|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۰۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
این سیاست برگزیده توسط جریان اصلاحات با استقبال اقشار و لایه‌های زیادی از مردم مواجه شد، بسیاری به‌رغم تردیدهای که داشتند تسلیم نظر بزرگان اصلاحات شدند و به‌ پای صندوق‌ها رفتند.
 روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام نوشت:

 
مجلس دهم که امروز رسما افتتاح می‌شود از یک زاویه مجلس تاریخی است، زیرا بعد از چندین دوره شاهد انتخاباتی بودیم که اقشار و لایه‌ های به‌مراتب بیشتری در انتخابات مجلس شرکت کردند. واقعیت این است که در سه مجلس گذشته رقابت جدی در انتخابات در سطح کشور صورت نگرفته بود. عملا اصلاح‌ طلبان حضور فعالی در انتخابات نداشتند و بدنه اجتماعی آنها نیز در انتخابات ‌مجالس هفتم تا دهم حضور موثری نداشت.

اما در این مجلس با وجود آنکه بیش از سه هزار نفر از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند اما لیدری جریان اصلاحات تصمیم گرفت که برخلاف مجالس گذشته با حداقل کاندیداهای تایید صلاحیت شده، از بدنه اجتماعی‌ جریان اصلاحات بخواهد تا در انتخابات شرکت فعالی داشته باشند. البته برخی از اصلاح‌طلبان در خصوص درستی این تاکتیک تردید داشتند اما درنهایت لیدری اصلاحات این تاکتیک را به‌عنوان دستورالعمل خود در انتخابات مجلس دهم انتخاب نمود و در عمل این انتخابات به رغم اینکه نامزدهای شناسنامه ‌دار اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده بودند اما اصلاح‌طلبان در گوشه‌ وکنار کشور در فرصت باقیمانده، تأیید صلاحیت شده‌هایی که حداقل نزدیکی به اصلاح‌طلبان را داشتند را به لیست خود اضافه کردند و از بدنه اجتماعی نیرومندشان خواستند که به این افراد رأی دهند. به ‌علاوه اصلاح‌طلبان تاکتیک دیگری در ارتباط با ائتلاف نانوشته با اصولگرایان میانه‌رو به‌کار بستند. این سیاست برگزیده توسط جریان اصلاحات با استقبال اقشار و لایه‌های زیادی از مردم مواجه شد، بسیاری به‌رغم تردیدهای که داشتند تسلیم نظر بزرگان اصلاحات شدند و به‌ پای صندوق‌ها رفتند.این سیاست باعث شد دست‌کم یک‌سوم کرسی‌های مجلس دهم متمایل به اصلاح‌طلبان باشد. ظرف روزهای آینده تکلیف ریاست مجلس روشن خواهد شد به ‌احتمال زیاد لاریجانی بیشتر از عارف رأی خواهند آورد اما کار اصلی مجلس تاریخی دهم در حقیقت بعد از تعیین هیات رئیسه آغاز می‌شود و برزگ‌ترین تکلیف فراکسیون اصلاح‌طلب و دموکراسی خواه این است که تلاش نما‌یند تا شان، اقتدار و جایگاه مجلس را که در یک دهه گذشته و درنتیجه عملکرد اصولگرایان تنزل یافته بود به آن بازگردانند و تلاش کنند تا مجلس بار دیگر در رأس امور قرار گیرد و نگذارند، مجلس دهم استقلال خود را ازدست بدهد و تبدیل به مجلس وابسته شود. مجلس مستقل می‌تواند مسیر توسعه و دموکراسی خواه را هموار کند و گامی‌نو در جهت توسعه سیاسی و همه‌جانبه بردارد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین