|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۷
کد خبر: ۹۶۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳
به گزارش بی‌بی‌سی، شهردار جدید لندن می‌گوید:علاقه‌اش به سیاست را مدیون مدیر مدرسه‌اش است که از قضا اولین مدیر مسلمان در دبیرستانی در بریتانیا بود.
برای اولین‌بار یک مسلمان به عنوان شهردار یک پایتخت اروپایی انتخاب شد. شهردار جدید فرزند مهاجرانی از پاکستان است که در دهه 60 میلادی در لندن ساکن شدند. پدرش در این شهر راننده اتوبوس بود. خان در رشته حقوق درس خواند و پیش از اینکه به‌عنوان نماینده حزب کارگر برای حوزه انتخابیه لندن در سال 2005 انتخاب شود، یک وکیل حقوق بشری بود. حل معضل مسکن در لندن یکی از اولویت‌های اصلی اولین شهردار مسلمان این شهر اروپایی است.

 

دنیای اقتصاد نوشت: مردم بریتانیا روز پنج‌شنبه شاهد برگزاری یک انتخابات مهم محلی بودند. به گزارش یورونیوز،‌ رای‌گیری در لندن برای انتخاب شهردار جدید از ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه آغاز و در نهایت اعلام شد که صادق‌خان، نامزد ۴۵ ساله حزب کارگر که وکیل حقوق بشر بوده و اصلیتی پاکستانی دارد، به‌عنوان شهردار انتخاب شده است. به نظر می‌رسد در سال 2015 و 2016 حزب کارگر دو رکورد اساسی زده است. سال گذشته با انتخاب جرمی کوربین شوکی بزرگ به بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی وارد کرد؛ به‌گونه‌ای که این دیدگاه در میان بسیاری مطرح شده بود که یار غار واشنگتن گام در راه سوسیالیسم گذاشته است. اکنون هم انتخاب صادق‌خان به‌عنوان یک مسلمان برای شهرداری لندن دومین رکوردی است که از سوی حزب کارگر ثبت شده است. به گزارش الجزیره، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، پیروزی‌خان را به وی تبریک گفت.

به نوشته الجزیره، برای شهرداری لندن دو نامزد وجود داشت: یکی صادق‌خان که توانست 44 درصد از آرای ترجیحی دور اول را به‌دست آورد و دیگر زاک گلدسمیت، نامزد محافظه‌کاران که 35 درصد از آرای مردم را به دست آورد. به نوشته گاردین اما خان در آرای ترجیحی دور دوم توانست 57 درصد آرا و گلدسمیت 43 درصد را به دست بیاورد. به گزارش یورونیوز، پدر صادق‌خان راننده و مادرش خیاط بودند و اولین مسلمانی است که اداره پایتخت یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان را برعهده می‌گیرد. او از سوی رقیبش، زاک گلدسمیت، نامزد محافظه‌کاران متهم شده که از افراط‌گرایان حمایت می‌کند.

اما زاک گلدسمیت ۴۱ ساله، دیگر نامزد انتخابات شهرداری لندن و فرزند یک میلیارد فرانسوی- بریتانیایی است. او از حمایت دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا و بوریس جانسون، شهردار فعلی لندن و از مدافعان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بهره‌مند است. جانسون، شهردار جنجالی لندن پس از هشت سال با تالار شهر خداحافظی می‌کند. الجزیره می‌نویسد: اردوگاه زاک گلدسمیت با اتهاماتی مانند «کثیف» و «منفی» دست به گریبان بود و این اتهامات حتی از درون حزب محافظه‌کار نیز به سوی او نشانه می‌رفت زیرا وی بیش از رقابت بر این تاکید داشت که خان با افراطیون (به دلیل هویت پاکستانی‌اش) در ارتباط است.

منتقدان، گلدسمیت را متهم به حمله به خان کرده و او را «نژادپرست» خطاب کرده‌اند اما او این اتهام را نمی‌پذیرد. در مقابل، صادق خان خود را «مسلمان بریتانیایی» می‌داند که «خواهان مبارزه با افراطیون است». او گلدسمیت را متهم کرده که می‌خواهد رای‌دهندگان را بترساند و رای 6/ 8 میلیون نفر از رای‌دهندگان را سرشکن کند. از این میان یک میلیون نفر مسلمان هستند. الجزیره می‌نویسد: این پیروزی «اهمیت نمادین بزرگی» برای بریتانیا به لحاظ بین‌المللی داشت. به نظر می‌رسد این انتخابات به عرصه نبرد لفظی گلدسمیت با خان تبدیل شده بود. بسیاری بر این باورند که «آنچه جالب بود این بود که این انتخابات بسیار شخصی و بسیار تلخ و زشت‌تر از آن چیزی بود که بسیاری از مردم پیش‌بینی می‌کردند.»

گلدسمیت همواره خان را به ارتباط با افراطیون متهم می‌کرد. او می‌گفت خان انتخابات را سکویی برای ارتباط هر چه بیشتر با افراطیون کرده است. در مقابل، صادق خان رقبای خود را به «اسلام‌هراسی» و «رقابتی نژادپرستانه» متهم کرد. به گزارش گاردین، خان گفت: «من مفتخرم که لندنی‌ها امروز امید را به ترس و اتحاد را بر شکاف ترجیح داده‌اند.» گاردین ضمن ارائه گزارشی مفصل از تنش‌های لفظی میان این دو نامزد می‌افزاید خان که پنجمین فرزند از 8 فرزند خانواده است اعلام کرده حل معضل مسکن در لندن یک اولویت برای اوست. همچنین اعلام کرده که به مدت 4 سال افزایش هزینه حمل‌ونقل را نخواهد داد. گاردین می‌افزاید: خان اعلام کرده که نیمی از خانه‌های جدید «باید قابل خرید» شوند و افزوده که خیابان آکسفورد را سنگفرش خواهد کرد.

 
وکیل در کسوت شهردار

شهردار جدید فرزند مهاجرانی از پاکستان است که در دهه 60 میلادی در لندن ساکن شدند. پدرش در این شهر راننده اتوبوس بود. خان در رشته حقوق درس خواند و پیش از اینکه به‌عنوان نماینده حزب کارگر برای حوزه انتخابیه لندن در سال 2005 انتخاب شود یک وکیل حقوق بشری بود. به گزارش الجزیره، گوردون براون، نخست‌وزیر سابق، خان را وارد کابینه کرد ابتدا به‌عنوان وزیر ارتباطات و سپس به‌عنوان وزیر حمل‌ونقل. پس از اینکه حزب کارگر قدرت را در سال 2010 واگذار کرد، اد میلیبند رهبر این حزب خان را در کابینه سایه قرار داد. انتخاب او تحسین بسیاری را برانگیخت. تحسین‌کنندگان معتقد بودند که انتخاب خان محصول تکثر فرهنگی بریتانیاست اما برخی دیگر معتقدند که انتخاب او نشانی است از اسلامیزه شدن غرب به‌ویژه بریتانیا. این رویکرد باعث شده خان در تقابل با محافظه‌کاران مذهبی قرار بگیرد.

در فضای مجازی هشتگ‌های بسیاری به نام «خان» ساخته شد. برخی به تحقیر او را فرزند یک راننده اتوبوسی معرفی کردند که انسجام فرهنگی بریتانیا را از هم خواهد گسست و در نهایت بریتانیا را به دامان افراط‌گرایی سوق خواهد داد اما برخی دیگر می‌گفتند او اولین مسلمانی است که شهردار لندن شده و بنابراین خصلت تکثرگرایانه، فراگیر و سکولار بریتانیا باعث شد او بتواند سلسله مراتب ترقی را پیموده و به شهرداری برسد. با این حال، فضای قاره سبز بر خلاف لندن بود. اگر در لندن بسیاری از سیاستمداران (اعم از کارگر، محافظه‌کار و ...) و توده مردم صادق خان را نماد «تهدید تروریستی»، «اسلام افراطی» و «فردی غیرایمن برای اداره شهر» می‌دانستند اما به گزارش گاردین، در اروپا استقبال زیادی از خان شد. سرمقاله‌های روزنامه‌های فرانسوی، هلندی، سوئیسی و‌ آلمانی چنین بود: «اولین شهردار مسلمان لندن»، «اولین شهردار مسلمان یک پایتخت مهم اروپایی» و «میلیونرهای سبز در برابر یک مسلمان چپگرا.»

به گزارش بی‌بی‌سی، شهردار جدید لندن می‌گوید:علاقه‌اش به سیاست را مدیون مدیر مدرسه‌اش است که از قضا اولین مدیر مسلمان در دبیرستانی در بریتانیا بود. خان می‌گوید: مدیر مدرسه به او کمک کرد بفهمد «رنگ پوست و تبار یک نفر مانعی در راه آنچه می‌خواهد در زندگی‌اش انجام دهد، نیست.» او قصد داشت دندانپزشک شود، اما با توصیه یک معلم نظرش عوض شد و سراغ حقوق رفت. او در دوران وکالتش در چند پرونده بزرگ و جنجالی علیه پلیس لندن پیروز شد. پیروزی در این پرونده‌ها یکی از بهانه‌های حمله محافظه‌کاران به صادق خان در جریان کارزار انتخابات شهرداری لندن بود. آنها او را متهم می‌کردند که زندگی حرفه‌ای‌اش را بر مبنای کمک به افراد برای شکایت از پلیس بنا کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین