|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۰۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
ایران اکنون کانون آرامش منطقه است. ایران فضای تنفسی دیپلماتیک و سیاسی را تجربه می‌کند که محصول خردورزی سیاسی ناشی از عقلانیت دیپلماتیکی است که در مساله برجام در حوزه سیاست خارجی و نه‌تنها در حوزه وزارت امور خارجه بلکه در دیگر نهادها و ارکان قدرت به وجود آمد.
 روزنامه فرهیختگان در یادداشتی به قلم ممهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل بین‌المللی نوشت: وزارت امور خارجه با سفر محمدجواد ظریف به کشورهای اروپایی به‌ویژه دور سفر جدید خود نشان داد که فضای تنفسی جدیدی را فراهم آورده تا بتواند کارکرد و ماموریت خود را در پسابرجام به انجام رساند. بی‌تردید چارچوب‌های ناشی از سیاست‌زدگی برخی گرو‌ه‌های سیاسی در ایران  و فشارهای سیاسی ناشی از برخورد قدرت‌های بزرگ با جمهوری اسلامی در گذشته فضای عملکرد وزارت امور خارجه را به سمت و سوی ایجاد یک کارکرد معنادار در موضع‌گیری سیاسی در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی قرار داده بود.

بنابراین غلظت کارکرد وزارت امور خارجه و سیستم‌های مربوط به سیاست خارجی در جمهوری اسلامی ایران در حوزه اعلام مواضع خلاصه می‌شد اما امروز با توجه به تعامل سازنده ایران در چارچوب پرونده هسته‌ای و رسیدن به برجام، در دوران پسابرجام یک آرامش نسبی در حوزه سیاست و در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی برای ایران فراهم آمده است.

 ایران اکنون کانون آرامش منطقه است. ایران فضای تنفسی دیپلماتیک و سیاسی را تجربه می‌کند که محصول خردورزی سیاسی ناشی از عقلانیت دیپلماتیکی است که در مساله برجام در حوزه سیاست خارجی و نه‌تنها در حوزه وزارت امور خارجه بلکه در دیگر نهادها و ارکان قدرت به وجود آمد.

از این رو باید بپذیریم که آنچه اکنون انجام می‌شود، با این پرسش روبه‌رو است که سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به این دست کشورها با توجه به جایگاه این کشورها در اتحادیه اروپا و نظام بین‌المللی و وابستگی و پیوستگی آنها به قدرت‌های بزرگ بین‌المللی چه معنایی دارد؟

باید در پاسخ گفت که آنها کشورهای مستقل اروپایی هستند و از جنبه اقتصادی نیز جایگاه ویژه‌ای دارند و در جهت ایجاد یک فضای مناسب برای کارکرد اقتصادی ریاست‌جمهوری مورد توجه قرار می‌گیرند.

 از این منظر باید بر این نکته توجه داشت که وزارت امور خارجه در دوران پسابرجام تمام تلاش خود را در این زمینه به جا آورده است که بتواند زمینه‌ساز و زمینه‌پرور ایجاد یک حرکت مناسب در جهت زمینه‌های رشد روابط تجاری و اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا به‌ویژه بازیگرانی شود که در صحنه سیاسی ایران و در گذشته با آنها چالشی نداشته است.

فراموش نکنیم ظریف در یک موضع‌گیری آشکار در دوران نزدیک به رسیدن به توافق ژنو اعلام کرد که ما پرونده کنشگران بین‌المللی را در دوران تحریم مورد توجه قرار خواهیم داد و در دوران پساتحریم به کشورهایی نزدیک خواهیم شد و بیشتر رابطه اقتصادی برقرار خواهیم کرد که کمترین چالش را با جمهوری اسلامی ایران و مواضع تهران داشته‌اند و اکنون این مساله در حوزه اقتصاد می‌تواند عملیاتی شود و یکی از کارکردهای اساسی وزارت امور خارجه زمینه‌پروری بیشتر برای دستیابی به منافع اقتصادی فزون‌تر در چارچوب اهداف ملی تعریف شده دولت کشور ایران است.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین