|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸
کد خبر: ۱۰۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
رستگار درباره آلودگی با اندوتوکسین نیز گفت: اندوتوکسین نوعی از پروتئین‌های باکتری است که هنگام تزریق، تب ایجاد می‌کند.
 مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو به اخباری در فضای مجازی مبنی بر آلودگی داروی ویال پنی‌سیلین یک میلیون و 200 هزار واحدی با اندوتوکسین در شهرستان سراب پاسخ داد.

دکتر حسین رستگار  در واکنش به خبری که اخیرا درباره آلودگی داروی ویال پنی‌سیلین یک میلیون و 200 هزار واحدی با اندوتوکسین در شهرستان سراب و دستور ریکال این دارو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: این موضوع تاکنون در حد یک ادعا بوده و باید داروی مورد نظر در آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو بررسی شود تا مشخص شود که مساله مطرح شده درست است یا خیر.

وی با بیان اینکه البته هنوز درباره این موضوع اطلاعی به ما داده نشده و ممکن است عارضه دیگری در دارو وجود داشته باشد، افزود: بنابراین دارو باید در آزمایشگاه کنترل غذا و دارو بررسی شود و اگر ثابت شد که میزان اندوتوکسین در این فراورده بالاتر از حد مجاز بوده است، به صورت رسمی اعلام می‌کنیم.

رستگار تاکید کرد که البته اگر چنین موضوعی رخ داده باشد و این عارضه‌ در دارو وجود داشته باشد، نمونه‌های دارو از سوی دانشگاه علوم پزشکی منطقه مورد نظر جمع‌آوری و پلمب شده و آن را در جایی مشخص نگهداری می‌کنند. سپس بعد از اینکه ما آزمایش‌های لازم را انجام دادیم، به صورت رسمی اعلام می‌کنیم که آیا این آلودگی در داروی مورد نظر وجود دارد یا خیر.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو همچنین اظهار کرد: در عین حال من در این زمینه اطلاعات ریز ندارم. بنابراین ‌بعد از اینکه جزییات به دست ما رسید، مرجع نهایی اعلام نظر، آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و داروی سازمان غذا و دارو است.

رستگار درباره آلودگی با اندوتوکسین نیز گفت: اندوتوکسین نوعی از پروتئین‌های باکتری است که هنگام تزریق، تب ایجاد می‌کند. از طرفی در اکثر فرآورده‌های تزریقی میزان اندوتوکسین موجود تست می‌شود و نباید میزان آن از حد مجاز بالاتر باشد؛ چرا که اگر بالاتر از آن حد باشد، ایجاد تب می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر میزان اندوتکسین که بیشتر در فرآورده‌های بیولوژیک دیده می‌شود، از حد مجاز بالاتر باشد، آن فرآورده را ریجکت می‌کنیم، ادامه داد: در این مورد خاص هنوز گزارشی برای ما نرسیده است، اما درصورت ارسال گزارش، آن را بررسی و نتیجه را هم اعلام می‌کنیم. بنابراین موضوع اگر بخواهد به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار گیرد، حتما باید به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو آمده و در آنجا بررسی شود.

رستگار در عین حال تاکید کرد: البته اگر واقعا چنین عارضه‌ای مشاهده شده باشد، دانشگاه علوم پزشکی ما در منطقه مربوطه دارو را جمع‌آوری و نگهداری می‌کند و اجازه استفاده از آن را نمی‌دهند. سپس نمونه را برای ما ارسال می‌کند تا ما بررسی نهایی را انجام دهیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین