کد خبر: ۹۸۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
عرضه قلیان در سفره‌خانه‌ها جای خود را به قلیان‌های تلفنی داده و افراد تنها با یک تماس تلفنی، قلیان را در منازلشان تحویل می‌گیرند.
عرضه قلیان در سفره‌خانه‌ها جای خود را به قلیان‌های تلفنی داده و افراد تنها با یک تماس تلفنی، قلیان را در منازلشان تحویل می‌گیرند.

با وجود طرح‌های ضربتی متعددی که به منظور جمع‌آوری قلیان از سطح سفره‌خانه‌ها اجرایی شده است اما هنوز اکثر سفره‌خانه‌ها در بسیاری از نقاط کشور به مشتریان خود قلیان ارائه می‌دهند. در کنار این موضوع، قلیان‌هایی که به صورت تلفنی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند نیز به آفتی برای جوانان تبدیل شده است.

هر روز به تعداد تراکت‌هایی که قلیان‌های تلفنی را تبلیغ می‌کنند اضافه می‌شود و در آخرین نمونه، این نوع تبلیغات قلیان، فرد تبلیغ‌کننده برند خود را «دود فوری یا فست دود» معرفی کرده که در کمترین زمان ممکن، قلیان را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. این طور به نظر می‌رسد که اگر با این موضوع مقابله نشود، در آینده نزدیک تمام فست‌فودهای شهر که تعدادشان اندک نیز نیست، جای خود را به فست دودها خواهند داد.

در این ارتباط، خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت‌وگوهای کوتاهی را با برخی از صاحبان ایده قلیان تلفنی انجام داده است.

یعقوب، شاگرد یکی از قهوه‌خانه داران تهران است. وی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان در رابطه با اجرای طرح قلیان تلفنی در قهوه‌خانه شان می‌گوید: قهوه‌خانه ما در خیابان شریعتی واقع شده اما صاحب کار من زمانی به این نتیجه رسید که باید سیستم قهوه‌خانه تلفنی را هم فعال کنیم. به همین خاطر یک پیک موتوری استخدام کردیم و در سطح منطقه، قلیان‌ها را به در خانه‌های افراد می‌بردیم.

شاگرد جوان گفت: آن زمان تراکت‌هایی را در سطح گسترده پخش کردیم و خوشبختانه این تراکت‌ها مورد علاقه افراد قرار گرفته و در فضای مجازی هم منتشر شدند. بعد از آن بود که افراد به تلفن‌هایی که اعلام کرده بودیم پشت سر هم زنگ می‌زدند و ما نوع دیگر فعالیت خود را آغاز کردیم.

یعقوب با اشاره به تحویل قلیان در سراسر شهر تهران می‌گوید: بعد از اینکه تماس‌های زیادی با صاحب کار من برقرار شد و از نقاط مختلف تهران تقاضای قلیان دریافت کردیم، تعداد پیک‌هایمان افزایش یافته و رزقمان نیز رونق یافت اما بعد از مدت زمانی صاحب کار من به جرم توزیع قلیان دستگیر شد.

وی می‌افزاید: 6 ماه زندان برای صاحب‌کار من در نظر گرفته شد اما در غیاب او، ما کار را ادامه داده ایم و هنوز هم برای مردم قلیان تلفنی سرو می‌کنیم.

یعقوب در خصوص قیمت قلیان‌های تلفنی عرضه شده می‌گوید: قیمت قلیان‌های ما 80 هزار تومان است و بعد از اینکه با ما تماس گرفته شود قلیان را به در منازل افراد می‌بریم. چهار ساعت بعد هم قلیان را تحویل می‌گیریم. اگر افراد بخواهند یک شب قلیان در منازلشان بماند، قیمت قلیان 100 هزار تومان می‌شود.

در میان منوی قلیان‌های تلفنی، مبالغ اندک‌تری هم دیده می‌شود. یکی از تراکت‌های پخش شده در سطح شهر تهران، مرتبط با فردی است که در محدوده خیابان فردوسی به مشتریان خود قلیان می‌دهد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان در رابطه با قیمت قلیان‌هایی که عرضه می‌کند، می‌گوید: قیمت قلیان‌های ما 10 تا 20 هزار تومان است و در سطح منطقه قلیان عرضه می‌کنیم. هر زمان که با ما تماس گرفته شود، 10 دقیقه بعد قلیان در خانه افراد خواهد بود و سفارش‌دهندگان، دو ساعت زمان دارند که قلیان را تحویل دهند.

وی با تاکید بر استقبال زیاد بانوان از طرح قلیان تلفنی می‌گوید: بیشتر مشتریان ما را بانوان تشکیل می‌دهند و به این خاطر که آنها نمی‌توانند در قهوه‌خانه‌ها حاضر شده و قلیان ارزان‌قیمت بکشند، از سیستم قلیان تلفنی که به نسبت بسیاری از سفره‌خانه‌ها ارزان‌تر است استقبال می‌کنند.

قلیان‌های تلفنی تنها در سطح شهر تهران رواج پیدا نکرده‌اند بلکه این طرح اکنون در بسیاری از کلان‌شهرهای کشور نیز مورد توجه قرار گرفته و افرادی که دوست دارند در خانه قلیان بکشند، بدون توجه به مضرات بسیار آن، با تماس با یک شماره تلفن قلیان را در خانه‌شان تحویل می‌گیرند.

اسماعیل، صاحب یکی از قلیان‌های تلفنی است که خودرو سمند او اکنون به یک سفره‌خانه سیار تبدیل شده است.

وی که ساکن شهر تبریز است در این ارتباط به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می‌گوید: وقتی جوانان زیادی را می‌دیدم که برای کشیدن قلیان حاضر هستند مبالغ زیادی را صرف کنند، به این نتیجه رسیدم که یک قهوه‌خانه سیار راه بیاندازم. اکنون در خودرو شخصی‌ام قلیان آماده می‌کنم و شماره تلفنم را نیز در سطح شهر پخش کرده‌ام.

وی می‌افزاید: بیشتر مواقع در کنار پارک‌های بزرگ شهر ساکن می‌شوم و در صندوق عقب ماشینم به مردم قلیان می‌دهم. اگر هم سفارش تلفنی داشته باشم، قلیان را در سراسر شهر برای علاقه‌مندان می‌برم.

اسماعیل با اشاره به قیمت قلیان‌هایی که عرضه می‌کند، می‌گوید: قیمت قلیان‌های من 15 هزار تومان است و به همراه قلیان، خرما و پاستیل نیز در اختیار مشتریانم قرار می‌دهم. اگر هم افرادی که قلیان سفارش می‌دهند چای بخواهند، بابت یک فلاسک چای از آنها 5 هزار تومان دیگر هم می‌گیرم.

رواج قلیان تلفنی در کشور در شرایطی است که گفته می‌شود هر بار مصرف قلیان معادل وارد کردن مواد سمی 125 نخ سیگار به بدن است و مضرات آن بارها و بارها گزارش شده است و اگر فرد غیرسیگاری، یک ساعت نزد فردی که قلیان مصرف می‌کند بنشیند مانند آن است که معادل شش تا هشت نخ سیگار مصرف کرده است.

در کنار قلیان‌های تلفنی، مصرف قلیان‌های یک بار مصرف نیز در کشور رواج پیدا کرده است. قلیان‌هایی که بدنه آنها را یک لیوان پلاستیکی تشکیل داده و دیگر نیاز نیست فرد تحویل‌دهنده قلیان به دنبال قلیان خود بیاید.

در این شرایط نیاز است مسئولان ورود جدی‌تری به آسیب‌های اینچنینی که می‌توانند به سلامت جوانان لطمه وارد کنند داشته باشند و جلو رواج چنین آفت‌هایی را در جامعه بگیرند.

منبع : میزان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین