|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۰
کد خبر: ۸۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
اگرچه سرمایه گذاری در بهبود نرم افزاری و پرسنلی نسبت به سرمایه گذاری های سخت افزاری کوچک و ناچیز است، ولی کلید بازدهی سرمایه گذاری های بزرگ سخت افزاری در بهبود نرم افزارها و پرسنل اداره کننده سخت افزارهاست.
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله ای به قلم علینقی مشایخی نوشت: سفر آقای روحانی و هیات همراه به ایتالیا و فرانسه از نظر سیاسی و اقتصادی بسیار موفقیت آمیز بود.

این سرمقاله در ادامه آورده است: موفقیت های سیاسی بحث جداگانه ای می طلبد، ولی در زمان کوتاهی بعد از برجام، این سفر جایگاه سیاسی ایران را از نظر برقراری روابط همراه با احترام متقابل تحکیم بخشید و شروع مبارکی برای توسعه و تعمیق روابط عزتمندانه بین ایران و جامعه جهانی شد.

از جمله خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به مبلغ حدود 25 میلیارد یورو به صورت اعتباری. اکثر قراردادها و تفاهم نامه های دیگر مستلزم سرمایه گذاری مشترک شرکت های فرانسوی با شرکت های ایرانی و برای ایجاد زیرساخت ها و ظرفیت های تولیدی است.

این قراردادها سرمایه گذاری های قابل توجهی در حوزه های دیگر نظیر نفت و گاز، خودرو، حمل ونقل ریلی، معادن و فلزات و ارتباطات را موجب می شود. در رابطه با این سرمایه گذاری های سخت افزاری باید به چند نکته مهم اشاره کرد. نکته اول آنکه انعقاد این قراردادها و ورود سرمایه و تجهیزات جدید به حوزه های مختلف اقتصاد ایران امر مبارکی است که می تواند به ایجاد تحرک در اقتصاد و خروج از رکود کمک کند.

دوم آنکه اتصال و ارتباط متقابل ایران با اقتصادهای پیشرفته دنیا خود سبب کاهش توطئه ها علیه کشور است.

در واقع درهم تنیدگی اقتصادی خود یکی از روش های تامین امنیت ملی در مقابله با تهدیدهای خارجی است. سوم اینکه، بعد از 10 سال انزوا و سرمایه گذاری ناکافی و کهنگی تجهیزات و سخت افزارهای موجود در اقتصاد کشور، مانند ناوگان هوایی فرسوده و پرهزینه و پرریسک موجود، این قراردادها موجب نوسازی و گسترش امکانات سخت افزاری خواهد شد. نوسازی و توسعه امکانات سخت افزاری برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار لازم است ولی به هیچ وجه کافی نیست.

اما نکته چهارم که بیشتر مورد توجه این یادداشت است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است آن است که به موازات این تفاهم نامه ها و قراردادها اقتصاد ایران و اکثر بخش های مهم آن نیاز به نوسازی مدیریتی دارد.

ورود 118 فروند هواپیمای جدید ایرباس به بخش هوایی کشور که از کیفیت پایین سطح خدمات، پرسنلی خسته و کم انگیزه و نظام مدیریتی ناکارآمد رنج می بود، تمام کاری نیست که باید انجام شود تا صنعت هوایی کشور از پویایی و شادابی و شکوفایی برخوردار شود. ورود سخت افزار باید همراه نوسازی نرم افزارهای مدیریتی، نوسازی و آموزش نیروی انسانی و تغییر فرهنگ سازمانی به فرهنگی پاسخگو، مسوولیت پذیر و خدمت رسان باشد. برای نوسازی اقتصاد و ایجاد تحرک در آن باید بخش کوچکی از هزینه های عظیم نوسازی و توسعه سخت افزاری را در بهسازی نرم افزارهای مدیریتی، آموزش و تربیت نیروی انسانی و تغییر فرهنگ سازمانی در سازمان های راکد بی بازده سرمایه گذاری کرد. برای دستیابی به بازده مناسب از سرمایه گذاری های سخت افزاری باید نظام های مدیریتی سازمان ها بازسازی و نوسازی شوند، نیروی انسانی سازمان ها از سطوح مدیریتی تا عملیاتی قابلیت های لازم را کسب کنند، مدیریت سازمان ها باید انگیزه و نشاط لازم را در پرسنل به وجود آورند و فرهنگ سازمان ها به فرهنگی مسوولیت پذیر و مشتری مدار تبدیل شود.

اگرچه سرمایه گذاری در بهبود نرم افزاری و پرسنلی نسبت به سرمایه گذاری های سخت افزاری کوچک و ناچیز است، ولی کلید بازدهی سرمایه گذاری های بزرگ سخت افزاری در بهبود نرم افزارها و پرسنل اداره کننده سخت افزارهاست.

متاسفانه در اکثر اوقات سرمایه گذاری در بهبود نرم افزارها مورد غفلت قرار می گیرد، به همین علت در حال حاضر کوهی از نارسایی های مدیریتی که ناشی از ضعف های نرم افزارهای مدیریت و عدم کفایت قابلیت ها و انگیزه های پرسنلی است در سازمان ها بزرگ کشور وجود دارد. این ضعف مانع بزرگ بهبود بهره وری و زایندگی سرمایه های سخت افزاری است که در کشور انجام شده و می شود.

اکنون که دولت تدبیر و امید دست به کار نوسازی اقتصاد کشور شده است، برای ایجاد پویایی و شکوفایی در اقتصاد و رشد پایدار آن لازم است که بخش خصوصی و دولتی با پشتیبانی دولت به سرمایه گذاری در نوسازی و بهسازی نرم افزارهای مدیریتی و توسعه توانایی ها و قابلیت های نیروی انسانی توجه ویژه ای مبذول کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین