|
|
امروز: يکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۷
کد خبر: ۷۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
تصویب جرم سیاسی مدت مدیدی است در دستور کار مجلس قرار گرفته است و یکی دو بار هم در دستور هفتگی قرار گرفت اما به دلیل طرح های فوریت دار و یا همزمان شدن با لوایحی که دارای اولویت بودند، فرصت نشد که مطرح شود.
مدت هاست که جرم سیاسی در کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح شده است اما هنوز توفیق طرح در صحن علنی پیدا نکرده است؛ البته  به نظر می رسد این انتظار در حال به سر آمدن است و قرار است جرم سیاسی  در هفته جاری در دستور کار قرار گیرد.

سخنگو کمیسیون حقوقی و قضایی در این رابطه به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت: تصویب جرم سیاسی مدت مدیدی است در دستور کار مجلس قرار گرفته است و یکی دو بار هم در دستور هفتگی قرار گرفت اما به دلیل طرح های فوریت دار و یا همزمان شدن با لوایحی که دارای اولویت بودند، فرصت نشد که  مطرح شود.


محمدعلی اسفنانی ادامه داد: به هر صورت جرم سیاسی در دستور کار این هفته مجلس است و امیدواریم که این هفته مانعی به وجود نیاید و این طرح در صحن مطرح شود. 

وی افزود: جرم سیاسی بحث مهمی است و احتمال می رود که بحث چالشی بسیاری در این رابطه مطرح شود اما اینکه رای می آورد یا خیر باید دید رویکرد مجلس چیست.

اسفنانی در پاسخ به این سوال که آیا این تعریف می تواند در روند قضایی موثر باشد گفت : این تعریف قطعا می تواند در روند قضایی موثر باشد چراکه در حال حاضر ما مجرم سیاسی نداریم اما بعد از این که این طرح تصویب شود می توان این انتظار را داشت که ابهاماتی که در مورد برخی افراد وجود دارد در این زمینه که آیا مجرم سیاسی است یا خیر برطرف شود؛ لذا با این تعریف می توان مرز میان جرم امنیتی و جرم سیاسی را مشخص کرد. 

نماینده فریدن در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا این امکان وجود دارد که بر اساس این تعریف برخی افراد که تحت عنوان سیاسی در زندان هستند آزاد شوند گفت : نه از آنجایی که ما تا کنون جرم سیاسی نداشتیم قاعدتا زندانی سیاسی هم  در این باب نداریم و افرادی که امروز در زندان هستند تحت عنوان امنیتی و ... در زندان هستند درواقع به این دلیل که رکن قانونی در راستای جرم سیاسی نداریم نمی توانیم بگوییم زندانی سیاسی داریم.

سخنگوی کمیسیون قضایی با بیان اینکه تعریف جرم سیاسی بر اساس هیچ الگوی خارجی نیست ،اظهار داشت : بسیاری از کشورهایی که مدعی هستند، تا امروز نتوانسته اند این جرم را تعریف کنند.

اسفنانی تاکید کرد : در این تعریف از منابع خارجی، منابع داخلی، رویه های مختلف در سالهای گذشته و همچنین نظر اساتید استفاده شده است  که ماحصل همه این بحث ها تعریفی است که امروز در دستور کار مجلس قرار گرفته است. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین