خاطره ای خوب از تدبیر و امید را برای مردم این استان خلق کردند که امیدها را برای توسعه بیشتر و رساندن این استان به رده های بالای توسعه ای بیشتر می کند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین