کد خبر: ۷۶۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
محمدرضا باهنر نیز در این جلسه در مورد علل تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه اظهار کرد: توجیه دولت برای ارائه تاخیر در ارائه لایحه بودجه همزمانی آن با برنامه ششم بوده و دولت قصد دارد هر دو این لوایح را با هم به مجلس تقدیم کند.
مجلس شورای اسلامی دیروز، روز پرکار و پرخبری را گذراند. سوال از وزیر آموزش و پرورش که منجر به سه کارته شدن وی شد، تصویب چند مصوبه انتخاباتی و در نهایت جنجال بر سر طرحی مربوط به مناطق آزاد تجاری که منجر به خروج قهرآلود برخی نمایندگان معترض به آن از صحن بود، از اتفاقاتی بود که دیروز در صحن علنی رخ داد.

نمایندگان موافق ایجاد مناطق آزاد جدید، جلسه مجلس را ترک کردند

یکی از حواشی جلسه روز گذشته صحن این بود که بعد از تذکر احمد شوهانی نماینده ایلام در خصوص نحوه رای‌گیری در مورد لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی که طی آن کلیات این لایحه به تصویب نرسید و به دنبال آن تهدید به آبستراکسیون 100 نماینده تعدادی از نمایندگان موافق با نظر او با حضور در جایگاه هیات رئیسه مجلس اعتراض خود را به ابوترابی فرد رئیس جلسه اعلام کردند.این نمایندگان که تعدادشان به حدود 30 نفر می‌رسید به دلیل قانع نشدن از توضیحات رئیس جلسه تهدیدشان به آبستراکسیون را عملیاتی کردند به طوری که تعدادی از آنها همچون حقیقت‌پور، شوهانی، پیرموذن، عالی، افضلی فرد و سیدباقر حسینی صحن مجلس را ترک کردند. با اقدام این نمایندگان تعداد حاضرین در مجلس به 199 نفر رسید موضوعی که باعث واکنش ابوترابی فرد شد و او از این نمایندگان خواست که به مجلس برگردند و تاکید کرد که این موضوع در هیات رئیسه رسیدگی می‌شود.علیرغم تاکیدات ابوترابی‌فرد و به دلیل امتناع این نمایندگان معترض برای بازگشت به صحن مجلس رئیس جلسه از سایر نمایندگان خواست که هرچه سریع‌تر آرای خود را در مورد بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس اعاده شده از شورای نگهبان اعلام کنند چون عدد مجلس لغزنده است. بر اساس این گزارش، در این جلسه کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی مناطق آزاد به دلیل مغایرت با قانون برنامه به تصویب نرسید چرا که تصویب کلیات این لایحه به رای دو سوم نمایندگان نیاز داشت که نتوانست این میزان رای را کسب کند. البته اعتراض نمایندکان معترض به این موضوع در خصوص این است که در ادوار گذشته تصویب چنین لوایحی به تعداد رای نصف بعلاوه یک نماینده احتیاج داشت که این روال در این دوره تغییر کرده است.

لایحه مناطق آزاد در جلسه هیات رئیسه تعیین تکلیف می‌شود

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تجمع و اعتراض نمایندگان برخی مناطق مرزی درخصوص عدم تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد به علت نیاز داشتن به دو سوم آرای نمایندگان در پی عدم حضور تعدادی از نمایندگان در صحن گفت که این مسئله در نشست آتی هیات رئیسه بررسی و مورد تعیین تکلیف قرار می‌گیرد. در ادامه نشست علنی محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به اعتراضات نمایندگان گفت: ما باید در چارچوب آیین‌نامه و با برداشت و تفسیر این حوزه عمل کنیم. همچنین براساس قانون جلسه علنی مجلس باید با مدیریت و براساس تفسیر و برداشت رئیس جلسه از آیین‌نامه اداره شود. البته ممکن است موارد متعددی از آیین‌نامه برداشت شده باشد که در نهایت به این نتیجه برسیم که برداشت گذشته قابل نقد بوده و باید اصلاح شود. وی با اشاره به نشست روز یکشنبه مجلس و مسئله نیاز لایحه ایجاد مناطق آزاد به دوسوم آرای نمایندگان مجلس برای تصویب، افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه برقراری هرگونه تخفیف یا معافیت مالیاتی علاوه بر قوانین مربوطه ممنوع است، حال در این رابطه نمایندگان معترض می‌گویند که مسئله معافیت مالیاتی مناطق آزاد در قانون مناطق آزاد مصوب شده و مصوبه جدیدی نیست که مغایر با قانون برنامه باشد، اما برداشت دیگر این است که قوانینی که تا قبل از برنامه پنجم مصوب شده، به قوت خود باقی است، اما مصوبات بعد از برنامه نتیجه‌ای جز کاهش درآمدها نداشته و تصویب آن نیازمند دوسوم آرای نمایندگان است. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به درخواست نمایندگان این مسئله در هیات رئیسه با حضور باهنر که ریاست جلسه دیروز را برعهده داشته، مورد بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف می‌شود. همچنین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اصلاح طرح قانون انتخابات مجلس، قوانین و ساز و کار مربوط به «برگزاری انتخابات الکترونیکی» را تصویب کردند. این اقدام در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس اعاده شده از شورای نگهبان، مواد الحاقی 4 تا 9 این طرح را با اصلاحاتی برای تامین نظر آن شورا صورت گرفت. به موجب مصوبه مجلس، در انتخابات الکترونیکی پس از ثبت‌نام رای‌دهنده و بعد از تایید نماینده هیات نظارت، تعرفه رای به صورت بانک الکترونیکی مورد تایید نماینده فرماندار و ناظر، صادر و تحویل رای‌دهنده شود و با توجه به انجام همه کنترل‌ها توسط سامانه و عدم وجود تعرفه کاغذی و صدور تعرفه به صورت کارت الکترونیکی، نیازی به اخذ اثر انگشت از رای‌دهنده در تعرفه نبوده و پرینت رای الکترونیکی از صندوق در حکم برگه رای باشد. نمایندگان مجلس همچنین شمارش آرا در انتخابات الکترونیکی پس از اعلام رسمی پایان رای‌گیری را منوط به دستور نماینده فرماندار و نماینده هیات نظارت با امضای الکترونیکی آنها کردند.طبق ماده الحاقی 6 طرح مذکور، پس از پایان انتخابات، بلافاصله صورت‌جلسه الکترونیکی، نتیجه انتخابات با امضای الکترونیکی هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیات نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه تهیه و نسخه چاپی آن در 5 نسخه تهیه می‌شود که یک نسخه نزد هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه می‌ماند و بقیه برای هیات نظارت بر انتخابات مزبور و وزارت کشور (دو نسخه) و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال می‌شود.وکلای ملت در مصوبه دیگری مقرر کردند پس از شمارش آرا صندوق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظرین پلمب گردیده و همراه نسخه چاپی صورتجلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه ارسال می‌شود.طبق مصوبه مجلس، در صورت اختلال رای‌گیری الکترونیکی در یک شعبه اخذ رای یا یک صندوق با پیشنهاد رئیس شعبه و تصویب فرماندار و تایید هیات نظارت حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت غیرالکترونیکی انجام می‌شود.نمایندگان مجلس مقرر کردند در انتخابات الکترونیکی تمامی فرآیندهای انتخابات شامل فرآیندهای قبل از روز اخذ رای، فرایندهای روز اخذ رای و فرایندهای بعد از روز اخذ رای از طریق سامانه جامع اتوماسیون انتخابات و به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

فانی سومین کارت زرد را گرفت

حضور وزیر آموزش و پرورش در بهارستان برای پاسخ به سوال نماینده مردم دشتستان به صحن علنی مجلس آمده بود از دیگر حواشی جلسه روز گذشته صحن بود که در پی آن نمایندگان با 78 رای موافق، 83 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.گفتنی است عبدالوحید فیاضی به عنوان سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد سوال ملی سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان از وزیر آموزش و پرورش، افزود: این سوال در مورد استفاده از نیروهای ناکارآمد و بازنشسته در آموزش و پرورش و عدم توجه به منابع انسانی و فرهنگیان از لحاظ بیمه سلامت، حقوق و سایر مزایا و تعطیلی مدارس راهنمایی در روستاها و بعضی از شهرها بود.وی تصریح کرد: در نتیجه بررسی به عمل آمده ابتدا آقای موسوی‌نژاد در توضیح سوال خود تاکید کرد استفاده از کارشناسان، کارگروه انتصابات در وزارتخانه وجود دارد که بیشتر افرادی که انتصاب می‌نمایند از بازنشستگان هستند که حتی در زمان کاری خودشان مورد قبول نبوده‌اند و برخی از این افراد حتی یک روز هم مدیریت خوبی نداشته‌اند.فیاضی گفت: آقای دکتر فانی در پاسخ اعلام داشتند اگر مدیر بدون اهمیت به نماز و روزه نصب کرده‌ایم بفرمایید همین امشب عزل کنیم انتصابات ما با استعلام از حراست انجام می‌گیرد اگر موردی غیر این پیدا کرده‌اید اطاعت می‌کنیم و در خصوص بازنشستگی هم باید با سازمان بازنشستگی جلسه بگذاریم و موضوع را بررسی کنیم.وی یادآور شد: در نهایت دو هفته مهلت داده شد که مسئولان وزارتخانه از نشست‌های خود با سازمان پاسخ را به نماینده سوال کننده ارایه نمایند که این امر محقق نگردید و جناب آقای موسوی‌نژاد در کمیسیون حضور یافتند و اعلام داشتند که با توجه به عدم پاسخ وزارتخانه قانع نشدند و کمیسیون با اکثریت آرا سوال را «ملی» تشخیص داده است.

دلیل تاخیر ارائه لایحه بودجه همزمانی آن با برنامه‌ی ششم توسعه است

محمدرضا باهنر نیز در این جلسه در مورد علل تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه اظهار کرد: توجیه دولت برای ارائه تاخیر در ارائه لایحه بودجه همزمانی آن با برنامه ششم بوده و دولت قصد دارد هر دو این لوایح را با هم به مجلس تقدیم کند.رئیس جلسه علنی امروز مجلس پس از تذکرات متعدد نمایندگان از جمله رسایی و جعفری در مورد تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه گفت:‌ در گذشته نیز بارها این موضوع مطرح شد و رئیس جلسه و دکتر لاریجانی نیز حق را به این تذکر دهندگان دادند؛ چرا که باید لایحه بودجه به موقع تقدیم دولت می‌شد. اما باید توجه داشت دولت همواره در زمان مقرر و قانونی بودجه را تقدیم مجلس کرده است.وی افزود: اما ظاهرا برنامه‌ی دولت این است که در لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سنواتی سال 95 را همزمان تقدیم کند و ما نیز می‌خواهیم هر چه سریعتر دولت این کار را انجام دهد تا فرصت بررسی در مجلس باشد.طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی اعاده شده از شورای نگهبان اصلاح شد.همچنین، طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی که با 5 ایراد از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی به مجلس اعاده شده بود پس از بررسی و تصویب در کمیسیون شوراها در جلسه علنی اصلاح شد.نمایندگان در این جلسه بند دو اصلاحی ماده 1 طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را به این شکل اصلاح کردند. همچنین در بخش تعریف‌ها در فصل اول ماده یک عضو موثر حزب را به این شکل تعریف کردند: اعضای هیات موسس شورای مرکزی دبیر کل بازرسان و مسئولان شعب استانی همچنین در همین بخش و در بند 13 عبارت قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت‌های دینی حذف و عبارت ماده 10 این قانون جایگزین شد و بند پ ماده 5 نیز به این شکل اصلاح شد: جاسوسان حسب تشخیص وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با حکم مراجع قضایی کشور مشخص می‌شوند. در این ماده یعنی ماده 5 و در صدر این ماده آمده است اشخاص زیر از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محرومند و بر این اساس جاسوسان که به تشخیص مراجع ذکر شده باشد نمی‌توانند عضو یک حزب رسمی یا موسس یک حزب باشند.

شرایط و ساختار کمیسیون احزاب مشخص شد

در ادامه با تصویب مجلس شورای اسلامی و بر اساس ماده 10 طرح نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی شرایط و ساختار کمیسیون احزاب وزارت کشور مشخص شد.همچنین، در این جلسه بر اساس ماده 10 و در بخش تشکیل شورای احزاب روابط و شرایط تشکیل این شورا در وزارت کشور به تصویب رسید و مقرر شد نماینده دادستان کل کشور، نماینده رئیس قوه قضاییه، یک نماینده از میان دبیران کل احزاب ملی و یک نماینده از میان دبیران کل احزاب استانی دارای پروانه، معاون سیاسی وزارت کشور، دو نماینده به انتخاب مجلس شورای اسلامی ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون بر اساس تبصره 2 این ماده نیز اعضای کمیسیون احزاب وزارت کشور برای مدت دو سال انتخاب شوند و تا معرفی اعضای جدید به کار خود ادامه دهند و بر اساس تبصره 3 اصلاحی نمایندگان موضوع بند 3 که از میان دبیران کل برای عضویت در شورای احزاب انتخاب می‌شوند، به انتخاب دبیران کل احزاب ملی و استانی وبا نصاب اکثریت آراء خواهد بود و نحوه برگزاری این انتخابات بر اساس دستورالعملی است که با پیشنهاد کمیسیون احزاب به تصویب وزارت کشور خواهد رسید ضمن اینکه در تبصره 4 اصلاحی کمیسیون احزاب می‌تواند از نمایندگان سایر سازمان‌ها و افراد صاحب نظر نیز جهت مشاوره دعوت کند و در ادامه این ماده جلسات کمیسیون با حضور 5 نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و همچنین اعتبار مورد نیاز کمیسیون احزاب نیز باید هر ساله در بودجه سنواتی وزارت کشور پیش بینی شود و دریک ردیف مستقل لحاظ شود و درنهایت معاون سیاسی وزیر کشور رئیس این کمیسیون است و نایب رئیس نیز از میان اعضا انتخاب می‌شود و دبیر کمیسیون نیز با پیشنهاد معاون سیاسی وزیر کشور و موافقت اعضا برگزیده می‌شود.
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین