|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۲
رئیس‌جمهور ارمنستان خطاب به قانونگذاران آلمان:
کد خبر: ۱۰۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
ترکیه قبول دارد که بسیاری از ارامنه در درگیری با نیروهای عثمانی در جریان جنگ اول جهانی کشته شدند اما این مساله را رد می‌کند که صدها هزار تن از آنها کشته شدند.
رییس جمهوری ارمنستان به قانونگذاران آلمانی تاکید کرده که به هشدارهای رییس جمهوری ترکیه درباره تیره شدن روابط میان این کشور با آلمان توجهی نکنند و به نسل کشی ارامنه توسط ترک‌های عثمانی در سال 1915 رای دهند.

 به نقل از خبرگزایر رویترز، قانونگذاران آلمانی قرار است روز پنجشنبه قطعنامه‌ای نمادین را تصویب کنند که کشتار 5 / 1 میلیون ارمنی را در سال 1915 توسط ترک‌های عثمانی، "نسل کشی" اعلام خواهند کرد.

این روند در پارلمان‌های کشورهای دیگر چون فرانسه و کانادا صورت گرفته است.

سرژ سرکیسیان، رییس جمهوری ارمنستان به روزنامه بیلد آلمان و در مصاحبه‌ای که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، گفت: من مطمئنم که سیاستمداران آلمانی کاری مشابه فرانسه و کانادا می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که ترکیه آنها را بترساند و تهدید کند. اگر آنها مقابل اردوغان سر تعظیم فرود آورند، جهان نیز چنین کاری می‌کند. نباید چنین اجازه‌ای بدهند.

ترکیه قبول دارد که بسیاری از ارامنه در درگیری با نیروهای عثمانی در جریان جنگ اول جهانی کشته شدند اما این مساله را رد می‌کند که صدها هزار تن از آنها کشته شدند.

رییس جمهوری ترکیه در کنفرانس تلویزیونی که روز سه شنبه پخش شد گفت، پارلمان آلمان در صورت تصویب چنین قطعنامه‌ای باعث تیره شدن روابط میان دو کشور می‌شود.

توافق مهاجرت میان اتحادیه اروپا و ترکیه فشارهای سیاسی بر دولت برلین را تسهیل کرده است.

رییس جمهوری ارمنستان با اشاره به این توافق گفت: من احساس می‌کنم که این توافق متزلزل است و با شریکی چون ترکیه تحقق آن مشکل به نظر می‌رسد.

این قطعنامه که رسما از سوی ائتلاف محافظه کار تحت رهبری مرکل، سوسیال دموکرات‌ها و سبزها مورد حمایت است قرار است از واژه "نسل کشی" از این به بعد برای اشاره به "قتل عام" ارامنه در سال 1915 توسط ترک‌های عثمانی استفاده کند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین