|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۷۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
متاسفانه با وجود آنکه پیش بینی می شد عربستان سخت چنین رفتارهایی را انتظار می کشد برخی افراد در داخل ایران که همواره شدیدترین برخوردها را انتخاب کرده اند در این دام افتادند و تفکری که از دیوار سفارت عربستان بالا رفت همان تفکری بود که آجر به سمت علی مطهری پرتاب کرد یا به روی آذر منصوری چاقو کشید.
تندروها
بار دیگر رفتارهای افراط گونه و به دور از تعقل دامنگیر روابط خارجی ایران شد به گونه ای که تلاش های چندین ماهه وزارت امور خارجه برای رساندن ایران به جایگاهی که لایق آن است به یکباره تحت تاثیر یک اعتراض قرار می گیرد. 

به گزارش شبکه اطاع رسانی تدبیر و امید، هرچند دو روزی می شود که ماجرای سفارت عربستان و حمله به آن از سوی برخی هنجار شکن می گذرد اما این موضوع آنچنان داغ است که هر روز بعد تازه ای از آن مطرح می شود و البته بعد از اتفاقاتی که برای سفارت انگلستان در سال 90 رخ داد این رخ داد جدید تنها موجب شد تا این تصور پدید آید که ایران در حفاظت از سفارتخانه ها و کنسولگری ها ناتوان است. 

قطع روابط دیپلماتیک 

روابط  میان دو کشور ایران و عربستان از مدتها پیش متلاطم شده بود؛ حمله به یمن، حادثه منا، رقابت بر سر قیمت نفت، حمایت از گروهک تروریستی داعش، همه و همه موضوعاتی بود که به خودی خود روابط دو کش.ر را به سمت یک بن بست به پیش می برد هر چند تلاش هایی نیز از سوی هر دو کشور آغاز شده بود تا جایی که امکان دارد روابط مخدوش شده احیا شود اما اعدام شیخ نمر و به آتش کشیدن سفارت عربستان تیر خلاصی بود که بر این روابط خورد. 

بعد از دو روز سکوت معنا دار نهایتا وزیر خارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای این کشور به طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران موضع گرفتند.

«عادل الجبیر» در این کنفرانس خبری مدعی شد که نیروهای ایرانی هیچ تلاشی برای جلوگیری از تجاوز به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند. وی ادامه داد: حمله به سفارت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شورای امنیت گزارش شده است.

وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد: حکومت ایران کارنامه طولانی در تجاوز به هیأت‌های دیپلماتیک دارد.

وی همچنین اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و از هیأت دیپلماسی ایرانی خواسته است تا ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند و این تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ شده است."

این ادعاها در حالی از سوی عربستان مطرح می شود که سه مقام رسمی ایران از جمله رئیس جمهور،وزیر امور خارجه و سخنگوی قوه قضائیه رسما اعلام کردند افرادی که به داخل سفارت رفته اند متخلف هستند و با آنها برخورد خواهد شد و در همین راستا سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد 50 نفر در ارتباط با واقعه روز شنبه دستگیر شده اند.

واکنش وزارت خارجه ایران 

انچه مسلم است این است که عربستان خوب می داند در جریان قطع روابط دیپلماتیک با ایران چنانچه یک تنه عمل کند تنها اوست که آسیب می بیند بنابراین در طی روزهای گذشته رایزنی هایی را با دیگر کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین آغاز کرده است تا در این تنش آنها را نیز وارد کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این تصمیم عربستان و اقدامات او بیان داشت : عربستان سعودی نه تنها منافع خود را بلکه حیات خود را در ادامه تنش‌ها و درگیری‌ها می‌داند. نمونه این اقدام را در گردن زدن و اعدام شهید آیت‌الله نمر الباقر النمر می‌بینیم. همه این اقدامات حاکی از آن است که عربستان سعودی در حالی که خود را در انواع بحران‌های داخلی و بیرونی می‌بیند سیاستی مبتنی بر افزایش تنش و درگیری در منطقه دنبال می‌کند.
جابرانصاری با اشاره به ورود برخی افراد به سفارت عربستان در کشورمان و نمایندگی‌های این کشور، گفت: این اقدام اولین اتفاقی نیست که در دنیا در مورد نمایندگی‌های دیپلماتیک می‌افتد.

وی ادامه داد: آنچه اهمیت دارد این است که دولت میزبان به تعهدات قانونی خود بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل کند و جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه برای کنترل امواج احساسات گسترده مردمی که به وجود آمده عمل کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ایران متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: با این وجود عربستان سعودی به دلیل اینکه حیات خود و منافعش را در بحران آفرینی می‌بیند از این موضوع هم به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است.

وی گفت: فکر می‌کنیم که جامعه بین‌المللی،‌کشورهای منطقه و جهان با اتخاذ سیاست‌های مناسب به عربستان سعودی اجازه نخواهند داد که تنش‌آفرینی و درگیری‌ها را در منطقه ادامه دهد چرا که این روند باعث بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه شده است. در همین راستا به نظر نمی‌رسد که آنها بتوانند همین سیاست‌ها را دنبال کرده و به نتایج اسفناکی بیش از آنکه تاکنون رسیده‌اند برسند.

واکنش آمریکا 

دولت آمریکا در واکنش به اقدام عربستان برای قطع رابطه سیاسی با ایران از دو طرف خواست درباره تصمیمشان برای قطع روابط تجدیدنظر کنند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد خواهان کاهش تنش ها بین ایران و عربستان است. این وزارتخانه تنش بین ایران و عربستان را برای مذاکرات صلح در سوریه مضر ارزیابی کرد.

یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا گفت: حوادث اخیر مسئله ای غیر قابل انتظار بود ولی دو طرف باید خویشتن داری بیشتری از خود نشان دهند. 

غضنفرهایی که باید مهار شوند 

تحلیل هایی که در رابطه با اقدامات عربستان وجود دارد حاکی از آن است که  حکومت آل سعود با اعدام شیخ نمر قصد تحریک کردن کشورها و مردم شیعه را داشت تا آنها را وارد بازی کند و از این طریق شیعیان را خشونت طلب معرفی کند. 

متاسفانه با وجود آنکه پیش بینی می شد عربستان سخت چنین رفتارهایی را انتظار می کشد برخی افراد در داخل ایران که همواره شدیدترین برخوردها را انتخاب کرده اند در این دام افتادند و تفکری که از دیوار سفارت عربستان بالا رفت همان تفکری بود که آجر به سمت علی مطهری پرتاب کرد یا به روی آذر منصوری چاقو کشید.

حال امروز توپ در درون دروازه ایران جا خوش کرده است ان هم نه با پای عربستان بلکه به وسیله نیروهای خودی. در این راستا لازم است پلیس دیپلماتیک فعالانه تر برخورد کند چرا که امروز او انتقادها بیش از همه متوجه اوست

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین