|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۶۸۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
از زمانی که نامه 4 وزیر دولت به روحانی برای اتخاذ تدابیر جدید اقتصادی به جریان افتاد، جناح مقابل هر روز را به امید بروز یک شکاف در صف دولتمردان به شب می رساند.
جریان تندرو بعد از اعلام بسته اقتصادی این خط تبلیغاتی را با شدت بیشتر پی گرفت که این بسته نقطه آغاز نزاع و تقابل در عمارت پاستور خواهد بود و شبکه رسانه ای این جریان طوری صحنه را آراستند که گویی یاران روحانی بر سر این بسته به قطب موافق و مخالف تبدیل می شوند.

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم دکتر سیدعلی میرباقری نوشت؛

از زمانی که نامه 4 وزیر دولت به روحانی برای اتخاذ تدابیر جدید اقتصادی به جریان افتاد، جناح مقابل هر روز را به امید بروز یک شکاف در صف دولتمردان به شب می رساند. ظرف این چند روز، ستون ها و صفحات بی شمار از مطبوعات این جناح و ساعت ها و دقایق فراوان از برنامه های تلویزیون به این ماجرا اختصاص یافته تا بلکه از نامه 4 وزیر بهره ای برای القای اختلاف در خانواده دولت حاصل آید.

جریان تندرو بعد از اعلام بسته اقتصادی این خط تبلیغاتی را با شدت بیشتر پی گرفت که این بسته نقطه آغاز نزاع و تقابل در عمارت پاستور خواهد بود و شبکه رسانه ای این جریان طوری صحنه را آراستند که گویی یاران روحانی بر سر این بسته به قطب موافق و مخالف تبدیل می شوند.اما همچون بسیاری از ایام دو سال اخیر رویای پیشگویان جناح تندرو تعبیر نشد. قصه نامه 4 وزیر چنان که سخنگوی دولت تشریح کرد با ارائه بسته اقتصادی ضد رکود پایان گرفت و تیم اقتصادی و سیاسی روحانی فصل جدید فعالیت خویش را با تصویب و تایید برجام آغاز کردند با این حال انتظار نمی رود توپخانه تبلیغاتی جریان تندرو با توضیحات سخنگو و حتی تشرهای مراجع بالای نظام خاموش شود. کما این که در قضیه برجام، آنها به رغم دستورات روشنگرانه رهبر معظم انقلاب همچنان در شیپور مخالفت و نزاع می دمند. شواهد مختلف نیز نشان از این دارد که این جریان بویژه در آستانه انتخابات بالاترین سرمایه گذاری را در همین عرصه یعنی عرصه جنگ تبلیغاتی و روانی در زمین دولت انجام داده است تازه ترین شواهد همانا بسیج رسانه ای مطبوعات و سایت ها و شبکه تلویزیونی این جریان برای بهره برداری از اظهارات اکبر ترکان علیه دولت بود. این حرکت در اردوی جریان تندرو از عوامل مشخصی سرچشمه می گیرد.

اولا، در عرف مبارزه سیاسی ایجاد جنجال یا شایعه افکنی علیه حریف هیچگاه نشانه قدرت و برتری نیست بلکه همواره علامت ضعف و ترس شمرده می شود. به اعتقاد صاحبنظران در حال حاضر نقطه قوت دولت روحانی که حریف فاقد آن می باشد این است که تیم روحانی برگرفته و برآمده از اندیشه های نگاه های مختلف است هم در حوزه سیاست و هم در اقتصاد و فرهنگ این تنوع را می بینیم. این تنوع افکار در پاستور به یک کابینه فراجناحی با حضور افرادی از طیف مختلف منجر شده است. در واقع تیم و ترکیب کابینه روحانی مصداقی از وحدت در عین کثرت است و مهم تر اینکه روحانی در سومین سال دولت خویش همچنان یکپارچگی و انسجام خود را حفظ کرده است به رغم آنکه جریان رقیب دولت در اوج تشتت به سر می برد

ثانیاً در میدان سیاست معمولا جناحی دچار انشقاق و ریزش می شود که متحمل شکستی سنگین شود در واقع شکست و ناکامی نقطه آغاز هر اختلاف است و به طور متقابل موفقیت ها به افزایش قدرت و انسجام می انجامد. زیرا در قضیه شکست های سیاسی هر فردی با نگاه فرافکنانه در پی متهم می گردد. این قاعده به روشنی در باره دولت و جبهه مخالف آن دلالت دارد. توفیق هسته ای تیم روحانی اکنون امیدها و انگیزه ها در درون خانواده دولت و جبهه حامیان آن را افزایش داده است اما جریان حریف این دو سال را در میان ناکامی بسر کرده است نقطه اوج ناکامی آنها در قضیه برجام رقم خورد. بازی بد و پرهزینه شاخه تندرو این جریان در قضیه هسته ای باعث شد خاطره ناکامی تیم جلیلی و قالیباف در انتخابات 92 در اذهان اصولگرایان تکرار شود. در صحنه انتخابات نیز آنها به دنبال ایجاد دوقطبی میان اصولگرایان و اعتدالیون رفتند و بدترین قاعده بازی که همانا صفر و صد بود را پیش گرفتند

ثالثا، فضای اطلاع رسانی و جریان خبری درجامعه ایران دگرگون شده است در حالی که جریان تندرو به شبکه های مجهز و مدرن رسانه ای (از اینترنت بدون فیلتر و پرسرعت تا شبکه های تلویزیونی و روزنامه های کثیر الانتشار) مجهز است اما با همان الگوهای سوخته و کهنه و مدل بولتن سازی عمل می کند به همین دلیل همه قواعد و قانون های اطلاع رسانی زیر پا می گذارد.

 در این مدل آنها به شیوه دهه شصت و هفتاد همچنان از رسانه مثل یک تریبون تهاجمی برای القا و تلقین بهره می گیرند و در این روش آمرانه هیچ مجال انتخاب و گزینش برای مخاطب باقی نمی گذارند. بر همین سیاق است که در ماه های اخیر رسانه ها و روزنامه های به ظاهر آوانگارد آنها شایعه و حدس و گمانه های ذهنی را جایگزین خبر کرده اند و در تیتر رسانه های این جریان از جام جم تا شهرداری هر روز شایعه ای جدید علیه تیم هسته ای یا اقتصادی دولت کوک می کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین