|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۲
کد خبر: ۱۰۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به روند موجود مذاکرات در دور دوم نشست با مقامات عربستانی،‌ گفت: مانع اصلی در پیشرفت مذاکرات چیزی جز عدم هماهنگی و انسجام بین دستگاههای عربستان نیست و هرگونه مسئولیت کارشکنی در اعزام زائران ایرانی به حج 95 به عهده مسئولان سعودی است.
  رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به روند موجود مذاکرات در دور دوم نشست با مقامات عربستانی،‌ گفت: مانع اصلی در پیشرفت مذاکرات چیزی جز عدم هماهنگی و انسجام بین دستگاههای عربستان نیست و هرگونه مسئولیت کارشکنی در اعزام زائران ایرانی به حج 95 به عهده مسئولان سعودی است.

سعید اوحدی افزود: به رغم برگزاری چهار ساعت نشست هیات ایرانی با طرف سعودی در روز گذشته که امروز(پنجشنبه ) نیز ادامه دارد و همچنین تاکیدات هیات ایرانی در دور اول نشست، پیش از اعزام به عربستان نیز پیشنهادات خود را به صورت مکتوب به مسئولان این کشور اعلام کرده بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان با اشاره به برخی فضا سازی های رسانه های عربی مبنی بر اینکه هیات ایرانی به تقاضای خود راهی عربستان شده است، تاکید کرد: هیات ایرانی بنا به دعوت رسمی و مکتوب وزیر جدید حج عربستان برای حضور در دور دوم مذاکرات راهی این کشور شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این دوره از مذاکرات تمرکز هیات ایرانی همانند قبل بر مبنای تفاهم نامه سالهای گذشته قرار گرفته است زیرا لزومی ندارد دست اندرکاران سعودی بدون دلیل متن آن را دچار تغییر کنند.

به گفته اوحدی، از دیگر مسایل مهم و مورد بحث که در نشست امروز عصر مورد تاکید قرار خواهد گرفت بهره مندی زائران ایرانی از خدمات کنسولگری است که این مهم حق هر زائری خواهد بود.

وی با بیان اینکه تا کنون در سه محور به جمع بندی رسیده ایم ، اظهار داشت: مبنای تمامی مذاکرات متن تفاهم نامه سالهای قبل خواهد بود و متن جدید باید بر اساس همان اصلاح گردد.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه تضمین امنیت، حفظ حرمت و کرامت زائران کشورمان از جمله مسایلی است که باید به آن جامعه عمل پوشانده شود،‌ گفت: برخی از موارد مغایر با عزت و کرامت زائران ایرانی که در تفاهم نامه جدید ارایه شده است که باید در نشست امروز عصر حذف شود.

وی در خصوص ضرورت خدمات دهی کنسولی به زائرانی ایرانی، یادآور شد: تیم مذاکره کننده عربستان اعلام کردند که تصمیم گیری در این زمینه برعهده وزارت خارجه عربستان است .

اوحدی تصریح کرد این درحالیست که به رغم گذشت حدود چهار ماه و ارایه پشنهادات مکتوب وزارت امور خارجه کشورمان به وزارت خارجه عربستان، تاکنون از سوی مقامات سعودی پاسخی ارائه نشده است.

رئیس سازمان حج کشورمان با تاکید بر اینکه به مسئولان سعودی اعلام کرده ایم که برای انجام حج 95 زائران ایرانی این دوره از مذاکرات آخرین فرصت خواهد بود، گفت: سعودی ها باید با توجه به حوادث سال گذشته تغییر رفتار داده و مانع تراشی نکنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص فصاسازی رسانه های عربی در خصوص مذاکرات و مسایل مطرح شده در آن اظهار داشت: رسانه های عربی به دنبال فضا سازی بوده و آنچه را که مطرح می کنند گمانه زنی آنان است.

اوحدی خاطر نشان کرد: به نظر من در روند مذاکرات اختلافات خاصی وجود دارد زیرا تاکنون اراده جدی در مجموعه دستگاههای عربستان برای پذیرش زائران ایرانی به چشم نمی خورد.

وی با تاکید بر اینکه اعزام زائران ایرانی به حج 95 تنها منوط به قبول پیشنهادات منطقی هیات ایرانی مبنی بر حفظ امنیت، عزت و کرامت زائران کشورمان از سوی عربستان است، ادامه داد: مسئولیت هر گونه کارشنکی در اعزام زائران کشورمان به عربستان برای انجام فریضه الهی حج بر عهده مسئولان سعودی است و به طور قطع و یقیین پاسخگوی واقعی، دست اندرکاران حج عربستان خواهند بود.

سال گذشته 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند که از این تعداد 461 تن در فاجعه غم انگیز منا در دوم مهرماه و روز عید قربان جان خود را از دست دادند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین