|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۶۷۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
معاون وزیر امور خارجه افزود: در این روز اقای ظریف و خانم موگرینی بیانیه مشترکی صادر می کنند و طبق برجام در همان روز شورای وزیران اتحادیه اروپاتحریم های اروپا را لغو می کند و رییس جمهور امریکا هم دستورات اجرایی را لغو و اجرای تحریم های کنگره را متوقف خواهد کرد. اینها رسما اعلام خواهد شد.
شمارش معکوس برای اجرایی شدن برجام و پایان 12 سال کشمکش آغاز شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، بعد از 12 سال اختلاف و کشمکش تیرماه  94 نقطه پایانی برای مذاکراتی که تا پیش از آن به یک دور تبدیل شده بود و تقریبا طرفین را به این سمت سوق می داد که گویا نمی توانند بر سر یک میز بنشینند،ثبت شد.

به جرات می توان گفت سند توافق برجام پیروزی دیپلماسی در جهان بود و این امر یک موفقیت برای دنیای معاصر محسوب می شود. هرچند زوایای اقتصادی توافق مزبور بسیار قابل توجه است، اما آنچه برای عرصه روابط بین الملل لازم و ضروری به نظر می رسید، قدرت بخشیدن به مذاکره و حل و فصل اختلافات با توسل به طرق مسالمت آمیز بود.

فارغ از جنبه سیاسی، از آنجایی که در طول سالهای گذشته، اقتصاد ایران به دلیل وجود تحریم ها بسیار آسیب دیده و کاهش در آمدهای کشور فشار مضاعفی را به مردم تحمیل کرده بدیهی است رنگ اقتصادی برجام در ایران بیشتر باشد، به گونه ای که لغو تحریم ها و سرازیر شدن سرمایه گذاران خارجی نوید آغاز فصلی نو در اقتصاد را می دهد و همین امر موجب شده تا امید به میان مردم و فعالین اقتصادی باز گردد.

ابلاغ اجرای برجام به روحانی

پس از فراز و فرود های بهارستان بر سر سند توافق برجام نهایتا هفته پیش  طرح " اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام " به تصویب نمایندگان رسید و در گام بعدی شورای نگهبان نیز آن را بدون تغییر تائید کرد تا دولت ملزم شود بر اساس چارچوب مشخص شده به استقبال اجرای برجام برود.

دکتر علی لاریجانی روز گذشته در نامه ای، قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را برای اجرا به دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ابلاغ کرد.این ابلاغیه پس از آن صورت گرفت که آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در نامه ای به رئیس مجلس اعلام کرد مصوبه مجلس درخصوص «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» بدون هیچگونه تغییری به تایید شورای نگهبان رسیده است.

امروز تصویب، فردا اجرا

بعد از تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان عراقچی در رابطه با روز اجرای آن سخن گفت. او هفته گذشته اعلام کرد پس از تایید مجلس و شورای نگهبان وارد فاز جدید برجام و آن اجرای آن می شویم. در این مرحله همزمان بحث نقشه ‌راه مطرح و از دوشنبه آینده می‌توانیم اجرایی‌ شدن یا عملیاتی کردن برجام را اعلام کنیم.

سید عباس عراقچی افزود: «اجرایی یا عملیاتی شدن برجام روز تصویب برجام نام دارد و پس از اعلام آن، روز جلسه کمیسیون مشترک برجام احتمالاً دوشنبه آینده در وین برگزار خواهد شد که قرار است در آن اتحادیه اروپا اعلام کند تحریم‌هایش لغو شده و کنگره امریکا نیز اجرای تحریم‌ها را متوقف می‌کند. البته اجرایی‌ شدن این اقدامات بعد از دوره‌ای است که ایران نیز اقداماتش را براساس برجام انجام دهد.»

روز گذشته نیز عراقچی از برنامه های پیش روی ایران و 1+5 برای اجرای برجام سخن به میان آورد. او گفت: با توجه به اینکه روال قانونی در ایران طی شده و روال قانونی در کشورهای 1+5هم پیش از این طی شده بود، روز یکشنبه راس موعد 90 روز را روز تصویب یا - Adoption Day - اعلام خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در این روز اقای ظریف و خانم موگرینی بیانیه مشترکی صادر می کنند و طبق برجام در همان روز شورای وزیران اتحادیه اروپاتحریم های اروپا را لغو می کند و رییس جمهور امریکا هم دستورات اجرایی را لغو و اجرای تحریم های کنگره را متوقف خواهد کرد. اینها رسما اعلام خواهد شد.

عراقچی در عین حال خاطرنشان کرد: قوانین لغو تحریم ها زمانی اجرایی خواهد شد که ایران هم اقدامات خود را انجام دهد و پس از آن در 'روز اجرایی شدن'، لغو تحریم ها جنبه عملی به خود خواهد گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین