|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۹۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
او در پایان یادی نیز از عملکرد جبهه پایداری می‌کند و مي نويسد: با این حال جریان پایداری طبق عادت مالوف خود، فقط مخالف خوانی خواهد کرد و حتی اگر کاندیدا نداشته باشد، از تخریب و افشاگری دریغ نخواهد کرد.
یک روزنامه نگار اصولگرا پیش بینی می‌کند که حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، نه در بین اصلاح طلبان و نه در بین اصولگرایان رقیب جدی نخواهد داشت.

محمد مهاجري سردبير خبرآنلاين، در ویژه نامه نوروزی مهرنامه در یادداشتی درباره فعالیت جناح‌ها به ویژه اصولگراها در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیش‌بینی‌هایی داشته است. مهاجری در بخشی از این یادداشت نوشته است: از مدتی پیش در بخشی از جریان اصولگرا تلاش می‌شود چنین القا کنند که حسن روحانی رئیس جمهوری تک‌دوره‌ای است و باید برای ریاست جمهوری دوازدهم رئیس جمهوری دیگر پیدا کرد. کسانی که چنین حرفی زده اند در جریان اصولگرا جدی گرفته نمی‌شوند، هر چند ممکن است در فضای رسانه‌ای پرهیاهو باشند.

وی ادامه می‌دهد: با این حال بحث درباره مواضع اصولگرایان در انتخابات آتی قطعا در محاقل خصوصی مطرح بوده، هست و خواهد بود. مردم ایران در رأی دادن، همیشه مردمان «دقیقه نودی» هستند و تجربه نشان داده که انتخاب هایی شگفت انگیز انجام می‌دهند. انتخابات ریاست جمهوری در سال های 76، 84 و 92 از این دست است. هرچند برخی نظرسنجی ها چنین رخدادهایی را پیش بینی می‌کردند اما باور عمومی سیاسیون جامعه، زیر بار آن نمی‌رفت.

مهاجری در ادامه شرایط را در حالتی بررسی می‌کند که از معادله انتخابات ریاست جمهوری 96، متغیر «رفتار شگفت انگیز» را حذف کنیم و می‌نویسد: تحلیل رفتار اصولگرایان چندان مشکل نیست. امروز روشن شده است که جریان اصولگرا با همه قدمت و سابقه اتحادش، یک جریان متکثر است. این وضعیت در اصلاح طلبان نیز وجود دارد و شاید بتوان گفت میزان تفرق میان آنان بیش از اصولگرایان است، اما جریان اصولگرا قبلا ثابت کرده بود که رفتار سازمانی منسجمی دارد و لیدرهای آن از اتوریته کافی برای سرخط کردن جناح برخوردارند.

سردبیر ارشد خبرآنلاین در ادامه یادداشت خود نوشته است: انتخابات ریاست جمهوری 92 و مجلس 94 نشان داد، وضعیتی که در ظاهر از اصولگرایان نشان داده می‌شود صرفا صورتی بزک کرده است که پشت آن آشفتگی وجود دارد. هر چند شکست انتخابات اسفند 94 می‌تواند بالقوه این جناح را دور هم جمع کند و برای کنار گذاشتن اختلافات تمهیدی دست و پا کند، اما بعید و شاید محال است که شکاف ایجاد شده بین آنها به زودی التیام یابد. به این ترتیب می‌توان گفت اصولگرایان برای تصمیم درباره انتخابات ریاست جمهوری آینده دست بالا ندارد که بتواند موثر باشند.
مهاجری تاکید دارد: اصولگرایان -و نیز اصلاح طلبان- چهره جذابی برای ریاست جمهوری ندارند. اگر احمدی نژاد را یک پروژه غیرمترقبه بدانیم، معلوم نیست این اتفاق باز تکرار شود، ضمن اینکه جریان منتسب به او از آنچه پیش آمد چندان دل خوشی ندارد. بنابراین اصولگرایان با مصلحت اندیشی‌هایی که خواهند کرد از اصولگرایان حمایت خواهند کرد.

او در پایان یادی نیز از عملکرد جبهه پایداری می‌کند و مي نويسد: با این حال جریان پایداری طبق عادت مالوف خود، فقط مخالف خوانی خواهد کرد و حتی اگر کاندیدا نداشته باشد، از تخریب و افشاگری دریغ نخواهد کرد. نکته دیگر، نامزدهای احتمالی اصولگرایان برای انتخابات است. هر چند دکتر جلیلی در انتخابات گذشته شکست خورد، اما جناح پایداری با تصور اینکه اقتصاد، پاشنه آشیل دولت روحانی است ممکن است با آگراندیسمان این موضوع، نامزدی چون او را وارد میدان کند و باز هم به همان 3-4 میلیون رأی اکتفا کند. با این حال بعید می‌نماید سایر اصولگرایان -مثلا قالیباف- علاقمند باشند باز هم بخت خود را که از پیش برآن واقفند به آزمایش گذارند، کوتاه سخن آنکه رقیب جدی روحانی در انتخاابات 96 را نباید در میان اصولگرایان جست و جو کرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین