|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۷
کد خبر: ۱۰۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
هم‌اکنون سه شاخص کلان نظیر نرخ تورم، رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال جزو شاخص‌های اصلی بررسی وضعیت اقتصاد ایران هستند که باید در کنار یکدیگر مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرند.
 روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم طهماسب مظاهری نوشت: در حالی ولی‌ا... سیف، رییس کل بانک مرکزی وعده داده که نرخ تورم در ایران تک‌رقمی می‌شود که این پیش‌بینی‌ها مبتنی بر مفروضاتی است که در خلأ آن مفروضات، پیش‌بینی‌ها غیر قابل استناد می‌شود.

 در حال حاضر در پیش‌بینی شاخص‌های کلان اقتصادی کشورها چند شاخص را در کنار یکدیگر مورد ارزیابی قرار می‌دهند، به‌طوری‌که یک شاخص به تنهایی نمی‌تواند عامل یا پاسخگوی پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور باشد.

هم‌اکنون سه شاخص کلان نظیر نرخ تورم، رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال جزو شاخص‌های اصلی بررسی وضعیت اقتصاد ایران هستند که باید در کنار یکدیگر مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرند.

از این رو، در نظام اقتصادی کشور، تورم به تنهایی نمی‌تواند شاخص سنجش وضعیت اقتصاد کشور باشد بلکه باید تولید ناخالص داخلی، میزان اشتغال و رشد اقتصادی در کنار یکدیگر سنجیده شود.
در این میان فارغ از تحقق وعده تورم تک‌رقمی در اقتصاد کشور وزیر اقتصاد در حالی پیش‌بینی کرده که در سال جاری ما به نرخ رشد 5‌درصدی دست خواهیم یافت که طبق سیاست‌های برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است نرخ رشد اقتصادی باید به 8‌درصد برسد.

این در حالی است که در سال جاری ما امکان تحقق نرخ رشد 8‌درصدی را در اقتصاد داریم، به‌طوری که تاکید می‌کنم همزمان با لغو تحریم‌ها دولت باید تمام تلاش خود را بکند تا در سال اول برنامه ششم نسبت به تحقق رشد 8‌درصدی اقدام کند، به این علت که تحقق این وعده در سال اول برنامه به مراتب راحت‌تر از سال‌های بعدی برنامه خواهد بود. باتوجه به شرایطی که هم‌اکنون در اقتصاد ایران حاکم است تحقق رشد 8‌درصدی اقتصاد در سال جاری امکان‌پذیر است.

در این میان لازم به ذکر است دولت در حالی می‌تواند در راستای توسعه سیاست‌های اقتصادی گام بردارد که همزمان با نرخ رشد اقتصادی پایدار و اعمال سیاست‌های ضدرکودی نسبت به تک‌رقمی شدن نرخ تورم در کشور اقدام کند، در غیر این‌صورت تحقق وعده تورم تک‌رقمی بدون در نظر گرفتن سیاست‌های ضدرکودی یا نرخ رشد اقتصادی 2 تا 3‌درصد تنها منجر به تداوم رکود در کشور خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین