|
|
امروز: يکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۷
کد خبر: ۷۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
کمپینی که چند هفته تلاش کرد تا کسی خودروی داخلی نخرد، این روزها تحت تاثیر صف‌های طولانی خرید خودرو در مقابل نمایندگی‌های فروش ماشین‌های داخلی روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. کمپینی که صحبت‌های امروز وزیر کار نشان می‌دهد هرچند خبرش به گوش مسولان رسیده اما شاید در عمل نتواند چندان ثمر بخش باشد.
همزمان با نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای و صحبت از لغو قطعی تحریم‌ها، فعالان و متقاضیان بازار خودرو یکی از نخستین گروه‌هایی بودند که به ایام پسابرجام امید بستند.

باز شدن راه ورود خودروسازهای بزرگ به کشور و امکان خرید خودروهایی که در طول این سال ها تعداد زیادی از آنها به ایران نیامده، بخشی از این تصویر را می‌ساخت. بخش مهم‌تر اما به افزایش توقعات مردم از خودروسازان داخلی منجر شد.

توقع کاهش قیمت و افزایش کیفیت، مسئله‌ای بود که در طول مدتی کوتاه در بین بخش‌های مختلفی از جامعه شکل گرفت و با استفاده از امکانات شبکه‌های اجتماعی خیلی زود به یک کمپین پر سر و صدا برای نخریدن خودروهای صفر کیلومتر داخلی تا زمان افزایش کیفیت و کاهش قیمت‌ها تبدیل شد.

هرچند بسیاری امید بسته بودند که این کمپین در صورت تداوم بتواند اثراتی مثب در این زمینه از خود به جای بگذارد، اما وام 25 میلیونی خرید خودرو نه تنها این تصورات را از بین برد که حتی بار دیگر بحث بالا بدون تقاضا نسبت به محدودیت عرضه را نیز پیش کشید تا جایی که خودروسازان اعلام کردند فروش فعلی چند محصولشان به پایان رسیده و در حال حاضر خرید آنها امکان پذیر نیست.

در این شرایط و در حالی که بسیاری آماده می‌شوند پایان عمر این کمپین را اعلام کنند، امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت‌هایی کرده که دو نتیجه مهم در پی دارد.

از یک سو ربیعی رسما اعلام می‌کند پیام این کمپین به گوش مسولان رسیده و آنها در جریان آن قرار گرفته‌اند و البته از سوی دیگر معتقد است این کمپین‌ها جهت را اشتباه رفته اند و باید به جای خودرو نخرید، شعار کیفیت خودروها را افزایش دهید سر می‌دادند.

وزیر کار گفته به شدت طرفدار این هستیم که باید تولیدات داخلی را مصرف کنیم اما این فشار اجتماعی از سوی کمپین‌ها به جای نخریدن خودروهای داخلی باید به فشار اجتماعی برای خرید‌ن خودروهای ایمن تبدیل شود که حافظ جان سرنشینانش باشد. این کمپین‌ها جهت را گم کرده‌اند و باید سمت و سوی خود را تغییر دهند.

هرچند ربیعی در صحبت‌هایش چگونگی این تغییر جهت را مشخص نکرده، اما جزو نخستین اظهار نظرهای رسمی درباره دلایل مخالفت بعضی از مقامات اقتصادی دولت با این کمپین بوده است؛ کمپینی که هرچند در روزهای ابتدایی امیدهایی برای نتیجه بخش شدن داشت، اما با فروش بیش از 130 هزار خودروی صفر در طول چند روز به نظر می‌رسد دیگر شانسی برای بقا نداشته باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین