|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۹
کد خبر: ۱۰۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
«چن شویی بیان» از حزب حاکم دمکراتیک ترقیخواه در سال های 2000 تا 2008 رهبر حکومت تایوان بود و چین نهایتا او را یک استقلال طلب و خائن معرفی کرد.
دهها راننده تاکسی در تایپه مرکز تایوان با دست زدن به اعتصاب و برگزاری تجمعات اعتراضی، خواستار توافق رهبر جدید این جزیره با دولت پکن در باره اصل «چین واحد» شدند.

به گزارش ایرنا، «تسای اینگ ون» اولین زن تایوانی است که از روز جمعه گذشته پس از انجام مراسم تحلیف رسما قدرت را در این جزیره بدست گرفت.

رانندگان تاکسی این منطقه در اعتراضات خود خاطرنشان کرده اند که وی نباید بر خلاف اجماع نظر رهبران گذشته تایوان و چین حرکت کند.

آنان تاکید کردند که در سال 1992 میلادی میان دو سوی تنگه تایوان اجماع نظری حاصل شده است مبنی بر اینکه مبنای اقدامات در دو سوی تنگه تایوان اصل چین واحد است با این تبصره که هر یک از طرفین حق تفسیر این اصل را دارد.

چین تاکید کرده است که اگر تایوان حاضر به وحدت با این کشور باشد خودمختاری به مراتب عالی تر از آنچه در هنگ کنگ اجرا می شود، در اختیار این جزیره قرار داده خواهد شد.

همزمان دولت چین اعلام کرده است که این زن تایوانی در مسیر استقلال حرکت می کند و نشانه ای از حسن نیت او به چین تاکنون دیده نشده است.

روزنامه مردم ارگان حزب حاکم و برخی از نشریات دیگر چین این هفته مطالبی منتشر و در آن خاطرنشان کردند که «تسای» به دلیل اینکه تشکیل خانواده نداده است، یک فرد عقده ای شده است که برای دیگران مشکل سازی می کند.

چین عناصر و رهبران تایوانی را که در مسیر جداسازی این جزیره از کشور حرکت کنند افرادی خائن می نامد که به سرزمین مادری خیانت می کنند.

تارنمای چاینا ارگ گزارش کرده است که نزدیک به 100 راننده تاکسی از روز گذشته در مقابل اداره مرکزی حزب حاکم دمکراتیک ترقیخواه تایوان که تسای از اعضای آن است، ‌اعتراض کرده اند.

شمار دیگری از راننده ها به همراه اعضای خانواده های خود در خیابان های اطراف این محل دست به اعتصاب و اعتراضات خیابانی زده اند.

آنها تاکید کرده اند که تشدید تیرگی روابط چین و تایوان باعث وخامت اوضاع اقتصادی این جزیره خواهد شد که به شدت به اقتصاد چین وابسته است.

چین منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان یک جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی از خاک خود می داند و استفاده از اقدام نظامی در صورت اعلام استقلال از سوی این منطقه را منتفی ندانسته است.

«چن شویی بیان» از حزب حاکم دمکراتیک ترقیخواه در سال های 2000 تا 2008 رهبر حکومت تایوان بود و چین نهایتا او را یک استقلال طلب و خائن معرفی کرد.

از سال 2008 میلادی که «مایینگ جئو» از حزب «کومینتانگ» تایوان (ناسیونالیست) قدرت را در دست گرفت روابط تایوان با چین بهبود و تنش ها کاهش یافت.

با روی کارآمدن «ما یینگ جئو»، چین و تایوان چندین توافقنامه اقتصادی امضا کردند و زمینه ای برای تحکیم روابط تجاری و جهانگردی «پکن» و «تایپه» پدید آمده است.

«تسای اینگ ون» هفته گذشته در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، قدرت را از این فرد در تایوان تحویل گرفت.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین