پرواز مستقیم از پاریس به تهران برای نخستین بار از سال 2008 به این طرف انجام گرفت. آلن ویدالیس، وزیر حمل و نقل فرانسه و یک هیات از مدیران بازرگانی در پرواز AF378 که از فرودگاه شارل دو گل برخاست و در فرودگاه بین المللی امام خمینی به زمین نشست، حضور داشتند.
فدریک گاگی، مدیرعامل ایرفرانس نسبت به سودآوری این مسیر خوش بین بوده و به آسوشیتدپرس اظهار کرد: ایران یک مقصد گردشگری است که به تصور من بسیار محبوب و جذاب خواهد بود. ایرفرانس همچنین انتظار دارد پاریس به هاب پرواز گردشگران آمریکایی و سایر گردشگرانی که به تهران میروند، تبدیل شود.
اصغر فخریه کاشان، معاون وزیر حمل و نقل ایران از آغاز مجدد پروازهای ایرفرانس به تهران استقبال کرد و گفت: وضعیت کنونی خوشبخانه این فرصت را برای هر دو کشور فراهم کرده تا روابطشان را به وضعیت عادی سابق احیا کنند و جالب بنظر میرسد که فرانسه و صنایع فرانسوی حضور گسترده ای در صنعت هواپیمایی ایران دارند.
ازسرگیری پروازها ارتباطات هواپیمایی میان دو کشور را احیا خواهد کرد. ایرفرانس از سال 1946 تا اکتبر سال 2008 به ایران پرواز داشت و پس از آن به دلیل تشدید تحریمهای سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته ای ایران، این پروازها متوقف شدند.
اما بازگشت ایرفرانس به ایران بدون حاشیه نبود و شماری از مهمانداران زن ایرفرانس به درخواست این شرکت به پوشاندن موی خود در ایران اعتراض کردند. ایرفرانس در واکنش به این اعتراضات، اوایل ماه جاری اعلام کرد به خلبانان و مهمانداران زن که به مقررات مذکور معترض هستند اجازه میدهد در پروازهای تهران نباشند.
این شرکت خاطرنشان کرد رعایت فرهنگ و آداب کشورهایی که به آنها پرواز دارد، بخشی از ارزشهای بنیادین ایرفرانس و کارکنانش است.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، فرانسه سه بار در هفته به ایران پرواز خواهد کرد. شرکت آلمانی لوفتهانزا و شرکت اتریش ایرلاینز هم پروازهای متعددی در طول هفته به ایران دارند. بریتیش ایرویز هم قصد دارد پروازهایش به ایران را از تابستان ازسربگیرد.
به گزارش ایسنا، همزمان با بازگشت ایرلاینهای اروپایی به ایران، اتحادیه اروپا درصدد کاهش سختگیری برای پروازهای ایران ایر است. اتحادیه اروپا به دلیل نگرانیها نسبت به صلاحیت هواپیماها برای پرواز ایمن، تقریبا شش سال قبل دسترسی ناوگان هواپیمایی فرسوده ایران به فضای هوایی این منطقه را محدود کرد اما مقامات اروپایی اظهار کرده اند اکنون که تسهیل تحریمها امکان ورود هواپیماهای جدید و قطعات یدکی به ایران را فراهم کرده آماده کاهش بخشی از محدودیتهای مذکور هستند. ویولتا بولک، کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا در مصاحبه ای اظهار کرده است کاهش محدودیتهای پرواز برای ایران ایر یک اولویت مهم برای بروکسل است که مایل است دسترسی شرکتهای هواپیمایی اروپایی به اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران را گسترش دهد.