|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۲
همپای رزمندگان شیعه و سنی نجباء در کرمه، شاخ شکسته فلوجه
کد خبر: ۱۰۱۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
پس از شش روز از آزادی کرمه، بزرگترین بخش استان الانبار از توابع شهرستان فلوجه در غرب بغداد، تیم خبری ایرنا، همراه رزمندگان شیعه و سنی گروه مقاومت اسلامی 'النجباء' دیروز (سه شنبه) در کوچه و خیابان های شهر کرمه و حومه آن قدم زد و از آثار ذلت بار گروه تروریستی داعش در این بخش دیدن کرد.
 پس از شش روز از آزادی کرمه، بزرگترین بخش استان الانبار از توابع شهرستان فلوجه در غرب بغداد، تیم خبری ایرنا، همراه رزمندگان شیعه و سنی گروه مقاومت اسلامی 'النجباء' دیروز (سه شنبه) در کوچه و خیابان های شهر کرمه و حومه آن قدم زد و از آثار ذلت بار گروه تروریستی داعش در این بخش دیدن کرد.

هنوز آثار هتک حرمت ها، اهانت ها و ناله های بی گناهان را در خاطره شلاقی که هنوز بر گوشه دیوار دادگاه باصطلاح شرعی داعش در کرمه آویخته شده است، می توان دید و شکنجه های جسمی و روحی که مردم این شهر، در سایه داعش چشیده اند را از فحوای سخنان 'ابومحمد الجمیلی' و 'حسین عبدالله' می توان لمس و احساس کرد.

ابومحمد الجمیلی و حسین عبدالله نمونه هایی از بیداری اهالی استان الانبار علیه تروریست های داعش هستند که در صفوف نیروهای مردمی 'الحشد الشعبی' علیه بیگانگان اشغالگر داعش به پا خاسته و در ارائه اطلاعات دقیق از وضعیت عناصر داعش در مثلث ناامنی کرمه، الصقلاویه و فلوجه بیشترین کمک را به نیروهای مشترک مردمی و نظامی عراق کرده اند.

امثال ابومحمد و حسین عبدالله بودند که اطلاعات دقیق را از گروه تروریستی داعش در کرمه در اختیار نیروهای مشترک مردمی و نظامی عراق قرار دادند و کوره راه های منطقه را به نیروهای عراقی نشان دادند و همین امر باعث شد که کرمه بعد از چهار روز از شروع عملیات فلوجه، در پنجشنبه گذشته (26 ماه می) آزاد شود.

**دادگاه شرعی کرمه، برند خفت بار داعش

'ابومحمد الجمیلی' مردی 50 ساله است که مدت کوتاهی قبل از عملیات آزادسازی این بخش توانست از آنجا فرار کرده و به صفوف نیروهای مردمی الحشد الشعبی بپیوندد و به این نیروها در آزادسازی شهرش از تصرف داعش کمک کند.

او با نشان دادن ساختمان موسوم به دادگاه شرعی گروه تروریستی داعش که بزرگترین ساختمان بخش هم هست می گوید: 'این، رهاورد داعش برای مردم کرمه بوده است، به جای اینکه مدرسه ای بسازند یا درمانگاهی ایجاد و یا خیابانی آسفالت کنند، تنها اثر و دستاورد داعشی ها در کرمه، این دادگاه است که با ضرب شمشیر و شلاق، بر مردم حکومت می کردند.'

او با نشان دادن منطقه ای کاملا مخروبه در طرف مقابل با حسرت ادامه می دهد: 'اینهم، ساختمان پلیس است، که داعشی ها ویرانش کردند و فقط ساختمان دادگاه شرعی را برای خودشان نگاه داشتند.'

وی به اشاره به فعالیت گسترده ای که دادگاه شرعی داعش داشت افزود: هر روز ساختمان دادگاه، از مردم موج می زد و قضات داعش به بهانه های مختلف، مجازات هایی علیه بیگناهان وضع کرده و آنها را شلاق می زدند یا به ضرب شمشیر اعدام می کردند.

یکی از رزمندگان کرمه درصف نیروهای مردمی الحشد الشعبی از گوشه دیوار اتاق قاضی دادگاه، دو نمونه شلاق را بیرون می کشد و می گوید: 'با این ابزارآلات خفت و ذلت، مردم را به خاطر این که ریش، تیغ زده اند یا دامن لباس عربی شان معروف به 'دشداشه' را بلند کرده اند، و چیزهایی از این قبیل، شلاق زدند.'

یکی از این شلاق ها از سربند عربی معروف به 'عقال' ساخته شده و دیگری یک چوب دستی است که تعدادی نوارهای چرمی به آن آویخته شده و برحسب نوع حکم و شدت آن، با یکی از این دو وسیله، فرد محکوم را شلاق می زدند.

ابومحمد با اشاره به دیدن صحنه های مختلف شلاق مردم بیگناه کرمه گفت که دادگاه شرعی، مهمترین مرکز قدرت نمایی داعش و ارعاب مردم بیگناه بود و این گروه بدون اینکه به فکر ساختن مدرسه یا توسعه علم و دانش باشند، فقط مردم را به ضرب شلاق و گلوله حکومت می کردند.

حسین عبدالله جوانی 26 ساله که هنوز نتوانسته است ازدواج کند، یکی از این قربانیان بیگناه است که به خاطر پیوستن او و برادرش به صفوف نیروهای مردمی الحشد الشعبی، داعش، دو عمو، پدر بزرگ و پسر عمومی اش را اعدام کرد.

او می گوید که حدود یکسال قبل به همراه خانواده اش توانست از شهر فرار کند و سپس به همراه برادرش به صفوف گروه مقاومت اسلامی 'النجباء' پیوست و همین که داعش از این امر مطلع شد، دو عمو، پدر بزرگ و پسرعموی اش را به گروگان گرفت و آزادی آنها را منوط به تسلیم حسین و برادرش کرد.
به گفته وی، 'ما می دانستیم اگر تسلیم شویم، کشته خواهیم شد و امتناع کردیم و آنها بستگانم را برای تحت فشار گذاشتن ما، اعدام کردند.'

برادر حسین عبدالله هم در جریان عملیات آزادی کرمه به شهادت رسید و امروز حسین عبدالله و برخی از بچه های رزمنده سنی موجود در صفوف تشکیلات مردمی الحشد الشعبی با پوشاندن چهره های خود، در تبادل اطلاعات به نیروهای عراقی کمک می کنند.

براساس آمار رسمی تشکیلات مردمی الحشد الشعبی، بیش از 20 هزار جوان سنی در این تشکیلات مردمی به عنوان رزمنده حضور دارند.

آزادی سریع و برق آسای کرمه به عنوان خاکریز مطمئن این گروه تروریستی، شوک بزرگی برای داعش بود تا جایی که شیخ 'قیس الخزعلی' رهبر گروه مقاومت اسلامی 'عصائب اهل الحق' گفته بود که طرح آزادسازی کرمه باید از حیث علوم نظامی مورد بحث و مناقشه قرار گیرد، چون در نوع خودش منحصر به فرد است.

در این عملیات، نیروهای مشترک مردمی و نظامی عراق با کمترین تلفات انسانی، توانستند با قتل بیش از 150 جنگجوی داعشی، منطقه را آزاد کنند و همزمان در تب و تاب جنگ ، غیرنظامیان را بدون اینکه آسیبی ببینند، از طریق معبرهای امن به خارج از منطقه درگیری، هدایت کنند.

سه رزمنده سنی مذهب عضو النجباء، راه بلد تیم خبری ایرنا در داخل شهر و حومه آن بودند و تا آخرین محور آزاد شده بخش کرمه در منطقه موسوم 'سجر' تیم خبرگزاری جمهوری اسلامی را همراهی کردند.

سجر و پل سجاریه یکی از دروازه های ورود به فلوجه محسوب می شود و داعش خیلی کوشید، این منطقه را از دست ندهد.

در طول این محور که قریب دو کیلومتر راه است، در فاصله دو متری و پنج متری رختخواب های جنگجوهای داعش در طول کانال آبی این منطقه هنوز بر زمین دیده می شوند که نشان می دهد تجمع گسترده ای از عناصر داعش در این منطقه وجود داشته است.

اما این خطوط دفاعی به سرعت درهم شکسته شد و اکنون عناصر داعش در فاصله حدود 10 کیلومتری در مرکز شهر فلوجه موضع گرفته اند.

البته در الصقلاویه در بخش شمالی کرمه هنوز درگیری جریان دارد و 'ناجی' یکی از جوانان رزمنده النجباء گفت که به دلیل وجود تونل های زیرزمینی متعدد در بخش 'الصقلاویه'، آزادی این بخش کمی به تاخیر افتاده است.

ناجی اضافه کرد که الصقلاویه در 16 کیلومتری شمال فلوجه، محور ورود نیروهای مشترک مردمی و نظامی عراق به داخل شهر فلوجه نیز هست و بر همین اساس، جنگجوهای داعش، می کوشند تا حد امکان این منطقه را حفظ کنند.

به گفته وی، بعد از شکسته شدن اولین خط دفاعی داعش در کرمه، این گروه تروریستی نمی خواهد به سهولت الصقلاویه را نیز از دست دهند اما سیر عملیات نشان می دهد که الصقلاویه نیز به زودی آزاد می شود.

در صورت آزادی الصقلاویه که همه نشانه ها حاکیست که این پیروزی به زودی اتفاق می افتد دومین شاخ گروه تروریستی داعش در فلوجه شکسته خواهد شد و داعش همانند گاوی بی شاخ در فلوجه خواهد بود.

بافت شهری کرمه در 18 کیلومتری جنوب شرقی فلوجه، نشان می دهد که اغلب اهالی کشاورز و باغدار هستند و به همین دلیل مرکز بخش از حیث تعداد ساختمان ها، محدود است ، در عوض خانه باغ های مجلل و بزرگی در حومه بخش کرمه که حدود 50 کیلومتر مربع مساحت دارد، پراکنده شده اند.
حسین عبدالله می گوید: اهالی کرمه عموما مردمانی ثروتمند هستند و این را از خانه های مجلل و بزرگ 300 تا 700 متر مربعی شان می توان احساس کرد.

یک کانال آبی بزرگ که تقریبا دور تا دور بخش کرمه را حلقه زده و به نام 'جدول' معروف است، باعث رونق کشاورزی، باغداری و دامداری در این بخش شده است.

فرمانده تیپ 'النجباء' در استان الانبار می گوید که کرمه از حیث راهبردی برای داعش اهمیت حیاتی داشت زیرا از طریق این بخش خودروهای بمبگذاری شده به سمت بغداد و دیگر شهرهای عراق به راه می افتادند.

'ابوسجاد السلیماوی' اضافه کرد که این بخش با خط مستقیم 20 کیلومتر و از طریق جاده اصلی حدود 40 کیلومتر با بغداد فاصله دارد و به دلیل راه های میانبر متعدد و انبوه نخلستان ها و کشتزارها، موقعیت استتار خوبی برای داعش به شمار می رفت.

به گفته وی، کرمه دیوار اول دفاعی داعش به حساب می آمد و به همین دلیل بسیاری از جوانان ما در نیروهای پلیس و ارتش در طول سنوات گذشته در عملیات های مختلف برای آزادسازی این بخش، به شهادت رسیدند و داعش هرگز حاضر نشد این منطقه راهبردی را از دست بدهد.

ابوسجاد که با النجباء تجربه گرانسنگی در جنگ با گروه های تروریستی در سوریه دارد، اخیرا فرماندهی النجباء او را از سوریه به عراق فراخوانده تا فرماندهی تیپ النجباء را در استان الانبار به دست بگیرد.

او می گوید: اگر جوانان اهل سنت الانبار و بچه های کرمه نبودند، آزادی کرمه به این سرعت امکان پذیر نبود زیرا آنها در ارائه اطلاعات و شناسایی کوره راه ها و مواضع داعش به نیروهای ما کمک شایانی کردند.

وی اضافه کرد: بعد از آزادی سازی کرمه از وجود داعش، مرحله دوم عملیات که شامل پاکسازی منطقه از وجود مین و بمب است ، آغاز شده و بعد از پاکسازی منطقه و فراهم کردن شرایط زندگی، مردم این شهر به خانه و کاشانه خود بازخواهند گشت.

ابوسجاد السلیماوی پیش بینی کرده است که عملیات پاکسازی چند هفته ای به طول انجامد زیرا حجم بمب و مین گذاری ها بسیار بالا است.

در ساختمان دادگاه شرعی داعش در کرمه هنوز بمب های متعددی وجود دارند و برخی از اتاق ها و راهروها را به دلیل وجود همین بمب ها، نتوانستیم ببینیم.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین