|
|
امروز: دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۲
کد خبر: ۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از جمعیت هلال احمر مخالفت کردند.
تدبیر و امیددر جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد تقاضای عده ای از نمایندگان مبنی بر تحقیق و تفحص از جمعیت هلال و احمر در دستور کار قرار گرفت.

کمیسیون بهداشت در گزارش خود آورده است که پس از استماع گزارش عملکرد جمعیت هلال احمر در مواجه با اتفاقات غیر مترقبه و نظر به اتمام دوره دولت دهم درخواست تحقیق و تفحص از جمعیت هلال احمر با اتفاقا آراء مورد تصویب قرار نگرفت و رد شد.

به گزارش مهر احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس نماینده مردم ایلام در جلسه امروز به عنوان یکی از متقاضیان تحقیق و تفحص از هلال احمر در سخنانی گفت: همه باید کمک کنیم ساختار جمعیت هلال احمر آسیب نبیند اما در سال های گذشته و در دوران مدیریت فعلی اتفاقاتی افتاده و ابهاماتی وجود دارد که لازم است بررسی شود.

وی افزود: جمعیت هلال احمر هم از حمایت دولت برخوردار بوده و هم از کمک های داخلی و خارجی. این جمعیت ده ها شرکت اقتصادی در زیرمجموعه خود دارد که گردش مالی آن ها رقم قابل توجهی است ضمن این که در ده ها کشور در حوزه های بهداشتی و درمانی فعالیت مستقیم دارد که ابهامات زیادی درباره آن ها وجود دارد.

وی از شرکت تدارکات پزشکی، مراکز دندان پزشکی، سرمایه گذاری حلال، شرکت حلال سرم و شرکت دارو سازی رشد در آلمان به عنوان شرکت های زیرمجموعه هلال احمر نام برد و گفت: اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت ها چه کسانی اند و چگونه انتخاب می شوند. گفته می شود اعضا هیئت مدیره شرکت ها پاداش های چند میلیونی می گیرند که البته شغل چندم آقایان است. نکته مهمتر آن که هیچ کسی بر حساب های مالی شرکت ها حسابرسی و نظارت ندارد این ها خودشان افرادی را جهت حسابرسی انتخاب می کنند.

وی افزود: گردش مالی و سود و زیان این شرکت ها ابهام دارد ولی هیچ کسی جواب گو نیست و آقایان هیئت مدیره کاملا شخصی بوده و خیلی از این افراد تخصص لازم را ندارند ولی در راس آن شرکت قرار گرفتند.

شوهانی گفت: قیمت تمام شده محصولات تولید شده این شرکت ها مثلا شرکت نساجی هلال احمر که در زمینه تولید پتو و چادر و لباس فعالیت دارد از محصولات مشابه بسیار بالاتر و کیفیت پایین تر است. فعالیت شرکت تدارکات پزشکی که در زمینه دارو فعالیت دارد مبهم است به خصوص در این شرایط که کمبود دارو در کشور به شدت وجود دارد. شرکت رشد که در کشور آلمان فعالیت دارد میزان فعالیت و مبلغ هزینه ها و دخل و خرج هایش ابهام دارد. شرکت نوید که در خصوص نگهداری بالگرد های جمعیت حلال احمر فعالیت می کند از جمله شرکت هایی است که ابهامات زیادی در آن وجود دارد آیا جمعیت هلال احمر کادر متخصص در خصوص نظارت فنی بر فعالیت شرکت نوید و بالگرد ها در اختیار دارد چه کسی بر نحوه بالگردها و هزینه های پرواز ها نظارت می کند. خرید قطعات بالگردها چگونه و در کجا انجام می شود. چه کسی واسطه خرید بالگرد های جمعیت هلال احمر هستند. بر چه اساسی بالگرد ها را میان استان های کشور توزیع کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که در خرید های کلان هلال احمر دقت نمی شود گفت: نظارتی بر خرید ها و نحوه هزینه کرد نیست و بیشتر خرید ها از افراد خاص و شرکت های خاص انجام می گیرد. خود جمعیت هلال احمر پذیرفته که ده ها هزار میلیاد از مواد غذایی خریداری شده را جمع آوری کرده و معدوم کرده است چرا باید این اتفاق بیفتد آیا جمعیت هلال احمر این گونه از کمک های خیرین پاسداری می کند؟

 وی گفت: میزان کمک های مردمی دریافتی و خارجی جمعیت هلال احمر اعلام نمی کند و کسی هم بر آن نظارت نمی کند.

شوهانی گفت: حتی برای اعزام افراد به خارج از کشور برای خدمات جز نورچشمی ها و سفارشی ها که حقوق های نجومی دریافت می کنند عدالت برقرار نیست.

نماینده ایلام با اشاره به نحوه استخدام در هلال احمر گفت: این استخدام ها بدون آزمون و با تحصیلات پایین صورت می گیرد و تشریفات قانون رعایت نمی شود فقط به این خاطر که فقط این افراد نسبت فامیلی با مسئولین دارند.

وی گفت: در چند سال گذشته بیشتر لشکر کشی های دولت با هزینه هلال احمر بوده که آخرین آن قبل از انتخابات، همایش بزرگ آزادی که ده ها هزار نفر با هزینه ی جمعیت هلال احمر از سراسر کشور به تهران آمده بودند اما با چه هدفی؟

وی گفت: انتشار روزنامه شهروند با گستره ملی چقدر هزینه دارد؟ هزینه آن از کجا تامین می شود هلال احمر چه نیازی به روزنامه دارد. انتشار آن چقدر با اهداف هلال احمر منطبق بوده جز آن که در خدمت دولت بوده است.

شوهانی در پایان سخنانش از همه نمایندگان خواست تا به تقاضای تحقیق و تفحص رای مثبت دهند تا نقاط ابهام در عملکرد این سازمان روشن شود.

اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 72 رای موافق 93 رای مخالف و 13 رای ممتنع از 207 نماینده حاضر با این تقاضا موافقت نکردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین