|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۵
مدیرکل سازمان ثبت احوال استان تهران خبر داد
کد خبر: ۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۰
مدیرکل سازمان ثبت احوال استان تهران گفت: ‌زیرساخت‌های کارت‌ ملی هوشمند در استان تهران فراهم شده است، در مرحله نخست افرادی که وارد سن 15 سال می‌شوند از آذر امسال می‌توانند کارت ملی هوشمند خود را دریافت کنند.
سید احمدقشمی در نشست خبری که امروز درباره وقایع حیاتی در 6 ماهه نخست در استان تهران اظهار داشت: تغییر نام و نام خانوادگی در طول زندگی یک بار امکانپذیر است.

وی ادامه داد: هر فرد می‌تواند در صورتی که مشکلی در نام و نام خانوادگی داشته باشد یک بار نسبت به تغییرات اقدام کند.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان تهران در مورد نام‌های قابل تغییر اظهار داشت: نام‌های خانوادگی که بیش از دو کلمه باشد، نام‌های خانوادگی که از واژه‌های خارجی مانند علی‌اف، جان‌تین و نام‌های خانوادگی که مغایر با ارزش‌‌های دینی باشد مانند شیطان‌پرست و بی‌دین و... می‌توانند تغییر نام خانوادگی اقدام کنند.

وی درباره تغییر نام‌ اظهار داشت: تغییر نام‌هایی که در ماه‌های گذشته اتفاق افتاده است مانند اسرافیل، امرالله، کاووس، عشرت، ایمن، صابرین، ماشاءالله، کامبیز، مرسل، داور، طاوس و سولماز بوده است.

قشمی خاطرنشان کرد: کمیته‌ای در محل اداره کل استان تهران برای تغییر نام‌ تشکیل می‌شود و براساس ماده 2 قانون سازمان ثبت احوال مجوزی نیز به ادارات کل در خصوص تغییر نام و نام خانوادگی داده شده است.

وی با اشاره به اینکه در 6 ماه گذشته 2هزار و 106 مورد تغییر نام در استان تهران به ثبت رسیده است، اظهار داشت: در 5 سال گذشته بیشترین نام‌هایی که در بین خانوده ها برای فرزندان دختر استفاده شده است فاطمه، نازنین، الناز، رها، سنا، آوا و النا بوده است.

قشمی با بیان اینکه پس از 95 سال که از عمر ثبت احوال کشور می‌گذرد خدمات ثبت احوال از حالت سنتی خارج شده، اظهار داشت: حدود 40 درصد از مردم تهران مهاجر هستند و محل تولدشان مربوط به سایر شهرهای کشور است و با خدمت جدیدی که سازمان ثبت احوال ارائه می‌کند افراد نیازی به مراجعه به محل تولد خود جهت دریافت خدمات سجلی و هویتی ندارند.

قشمی با بیان اینکه جمعیت استان تهران در روز تا پایان شهریور ماه امسال 12 میلیون و 413 هزار و 461 نفر ثبت شده است، درباره ولادت شش ماهه نخست امسال نیز گفت: در شش ماهه نخست امسال 93 هزار و 395 واقعه تولد رخ داده است که از این تعداد 48 هزار و 132 مورد نوزادان پسر و 45 هزار و 163 واقعه مربوط به نوزادان دختر بوده است و نسبت جنسی تولد نشان می‌دهد به ازای هر 100 مورد ولادت دختر 107 مورد ولادت پسر رخ داده است.

به گفته وی بر اساس آمار ثبت شده در 6 ماهه اول امسال در هر 24 ساعت 518 نوزاد در تهران متولد شده است و در هر ساعت تولد 21 نوزاد به ثبت رسیده است.

 مدیرکل سازمان ثبت احوال استان تهران ادامه داد: بیشترین تولد نوزادان ثبت شده مربوط به مادرانی است که سن آنها بین 25 تا 29 سال است و در این گروه سنی مادران 32 هزار و 788 مورد تولد نوزادان به ثبت رسیده است.

وی درباره ثبت واقعه طلاق نیز گفت: 11 درصد از طلاق‌های ثبت شده در یکسال اول صورت گرفته و میانگین سن ازدواج مردان تهرانی 29 و دختران 24 سال ثبت شده است.

قشمی درباره ثبت نوزادان چند قلو نیز گفت: در سال گذشته 6031 نوزاد چندقلو داشتیم که از این تعداد 2901 مورد دوقلو، 1122 مورد سه قلو، هفت مورد چهار قلو و یک مورد پنج قلو بوده است و در شش ماهه نخست امسال 1590 مورد دوقلو، 73 مورد سه قلو، یک مورد چهارقلو به ثبت رسیده است.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان تهران درباره تغییر نرخ‌های خدمات ثبت‌احوال اظهار داشت: براساس ماده 60 قانون و بخشی از مقررات مالی نرخ‌های جدید ثبت احوال برای اجرا به ادارات کل ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: نرخ تغییر شناسنامه 15 هزار تومان و صدور شناسنامه ناشی از فقدان 20 هزار تومان است که در نوبت سوم فقدان شناسنامه برای صدور آن 100 هزار تومان دریافت می‌شود.

قشمی افزود: نرخ صدور کارت شناسایی اولیه 2 هزار تومان است که اگر دچار فقدان شود در مراحل بعدی 15 هزار تومان دریافت می‌شود.

وی یادآور شد:  موالید باید در یک مهلت قانونی 15 روزه ثبت شود و برای کسانی که فوت می‌کنند نیز 10 روز مهلت قانونی داده می‌شود تا نسبت به ثبت آن رخداد حیاتی اقدام شود.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان تهران یادآور شد: در صورتی که ثبت فوت و موالید خارج از موعد مقرر باشد باید مبالغی پرداخت شود که اگر برای ثبت ولادت و وفات تأخیری داشته باشند 5 هزار تومان در صورتی که این تأخیر یک تا سه ماه باشد 15 هزار تومان و در صورتی که 6 ماه باشد 25 هزار تومان باید پرداخت شود.

وی درخواست کرد: بهتر است در مهلت قانونی نسبت به ثبت موالید و فوت مراجعه شود.

قشمی درباره دفاتر پیشخوان استان تهران خاطرنشان کرد: براساس اصل 44 واگذاری خدمات غیرحاکمیتی، سازمان ثبت احوال یک ارگان خدماتی است که بخشی از وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است و در استان تهران 90 دفتر پیشخوان، 11 خدمت تعریف شده سازمان را به مردم ارائه می‌دهند.

وی گفت: به طور میانگین روزانه 5 هزار نفر به دفاتر پیشخوان ثبت‌احوال استان تهران مراجعه می‌کنند و در آینده نیز این دفاتر برای تقویت خدمات‌رسانی توسعه می‌یابد.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان تهران درباره آمار ازدواج و طلاق در استان تهران اظهار داشت: آمار استانی در 6 ماهه گذشته هنوز به ثبت نرسیده است ولی در کل کشور این آمار 395 هزار و 464 واقعه ازدواج ثبت شده که نسبت به 6 ماهه سال 91، 5 درصد کاهش ازدواج را داشته‌ایم.

قشمی افزود: در موضوع طلاق نیز 76 هزار و 644 واقعه طلاق ثبت شده که این آمار نیز نسبت به 6 ماهه نخست سال 91، 7 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان تهران یادآور شد: در 6 ماهه نخست امسال 26 هزار و 181 واقعه فوت در استان تهران داشته‌ایم که این آمار نسبت به 6 ماهه سال 91 که 25 هزار و 84 مورد بوده است 4.4 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: تنها در شهر تهران 21 هزار و 528 نفر در 6 ماهه نخست امسال فوت کرده‌اند که نسبت به 6 ماهه سال گذشته 3.8 درصد افزایش فوتی در شهر تهران داشته‌ایم.

قشمی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا اصلاح تاریخ تولد نیز امکانپذیر است، گفت: اصلاح تاریخ تولد ممنوع است ولی عده‌ای عنوان می‌کنند که شناسنامه‌ در اختیار خود مربوط به خواهر یا برادر بزرگتر وی است که در این خصوص دادگاه باید حکم صادر کند و در صورت قطعی بودن حکم سازمان ثبت‌ احوال مؤظف است این حکم را اجرا کند.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان تهران درباره کارت‌ ملی هوشمند یادآور شد:‌زیرساخت‌های کارت‌ ملی هوشمند در استان تهران فراهم شده است و تمام فرمانداران، هیئت اجرایی در انتخابات کارت‌های هوشمند خود را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: در مرحله نخست افرادی که وارد سن 15 سال می‌شوند از آذرماه امسال می‌توانند کارت ملی هوشمند خود را دریافت کنند.

قشمی درباره آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی خاطرنشان کرد: حدود 95 درصد از اسناد هویتی آرشیو الکترونیکی شده‌اند.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان تهران خاطرنشان کرد: بیش از 100 دستگاه قضایی، امنیتی و... از پایگاه اطلاعاتی کشور استفاده می‌کنند.

وی درباره ضریب امنیتی آرشیو الکترونیکی اسناد اظهار داشت: پس از اتمام آرشیو 50 درصد اسناد بازنگری و تطبیق داده می‌شوند تا یک درصد هم اشتباهی در آرشیو الکترونیک صورت نگرفته باشد.

قشمی درباره مزایای کارت ملی هوشمند اظهار داشت: کارت ملی هوشمند می‌تواند چند منظوره باشد و به عنوان کارت سلامت، کیف پول و کارت شناسایی نیز استفاده شود.

وی گفت: در این کارت اثر انگشت، امضای دیجیتالی و عکس صاحب کارت ثبت شده است.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین