|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۱۰۰۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
رئیس مجلس در ادامه درباره اینکه مجلس نهم با چالش‌های بزرگی دست و پنجه نرم کرد و مجلس دهم چگونه خواهد بود، گفت: نگاهم به مجلس آینده نگاه مثبتی است و چالشی نمی‌بینم که مانع حرکت مجلس دهم شود زیرا افراد منتخب از یک فرهیختگی برخوردار هستند.

رئیس مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان قوانین مصوب در دوره‌های مختلف مجلس نهم تلاش می‌کرد به موضوع اصلی کشور که مساله اقتصادی است اهتمام داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علی لاریجانی در آخرین نشست خبری خود در مجلس نهم ضمن تشکر از اصحاب رسانه که در چهار سال گذشته اطلاع‌رسانی مفیدی از پارلمان به مردم داشته‌اند، گفت: در یک نگاه کلی در 110 سال قانون‌گذاری در کشور حدود 10 هزار و 49 قانون در کشور تصویب شده که 5585 قانون مربوط به قبل از انقلاب، 1525 قانون در زمانی که شورای انقلاب در کشور بود و 2939 قانون مربوط به مجالس 9 دوره‌ای است که پس از انقلاب داشته‌ایم.

رئیس نهاد قانون‌گذاری با اشاره به قوانین مصوب در مجلس نهم گفت: 697 طرح و لایحه به مجلس ارائه شد که از این تعداد 458 مورد طرح و 216 مورد هم لایحه بوده که 47 درصد لوایح تبدیل به قانون شده و 19 درصد طرح‌ها به قانون تبدیل شده است. بنابراین تمرکز مجلس بیشتر بر روی لوایحی بوده که دولت ارائه می‌کرده است.

لاریجانی افزود: سهم قوانینی که مربوط به مسائل اقتصادی بود بیش از 30 درصد بود و رتبه بعدی مربوط به مسائل اجتماعی بوده لذا تلاش مجلس این بود که زمینه همکاری را برای رفع مشکلات مردم چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی سامان دهد.

وی افزود: فکر می‌کنم تلاش نمایندگان در مجلس نهم از این جهت ثمربخش بود که توانستند قوانین مهمی را سامان دهند به ویژه بعضی از اصول قانون اساسی که روی زمین مانده بود مانند اصول مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، جرم سیاسی و تفتیش عقاید و شنود که این سه موضوع از جمله مواردی بودند که قانون مدون نداشتیم. بنابراین از ابتدای مجلس نهم بحث این بود که راجع به خلاءها قانون‌گذاری داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امیدوارم از ثمرات و تجربیاتی که در 9 دوره پارلمان بوده مجلس دهم هم از این ظرفیت برخوردار باشد و مسائل اساسی کشور را مورد توجه قرار دهد.

پیام انتخابات این بود که مردم در کشور آرامش می‌خواهند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا ، درباره‌ی پیام انتخابات بخصوص رای مردم در تهران گفت: در کل پیام این دوره از انتخابات را باید این طور حس کنیم که مردم در کشور آرامش می‌خواهند که همه همسو مشکلات را حل کنند.

وی ادامه داد:‌ ما در یک فضای تنش آلود نمی‌توانیم به مسائل کشور بپردازیم. در داخل پارلمان تنش داشته باشیم نتیجه این می‌شود که ما نمی‌توانیم وارد مسائل اصلی کشور شویم و در بیرون هم ذهن‌ها نمی‌تواند به هم برسد. بنابراین من فکر می‌کنم مسیری که طی شد نشان داد که مردم آرامشی می‌خواهند که هم افزایی در کشور صورت بگیرد و مسایل کشور در فضای عاقلانه‌ای حل و فصل شود.

طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس شتابزده نبود

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره‌ی نقاط قوت و ضعف مجلس نهم عنوان کرد: فکر می‌کنم مشی مجلس نهم بیشتر بر ایجاد آرامش در کشور بود که به مسائل اصلی با نگاه هم افزایی پرداخته شود؛ سایش‌های بلاوجه نباید در کشور ایجاد کنیم که ذهن ما ازمسائل مهم منحرف شود.

وی درباره‌ی مصوبات اقتصادی مجلس نهم نیز توضیح داد: حجم بیشتر مصوبات مجلس مسائل اقتصادی بود، رونق فضای کسب و کار و برخی مواردی که مربوط به تسهیل سرمایه گذاری بود در مجلس نهم تصویب شد، اینها مسائل مهمی بود که نتایجش در آینده مشخص می‌شود. در واقع نوعی ریل گذاری است. امیدوارم در مجلس آینده با درک شرایط کشور همانطور که رهبری مسائل اقتصادی را در اولویت قرار دادند درمجلس دهم نیز همین اتفاق بیافتد.

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس را شتابزده خوانده بود گفت: این طرح آنقدرها هم شتاب زده نبود. این طرح 5-6 ماه در مجلس مطرح بود. ایرادی که نماینده دولت گرفتند این بود که در کمیسیون حضور نداشتند والا در صحن مجلس حضور داشتند و نظراتشان شنیده شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فاینانشال تایمز که درباره‌ی نقش ایران در عراق و خروج داعش ازاین کشور سوال پرسید ابراز امیدواری کرد که تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد صحنه را از حضور تروریست‌ها پاک کند.

خبرنگار روزنامه شرق از رئیس مجلس خواست عایق‌هایی را که دورتا دور صحن نصب شده و دید خبرنگاران را محدود می‌کند بردارند که لاریجانی به شوخی گفت: ما که شما را خوب می‌بینیم.

این خبرنگار در ادامه پرسش خود را درباره‌ی اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره‌ی حضور بانوان در مجلس مطرح کرد که لاریجانی گفت: تا جایی که من اطلاع دارم ایشان تکذیب کرده‌اند و گفتند که ما قبول نداریم. اگر هم اشتباهی سهوا صورت گرفته فعلا ایشان این موضع را ندارند، وقتی کسی نظرش را اصلاح می‌کند ما هم باید قبول کنیم.

خبرنگار دیگری از رییس‌مجلس درباره‌ی شرایط منطقه و تصمیمات مجلس سوال پرسید که لاریجانی گفت:‌مجلس باید بر حسب شرایط تصمیم بگیرد. شرایطی که ما درآن قرار داریم از نظر منطقه‌ای پرتنش است. مسائل هسته‌ای هم بود که مجلس باید تصمیم‌گیری می‌کرد. بحران‌های منطقه‌ای هم وجود دارد. حضور به موقع مجلس و تصمیم‌گیری در این زمینه‌ها لازم بود. نمایندگان ملت سنگری در دفاع از حقوق ملت هستند و این در آینده هم وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری خبرنگاری درباره‌ی کارشکنی‌های آمریکا دررابطه با برجام سوال کرد که رئیس مجلس توضیح داد‌: در مورد سوییفت که مشکل برداشته شد. در این زمینه مشکلی نیست. این مساله به بانکهای بزرگ که می‌خواهند با ایران روابط داشته باشند بر می‌گردد. بانکها کارشان را انجام می‌دهند آنهایی که شان بزرگتری دارند یک مقدار این واهمه را ایجاد کردند که ممکن است با روحیه برجام سازگاری نداشته باشد.

وی سپس توضیح داد که در این زمینه پیگیری‌هایی انجام شده و جمهوری اسلامی ایران ساکت ننشسته است. در مورد قانون ویزا و مسائل دیگر نیز از طرف وزارت امور خارجه پیگیری‌هایی انجام می‌شود.

با عارف رفقیم

  خبرنگار دیگری در مورد ریاست مجلس دهم از لاریجانی سوال کرد که او خطاب به رسانه‌ها گفت: خیلی در این زمینه حساس نباشید اگر یکی دو روز صبر کنید مساله حل می‌شود.

لاریجانی تاکید کرد: توجه داشته باشید که ساختار داخلی مجلس کاملا دموکراتیک است ما هم باید متوجه باشیم که از این ساختار عبور نکنیم. ما در داخل مجلس روش داریم و نمایندگان افراد خبره‌ای هستند. آنها نباید احساس کنند که از بیرون مجلس دارد فشاری وارد می‌شود، این مساله روند و مکانیزمی دارد.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا در این مورد با عارف گفت و گویی داشته ؟ گفت: نه؛ ما سلام و علیک داریم و رفیق هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی اقدامات مجلس نهم گفت: تصمیمات مجلس دو بخش دارد. یک بخش مربوط به تصمیمات مجلس برای منافع کشور است که نمونه آن همین طرح مذاکرات هسته‌ای و چند قانون دیگر بود. اقدام متقابل در دزدی آمریکا از منابع ایران هم جزء این طرح‌ها بود. بخش دیگر مربوط به تعامل اعضای پارلمان و کشورهای دیگر است. گروههای دوستی وجود دارد که با نمایندگان کشورهای مختلف مذاکره داشتند و خیلی وقت‌ها فضای دیپلماتیک را تسهیل می‌کرد. ایران در مجالس جهانی مثل بین‌المجالس و مجالس اسلامی هم حضوری فعال داشت.

لاریجانی درباره‌ی مناقشات موجود در کشور نیز گفت: در کل وفاق در کشور را خوب می‌بینم که این ازنعمت وجود ولی فقیه است که همه آراء را در زیر یک چتر هماهنگ می‌کند. می‌بینید که کشورهای همسایه چقدر آشفتگی دارند اما رهبری هوشمند ما توانسته تمام اقدامات را در درون مسیر تکاملی سوق دهد و این ارزشمند است، این قدر اختلاف هم در جایی که دموکراسی وجود دارد عجیب نیست.

یکی دیگر از سوالات خبرنگاران درباره‌ی اختلاف ایران و عربستان بود که رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد:‌ گروهی از ایران برای آخرین بار به عربستان رفته‌اند تا مذاکراتی داشته باشند و بتوانند مشکل را حل کنند.

وی ادامه داد:‌ ما با عربستان اختلافات نسبتا جدی داریم و شرایط یمن را به نفع عربستان و کشورهای مسلمان نمی‌دانیم. این مساله را به عربستان هم گفته‌ایم اما حج خارج از این موضوع و موضوعی اسلامی است باید با شرایط طبیعی صورت بگیرد و شرایطی باشد که مردم بتوانند این فریضه را انجام دهند.

از سرنوشت پرونده قم خیلی خبر ندارم

به گزارش خبرنگار ایسنا، لاریجانی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی که از او خواست بصورت منطقی پاسخ دهد که دو کار ماندگاری که در مجلس نهم انجام شده چه بوده و چه کاری باید انجام می‌شده که فضا برای آن نبوده گفت: مگر من تا حالا منطقی پاسخ ندادم.

وی ادامه داد: اجازه دهید ذهنتان را به سال 91 ببرم. در سال 91 که آغاز مجلس نهم بود عقاید مختلفی در مجلس بوده است و این هم نقطه قوت کشور ماست که در پارلمان عقاید مختلف حضور داشته باشند. لذا فضای میانه‌روی در مجلس را پیگیری کردیم که فکر می‌کنم بسیاری از عزیزان به این فکر علاقه‌مند بودند. بر همین اساس که دولت جدید به روی کار آمد برآیند مجلس همکاری با دولت در کارهای مهم بود، بنابراین در این شرایط کشور اقتضا می‌شود که از افکار مختلف به نحو مطلوب استفاده کنیم.

لاریجانی همچنین درباره اینکه مجلس تا به حال چه کمکی برای مشکلات شهر تهران کرده است، گفت: تهران جدا از بقیه جاها نیست و مشکلی که ما در کشور داریم اینست که حجم مهاجرت از روستاها به شهرها بسیار زیاد است در حالی که 27 درصد جمعیت در روستاها هستند. لذا معتقدم یکی از مشکلات شهر تهران مسائل حاشیه‌نشینی است و حتی در مورد هوای تهران و مشکلات آلودگی تهران نیز بیش از 19 جلسه برگزار شده و طرحی هم آماده شده است برای اینکه ساماندهی انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در دانشگاه افسری گفت: مقام معظم رهبری با صراحت مسائل را بیان کردند که در جلساتی که برگزار می‌شود عقاید مختلفی می‌توانند در جلسات حضور داشته باشند و دیگران هم تحمل عقاید را داشته باشند و لزومی ندارد کسی عقاید خودش را به مزایده بگذارد.

وی همچنین درباره سرنوشت پرونده قم گفت: از سرنوشت آن پرونده خیلی خبر ندارم. فکر می‌کنم باید مثبت بیندیشیم و برای آینده هم بهتر است.

رئیس نهاد قانون‌گذاری درخصوص برخی طرح‌های مهم مجلس مثل حمایت از شش میلیون نفر و یا اصلاح قانون انتخابات و اینکه چرا به سرانجامی نرسیده است، گفت: اکثر این طرح‌ها می‌تواند در اولویت برای مجلس دهم قرار بگیرد. البته برای برخی مانند هدفمندی یارانه‌ها نیز تصمیم‌گیری شد. همچنین در مورد طرح مبارزه با فساد که حدود یک سال و خورده‌ای کار شد در جایی که به اختلاف برخورد عده‌ای معتقد بودند که به صورت اصل 85 به کمیسیون واگذار شود اما نظر شورای نگهبان این است طرح‌هایی که از جنس طرح مادر هستند باید در صحن تصمیم‌گیری شود لذا برای این کار در هفته آخر وقت نداشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اولویت‌های مجلس دهم در زمینه سیاست خارجی نیز اظهار کرد: در زمینه سیاست خارجی فکر نمی‌کنم بین مجلس نهم و دهم تفاوتی باشد اما روند وضعیت اقدامات تروریستی در منطقه به نظر می‌رسد که سعودی است و در دو دهه اخیر نیز حجم رفتارهای تروریستی در منطقه به لحاظ کمی و کیفی رشد بیشتری یافته است.

وی افزود: برخی کشورهای منطقه و همچنین برخی کشورهای غربی رفتار تاکتیکی دارند و تا وقتی که این فضا وجود دارد یکی از کارهای مجلس این است که مانند گذشته مسائل مرتبط با این زمینه را پیگیری کند.

نظر مراجع تقلید این بود که از قم کاندیدا شوم

علی لاریجانی در ادامه آخرین نشست خبری خود در مجلس نهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دو کاندیدا و منتخب مردم قم که به مجلس دهم راه یافتند از نامزدهای نزدیک به جبهه پایداری هستند و حضور او در لیست امید چه تاثیری در انتخابات داشته است، گفت: بافت شهرهای مختلف متفاوت است، آنچه برای من مایه افتخار بود اینکه نظر مراجع اعزام تقلید بر این بود که از قم کاندیدا شوم و این برای من افتخار بود ضمن اینکه بنده سال‌ها در قم زندگی کرده‌ام و برای خودم هم مهم بود که از نظر فکری از چنین جایی کاندیدا شوم.

لاریجانی در ادامه درباره اینکه یکی از دغدغه‌های جدی مردم اقتصادی است و برنامه مجلس دهم در این راستا چیست اظهار کرد: در شرایط فعلی مساله رکود جدی است و ما باید موتور رونق تولید را تقویت کنیم و اینجا جایی است که بزنگاه تغییر شرایط است و لذا دولت باید سریعتر کار کند.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، بنده اطلاع دارم که اخیراً دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی ستادی را طراحی کرده که در جریان هستم که این ستاد کار می‌کند و تصمیمات خوبی هم گرفته شده است لذا آینده را باید مثبت ببینیم و سرعت کار را برای تغییر بیشتر کنیم و دولت باید سرعت دهد.

لاریجانی ادامه داد: در مجلس آراء مختلفی وجود دارند و این حُسن است که همه طیف‌هایی که در جامعه حضور دارند صدایشان در مجلس شنیده شود و برای همه کسانی که صاحب رای هستند بتوانند نظر دهند که این می‌تواند نقطه مثبتی باشد و نمایندگان به سوگندی که می‌خورند پایبند باشند.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه شنیده شده از طرف منتخبین اصلاح‌طلب پیامی‌هایی به وی داده شده است که گفت‌وگوهایی بر سر رقابت داخلی انجام شود اما وی هنوز پاسخی نداده است، گفت: پیامی به بنده داده نشده است و به نظر می‌رسد که صاحب پیام باید یا به صورت مکتوب یا تلفنی پیام خود را ارسال کند اما چیزی داده نشده است.

خبرنگار سوال‌کننده در ادامه پرسید که آقای تابش چنین مساله‌ای را مطرح کرده‌اند و لاریجانی اینگونه پاسخ داد که اگر منظورتان پاسخ رسمی است به من پیام رسمی داده نشده است و در 9 دوره مجلس از این کارها نداشتیم این بار اینجوری شده است و بنده به همان سازوکار مجلس بسنده می‌کنم.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه در جلسه حزب اعتدال و توسعه، وی و عارف برای سایر کرسی‌های مجلس غیر از ریاست توافق کردند، گفت: این روزها داستان‌سرایی زیاد است و نمی‌خواهم جلویش را بگیرم.

رئیس مجلس در ادامه درباره اینکه مجلس نهم با چالش‌های بزرگی دست و پنجه نرم کرد و مجلس دهم چگونه خواهد بود، گفت: نگاهم به مجلس آینده نگاه مثبتی است و چالشی نمی‌بینم که مانع حرکت مجلس دهم شود زیرا افراد منتخب از یک فرهیختگی برخوردار هستند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آستانه شروع به کار مجلس دهم نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی وجود دارد نسبت به اینکه پدیده‌هایی از جنس حاشیه‌های مجلس ششم در مجلس دهم تکرار شود گفت: ارزیابی بنده این نیست که این مجلس با مجلس دیگری شباهت دارد. نباید از این تمثیل‌ها استفاده کرد زیرا معتقدم تجربیات گذشته به گروه‌ها عقلانیتی داده است که به اشتباهات گذشته خود درس بگیرند و آن را تکرار نکنند و مجلس کنونی هم از فرهیختگی برای حل مشکلات برخوردار است.

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: به طور طبیعی تصمیمات در ظرف زمانی و مکانی خودش گرفته می‌شود اما آنچه که مردم امروز طلب می‌کنند حل مشکلات اقتصادی است و ما از نظر بنیه اقتصادی وقت داریم.

وی ادامه داد: وقتی به صحنه منطقه نگاه می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران استراتژی‌هایی را داشته است اما آنچه که ضعف کشور ماست مشکلات اقتصادی است و کشوری می‌تواند پیش‌رو باشد که از یک اقتصاد سالم برخوردار باشد.

لاریجانی همچنین درباره به اسارت درآمدن برخی از نیروهای ایرانی در خان طومان و اینکه آیا اخباری از این نیروها در دست است، گفت: البته اینگونه نبوده که بیان شده تا جایی که می دانم به این شدت نبوده و رسانه ها آن را بزرگ کردند.

وی تصریح کرد: می‌دانیم که در زمان آتش بس سلاح به منطقه وارد شده و بعد از حوادثی که بعد از حواشی آن به وجود آمد اینگونه مطرح کردند لذا برخی کشورها به دنبال سوءاستفاده از آتش بس هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه استراتژی مجلس در هر دوره با کمک نمایندگان تدوین می‌شود، گفت: اینکه درباره سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه استانداردهای مطلوب گام برداریم به کمک جمعی کمیسیون‌ها انجام می‌شود. در مجلس قبلی هم همین‌گونه بود، سیستم مجلس این طور نیست که برنامه‌ها را اینگونه به خط کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد حضور افراد در فراکسیون‌های مجلس نیز اظهار کرد: اینکه در مجلس افراد بتوانند در چند فراکسیون حضور داشته باشند به ندرت وجود داشته است. توجه کنید که فراکسیون‌ها در مجلس در سایه احزاب بیرونی نیستند شکل دیگری می‌یابند. گاهی این فراکسیون‌ها تخصصی هستند که افراد می‌توانند ضمن اینکه در یک فراکسیون سیاسی حضور دارند در فراکسیون تخصصی هم باشند.

برای تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام عملی آغاز شده است

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران سوالی را درباره‌ی نقش احزاب در کشور مطرح کرد رئیس مجلس در پاسخ به این سوال با اشاره به مشکلات احزاب در ایران گفت: در کشور ما مشکلی وجود دارد که یکسری احزاب ریشه دار به معنای واقعی نداریم. تابلو زیاد داریم ولی احزاب قوی مثل حزب جمهوری اسلامی که حزبی فراگیر بود و مانیفست داشت نداریم. اگر دموکراسی بخواهد هدایت شده باشد باید احزاب قوی در آن وجود داشته باشد.

او ادامه داد: ما احزاب قوی نداریم، در انتخابات می‌آیند و لیست می‌دهند اما این لیست دادن شکار کاندیداهاست . یعنی می‌آیند ببیند کدام کاندیدا رای بیشتری دارند و آن را در لسیتشان می‌آورند.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: احزاب چند کار مهم دارد که یکی از آنها ارائه برنامه مدون است و این که کار کند، حالا باید ببینیم ما چنین چیزی داریم یا نه؟ اگر بتوانیم به این فکر کنیم که احزابی قوی شوند و جایگاهی در انتخابات پیدا کنند ، وجودشان رشد یافتگی پیدا می‌کند. اما این مساله به کار تعاملی نیاز دارد.

اولویت‌های فرهنگی و همچنین اقدامات فرهنگی مجلس نهم سوال دیگری بود که لاریجانی در پاسخ به آن توضیح داد: ما در مجلس نهم روی دو سه موضوع کار کردیم که یکی به قانون تبدیل شد ، یکی بین راه دچار مشکل شد و دو تا باقی ماند. امر به معروف به قانون تبدیل شد ، طرح مساجد با مشکلاتی مواجه شد و قانون صدا و سیما که به صورت مفصلی طراحی شده بود، ماند. البته خود من به دلیل تجربه‌هایی که در رادیو و تلویزیون دارم به نظرم آمد که اینقدر لازم نبود. قانون دیگری که به صحن نرسید قانون نظام جامع رسانه‌ها بود که در مجلس آینده می‌توان روی آن کار کرد.

خبرنگار دیگری درباره‌ی اقتصاد مقاومتی و شعارسال از رئیس مجلس سوال کرد که او در پاسخ گفت: فکر می‌کنم اقدام عملی آغاز شده است. در دولت ستاد عملیاتی گذاشته شده و در مجلس هم مصوبه‌ای داشتیم که از سه قوه در آن مشارکت دارند، بنابراین ساز و کار آن فراهم شده است.

رئیس مجلس در ادامه به گزارشی از مرکز پژوهش ها که درباره‌ی وضعیت اقتصادی سال 94 تهیه شده اشاره کرد و توضیح داد: خود من توصیه کردم این گزارش را ارائه کنند و معتقدم هر سال تکرار شود. برخی از نکات در آنجا اشاره شده که کمک می‌کند دید واضحی نسبت به وضعیت اقتصادی داشته باشیم. اگر بخواهیم مشکلات حل شود این که به یک نقطه هجوم بیاوریم باعث حل مشکلات نمی‌شود. ما باید زنجیره را ببینیم تا توسعه به صورت سامان یافته رشد کند. از سوی دیگر باید توجه کنیم که اقتصاد مقاومتی جزو اولویت‌های کمیسیون‌هاست و در دولت هم سامان یافته و در حد شعار نبوده است.

اظهارنظر شورای نگهبان نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری یابد

یکی از سوالات خبرنگاران نیز در رابطه با منتخب مردم اصفهان بود که از سوی شورای نگهبان با رد اعتبار نامه مواجه شده است رئیس مجلس در اظهار نظری دراین باره عنوان کرد : ما باید به انتظامات قانونی کشور پایبند باشیم، نظر من این است که چون قانون با صراحت برای اظهارنظر شورای نگهبان وقت گذاشته این مساله نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری پیدا کند، هرچند تفسیر شورای نگهبان متفاوت است و معتقد است که نظارت استصوابی بعد از انتخابات هم می‌تواند وجود داشته باشد.

لاریجانی افزود:‌ در دیدار با رهبری هم این موضوع را مطرح کردم که تفاوت نظری بین ما و شورای نگهبان وجود دارد؛ از هیات حل اختلاف قوا هم خواستیم که اظهار نظر کند ، منتها گویا نظرشان به نظر شورای نگهبان نزدیک‌تر بود.

به اعتقاد من اظهار نظر درباره‌ی فرد در زمان قبل از انتخابات است اما نظر شورای نگهبان این است و این مساله باید در آینده به سامان شود.

خبرنگار دیگری از رئیس مجلس درباره‌ی قرار گرفتنش در لیست امید از شهر قم سوال کرد که لاریجانی تاکید کرد:‌ من تقاضایی نکردم کسی من را در لیستی قرار بدهد ، نه لیست امید و نه غیر امید. من مستقل آمدم. در انتخابات هم هر کسی به میل خودش این لیست را گذاشته ، گذاشته . بنابراین ما در هیچ زمینه‌ای با هم حسابی نداریم.

او متذکر شد : این مشی ماست که در فضای فعلی کشور با میانه روی تلاش کنیم کشور را با عقلانیت اداره کنیم. این سازو کار به نفع کشور است و هر کسی قبول کند از هر گرایشی که باشد روی سر ما جا دارد.

لاریجانی یاد آور شد: این مناقشات که ریشه برخی از آنها در تاریخ است، در زمان حال به حل مسائل کمک نمیکند. هر کسی می‌تواند عقاید خودش را داشته باشد. اما بیاییم در مسائل اساسی کشور هم افزا و هم فکر باشیم این مشی ما است. ما مشی روشنی داریم و هر کسی این مشی را داشته باشد از هر گروهی از همکاری ما برخوردار است و مورد علاقه ماست.

خبرنگار دیگری سوالی را درباره‌ی تعداد زیاد تحقیق و تفحص‌های مجلس نهم و به نتیجه نرسیدن بیشتر آنها مطرح کرد که رئیس مجلس گفت: ابزارهای مختلفی برای نظارت در آیین نامه دیده شده و باید همه آنها را به موقع استفاده کرد. تحقیق و تفحص در جایی است که مساله حاد است و از ابزار دیگری نمی‌توان استفاده کرد. این کار هزینه بر و زمان بر است و کمتر تحقیق و تفحصی بوده که کمتر از یک سال طول بکشد.

او اضافه کرد:‌ ما همیشه به نمایندگان توصیه کردیم که اینقدر از تحقیق و تفحص استفاده نکنیم منابع ما هم اقتضا نمی‌کند ؛ در این مجلس 6 تحقیق و تفحص خوانده شد. برخی از آنها را وقتی بررسی اولیه کرده‌اند متوجه شده‌اند نیاز به تحقیق و تفحص ندارد. یکی دو تحقیق و تفحص نیز خوانده نشد که به خاطر آیین نامه داخلی بود. در آیین نامه داخلی ذکر شده که بعد از هر تحقیق و تفحص کمیسیون مربوطه باید در مورد آن اظهار نظر کند و گزارشی از آن را در صحن قرائت کند اما در مساله بنیاد شهید و مناطق آزاد کمیسیون‌ها گفتند که اشکالاتی وجود دارد.

لاریجانی درباره‌ی واکنش قوه قضاییه به تحقیق و تفحص‌ها نیز گفت:‌ قوه قضاییه بررسی می‌کند که آیا جرمی احراز شده یا نه، در برخی مواقع فقط تخلفاتی صورت گرفته که قوه قضاییه این تخلفات را بررسی نمی‌کند بلکه وظیفه آنها بررسی جرائم احراز شده است.

نماینده دیگری از لاریجانی درباره‌ی لزوم تغییر در وزرا و مدیران دولتی پرسید که لاریجانی توضیح داد: برای حرکت جدی‌تر شاید احتیاج به تنفسی جدید در برخی از حوزه‌ها باشد اما برای این که رونقی در تولید اتفاق بیافتد و جو اقتصادی بهتر شود باید شتابمان را در کار بیشتر کنیم. دولت هم باید وسیع‌تر کار کند و اگر تغییراتی لازم است اعمال کنند. مجلس هم اگر لزومی ببیند باید در این زمینه مساعدت کند اما باید توجه کرد که تغییر زمانی نتیجه بخش است که افراد قوی‌تر بیایند.

آخرین سوال این نشست خبری درباره‌ی احکامی بود که درباره‌ی مصادره اموال کشورهای دیگر صادر می‌شود.

رئیس مجلس در این‌باره توضیح داد: قبلا هم چنین تصمیماتی گرفته و حکم‌هایی دراین زمینه صادر شده بود اما این حکم‌ها زمانی نافذ بود که هر دو طرف از آنها استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، آخرین نشست خبری رییس‌مجلس شورای اسلامی با حواشی همراه بود: -بلندگوی محل برگزاری نشست چندین بار دچار مشکل شد و صدای لاریجانی به سختی به گوش خبرنگاران می رسید. حتی یکبار هم در هنگام پاسخ دادن به سوال یکی از خبرنگاران برای چند ثانیه قطع شد که رئیس مجلس به شوخی گفت مشکل بلندگو در کشور حل نمی‌شود. -یکی از خبرنگاران شعری را برای پایان مجلس دهم خواند که با واکنش و خنده لاریجانی مواجه شد. -خبرنگار شرق نیز از رئیس مجلس خواست مشکل عایق‌های دور صحن را که خبرنگاران را محدود می‌کند حذف کند. لاریجانی در پاسخ به این خبرنگار نیز به شوخی گفت: ما که شما را می بینیم.






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین