|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۶۶۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
معاون رییس جمهوری ادامه داد:من یک بار دیگر شهادت می دهم و زمان ثابت خواهد کرد هر تصمیم که شما بگیرید محترم است، اما بنده به عنوان کسی که چهل سال در این کار است - تواضع ما شده ضد مسئولیت ما، من هیچ وقت نیامدم بگویم کی هستم و چه کار کردم ؛برای اینکه آن را باید خدا بداند.
 صحن علنی بهارستان امروز شاهد ماراتنی تمام عیار میان موافقان و مخالفان برجام بود، جلسه ای که می توان آن را در تاریخ مجلس نهم بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم بی سابقه دانست.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، جلسه از ساعت 8 و 15 دقیقه با حضور 243 نماینده آغاز به کار کرد؛ از همان ابتدا فضا فضای ناآرامی بود، رفت و آمدها و تحرکات برخی نمایندگان حکایت از مجلسی پر تنش داشت. ظریف، تخت روانچی  و عراقچی در جلسه حضور داشتند و میز گردهای کوچکی که گاهی اوقات میان انها شکل می گرفت گویای آن بود که آنها نیز در حال آماده کردن خود برای اتفاقات و حواشی احتمالی هستند.


 
در میان نمایندگان غیبت معنادار غلامعلی حداد عادل در کنار فعالیت های قابل توجه زاکانی و دیگر مخالفان بسیار به چشم می آمد. پیش از آغاز جلسه فراکسیون رهروان ولایت نسبت به راه انداختن جنگ روانی از سوی برخی نمایندگان هشدار داده بودند و این هشدار شاید با توجه به پیامک هایی بود که از چند روز قبل برای قانع کردن نمایندگان به دادن رای منفی به برجام، تلفن های همراه بهارستان نشینان را در نوردیده بود.

وقت کشی مخالفان

پیش بینی طیف مخالف برای وقت کشی چندان دور از ذهن نبود و امروز مشاهده شد رفتار مخالفان در گام  اول بر مبنای این سناریو پیش رفت. دقایق اولیه مجلس به تذکر و اخطار بیش از اندازه گذشت و زمانی که کمال الدین پیرموذن تذکر خود را مطرح کرد و پس از درمقام پاسخ به پیرموذن، تذکری دیگر را ایراد کرد.



مسئله ای که یک دیالوگ دو نفره را شکل داد، به گونه ای که می توان آن را آغاز تنش ها دانست.( البته یکی از نمایندگان در این رابطه گفت تنش ها و درگیری ها به پیش از آغاز جلسه مربوط می شد و حتی قل از آن که جلسه علنی شود کار به جای  درگیری در حد درگیری فیزیکی میان دو نماینده پیرموذن و دیگر مخالفان رسید که با دخالت دیگر نمایندگان قائله فیصله یافت.)

بررسی خارج ازنوبت برجام

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارایه درخواستی به هیات رییسه خواستار در اولویت قرار گرفتن و بررسی خارج از نوبت طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام شدند.

روح الله حسینیان در مخالفت با تقاضای تغیییر دستور گفت: ما امروز در یک نقطه حساس تاریخی هستیم که اگر بدون دقت وارد بحث برجام شویم، قطعا در مقابل نسل های آینده باید پاسخگو باشیم. وی ادامه داد: چه تعجیلی پشت پرده وجود دارد که باید یک اقدام خلاف قانون اساسی انجام دهیم.

این سخن حسینیان با واکنش لاریجانی مواجه شد. علی لاریجانی رییس مجلس پس از صحبت های روح الله حسینیان گفت: من در مورد بخشی از صحبت های شما که مربوط به هیات رییسه مجلس بود باید بگویم هیات رییسه عجله نکرد و اینطور نیست .

وی تاکید کرد هیچ چیز خلاف قانون و یا خلال آیین نامه انجام نشده و بدانید این طرح دو ماه است که در مجلس مطرح شده است. این نیست که یک روزه انجام شود.

در نهایت اولویت طرح با 120 موافق و 96 مخالف تصویب شد

انتقاد به ارائه طرح

بعد از صحبت های حسینیان و متلک پراکنی ها میان موافقان و مخالفان، نادر قاضی پور در پاسخ به حمید رسایی که نسبت به ارائه طرح پیش از ارائه لایحه دولت تذکر داده بود و آن را خلاف آئین نامه می دانست گفت:  آقای رسایی طرحی که ما داده ایم در مسیر خاص رهبر معظم انقلاب است و اگر شما می گویید که این طرح خلاف است پس چرا خودتان طرحی جداگانه آورده اید و خواستار ارایه آن هستید.

 وی ادامه داد: ما با ارایه طرح برجام مجبوریم با ترتیبات منظم آن را اجرا کنیم ولی باید زیرنظر شورای عالی امنیت ملی باشد، تمامی مصوبات و برگ - برگ آن زیرنظر رهبر معظم انقلاب است.

پس از تذکرها و اخطارهای نمایندگان، مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور  که در صحن علنی حضور داشت با ارایه یادداشتی به لاریجانی به سخنان رسایی پاسخ داد که رییس مجلس آن را قرائت کرد.

 لاریجانی گفت: براساس نامه آقای انصاری تمامی وزرا از برجام حمایت می کنند و همه به طور یکپارچه همدل و همزبان هستند. (رسایی در تذکر خود گفته بود در میان وزرای دولت، بر سر حمایت از برجام اختلاف وجود دارد)

فشار بر لاریجانی

نمایندگانی که گویا آمده بودند تا بازی را بر هم بزنند و در این راستا دائما به دنبال تنش آفرینی بودند، بخش قابل توجهی از فضا سازی های خود را متوجه ریاست مجلس یعنی علی لاریجانی کردند؛ در این میان حتی بذرپاش که خود عضوی از هیئت رئیسه بود نیز در این میدان به ایفای نقش پرداخت.



مهرداد بذرپاش در جلسه علنی روز یکشنبه گفت: کسی منتظر ما برای تصویب این طرح نیست، ما طرح صیانت و الزام دولت را تصویب کردیم که هیچ کدام اجرا نشد. چرا دوباره اصرار می کنید که چیزی را تصویب کنید که اجرایی نمی شود؟ بذرپاش گفت: انتقاد من به عنوان عضوی از هئیت رئیسه مجلس این است که چرا به صورت دو تکه و جدا شده ایم.

 به هر حال ما باید در روند گزارش برجام، مسیر مشخص را طی می کردیم و طرح را به کمیسیون مربوطه ای که نمایندگان مربوطه رأی داده اند ارجاع می دادیم و بررسی می شد.

این سخنان بذرپاش واکنش لاریجانی را به دنبال داشت و خطاب به او گفت: شما خود عضو هیئت رئیسه هستید و این چه سخنانی است که مطرح می کنید؟!

نمایندگان مخالف که همچنان بر سر تذکرات اصرار داشتند و تا اجازه به تذکر فردی، جز این طیف داده می‌شد، فریاد تذکر تذکر به هوا بلند می شد؛ و چنان فضای تنش آلود و سنگینی را ایجاد کرده بود که به نظر می رسید هدف آنها تنها لاریجانی است تا شیرازه مدیریت از دست او خارج شود و انها به هدفی که می خواهند نائل شوند.



 در این زمان لاریجانی کاملا سوار بر جو مجلس اجازه به جولان دادن عده ای نداد و بی توجه به فریادها احمد توکلی تذکر خود را در انتقاد به هیئت رئیسه به دلیل نوع برخورد با گزارش کمیسیون برجام و عدم حمایت انها از این گزارش ارائه نمود.

یا لاریجانی را نمی شناسید یا ساده لوحید

به دنبال تحت فشار قرار دادن هیئت رئیسه و در راس آن لاریجانی ؛ الیاس نادران پیکان خود را مستقیم به سوی لاریجانی هدف می گیرد و در مخالفت با طرح یک فوریتی اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام خطاب به نمایندگان مجلس اظهارداشت: برخی با کلیات آن موافق و با جزییات مخالفند و فکر می کنند اگر به کلیات رای دهند می توانند در جزییات تغییراتی ایجاد کنند، ولی من به آنها می گویم که رییس مجلس را نمی شناسید . ساده لوحی نکنید که می توانید تغییراتی در طرحی که ارایه شده ایجاد کنید. دولت باید برجام را به صورت لایحه به مجلس ارائه می کرد تا براساس اصل 77 و 125 مجلس شورای اسلامی آن را بررسی و تصویب می کرد.  وی در پاسخ به این موضوع که تاخیر در اجرای برجام چندین میلیون دلار روزانه به کشور ضرر می زند گفت: پس چرا دولت دو سال و نیم است که دست روی دست گذاشته و اقتصاد کشور را معطل نگه داشته است، حتی در حوزه اقتصادی کار به جایی رسیده که وزرا نیز به رییس جمهور نامه نوشتند و صدایشان درآمده است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: دولت نباید مشکلات معیشتی مردم را به گردن دیگران بیندازد و حتی وزرا کارکردن در کشور را به بعد از تصویب برجام موکول می کنند. 

صف آرایی دلواپسان

همچنان فضا در شرایطی کاملا متشنج به روند خود ادامه می داد و نمایندگان مخالف برای دادن تذکر بی تابی می کردند و دائما با فریادهای ممتد هیئت رئیسه را  مورد خطاب قرار می دادند، در این لحظه به یکباره روح الله حسینیان عضو جبهه پایداری از صندلی خود برخواست و نمایندگان را به سمت هیئت رئیسه هدایت کرد؛  این نمایندگان مخالف که تعدادشان نزدیک به 15 نفر بود، دقایقی مقابل هیات رییسه مجلس تجمع کرده و ایستادند، که در نهایت با مسئله پیشنهاد لاهوتی برای صحبت های موافق و مخالف در 3 ساعت لاریجانی پیشنهاد را به رای گذاشت و پس مدتی متحصنین به صندلی های خود بازگشتند.

چرا خودتان را با دست خود خراب می کنید

سناریوی بعدی، فشار بر علی لاریجانی توسط زاکانی که در نبود حدادعادل نقشی پررنگ داشت، کلید زد. زاکانی که انتقاد کرده بود نظر دبیرخانه شورای امنیت ملی لحاظ نشده واکنش لاریجانی را به دنبال داشت .



لاریجانی تاکید کرد: این طرح یک مساله ملی است و باید در مساله ملی توافق داشت. من دیشب از ابتدا تا انتهای طرح را با آقای شمخانی مرور کردیم و خواندیم و وی آن را پذیرفت؛ حتی گفت که در این طرح موضوعات مهمی مطرح شده که خوب است.

لاریجانی ادامه داد:در مورد این که گفتید این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و طرح را شما دادید؛ جایی هم گفتید که دوبار به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردید و ایشان جواب ندادند، باید بگویم هر دوی آنها درست نیست.

 رییس مجلس اظهار داشت: ما نباید از مقام معظم رهبری مطلبی را نقل کنیم، رهبر معظم انقلاب علنی گفته اند من در موضوع تصمیم مجلس دخالت نمی کنم . این نظر رهبری است و من هم این را گفته ام. منتها در مورد این مسئله ایشان فرمودند که مجلس باید تصمیم بگیرد، آیا مجلس فقط همان مطلبی را که کمیسیون برجام ارائه داد باید بررسی کند .



 مقصود رهبری این بود که این گزارش باید توسط کمیسیون برجام بررسی شود یا خیر؟ که ظاهر این نیست.

نمانیده مردم قم در مجلس افزود: من آقای زاکانی و آقای جلالی را به دبیرخانه معرفی کردم تا درباره این طرح با دبیرخانه همکاری کنند. آقایان در دبیرخانه فردی را مشخص کردند و این سه نفر طرح را منقح کردند. اینکه می گویند نظرات دبیرخانه لحاظ شد، به طور کامل تکذیب می شود.

 رییس مجلس اظهار داشت:در صحبتهای دیشب من و آقای شمخانی، از اول تا آخر این طرح را بررسی کردیم و وی آن را قبول کرد تا همه آن اجرا شود. بینی و بین الله وی حی و حاضر است، من اتفاقا گفتم ایشان امروز به مجلس بیاید تا همه بدانند چیزی پشت صحنه نیست، چرا ما این کار را کردیم؟ برای اینکه این یک مسئله ملی است.

لاریجانی افزود: باید در مسئله ملی توافق باشد . موضوع هسته ای موضوعی است که به رهبری مربوط است . وی اضافه کرد: دیشب ما با هم از ابتدا تا انتهای آن را خواندیم و اقای شمخانی آن را قبول کردند پس نه تنها مطلبی که آقای زاکانی می فرمایند حرف اقای شخانی نیست که حتی آقای شمخانی هم گفتند که این یک بیانیه نیست بلکه مطالب مهمی در آن وجود دارد. لاریجانی خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: چرا چیزی را خودتان با دست خودتان خراب می کنید.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در این طرح حتی درباره نفوذ سیاسی و فرهنگی غرب بندی آورده ایم و فرمایش رهبر معظم انقلاب را قانونی کرده ایم که حالا آقایان می گویند که ما یک کار مهم تر داریم و می خواهیم هماهنگی بیشتری انجام دهیم که عیبی ندارد. هماهنگی کنید؛ ولی ما هماهنگی را شروع کردیم ولی بعضی از آقایان نظرشان عوض شد. در پشت صحنه هیچ چیزی فرق نمی کند و هیچ چیزی عوض نشده است.


درگیری لفظی زاکانی و لاریجانی

بعد از صحبت های لاریجانی که برای روشن شدن مطرح شد، زاکانی بار دیگر فریاد تذکر بلند کرد و اظهار داشت که به من توهین شده است.علیرضا زاکانی طی تذکری با اشاره به ماده 79 خطاب به رییس مجلس گفت: شما به من اتهام دروغ زدید. بنده دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودم، صحبت هایی که دیروز بعدازظهر با آقای شمخانی انجام دادید، آنجا مطرح شد آن دوست عزیز مسئولی که آنجا بود، گفت آقای لاریجانی درست منتقل نکرده است، رو در رو کرد، صحبت هایی که با آقای جلالی و بنده انجام داده بودند با طرحی که اکنون در دستور است، با نظر دبیرخانه مغایرت دارد.

 لاریجانی پاسخ داد: من گفتم دیشب با شخص آقای شمخانی صبحت کردم با افراد دیگر چکار دارم؟ آقای شمخانی با من صحبت کردند از اول تا آخر طرح را خواندیم، وی قبول داشت و گفت بسیار خوب است، شما از یک نفر دیگر پرسیده اید؟ زاکانی اضافه کرد: آقای دکتر شما بنده را متهم کردید، اجازه دهید پاسخ دهم. لاریجانی گفت: من متهم نکردم. زاکانی افزود: شما یک تنه از این طرح دفاع می کنید، خب دفاع کنید ما که حرفی نداریم، لااقل منطق ما را هم بشنوید.

 لاریجانی در پاسخ به زاکانی که اصرار داشت به او اتهام وارد شده است، گفت: من نسبت سوء به شما ندادم. زاکانی گفت : شما عقیده مرا بر خلاف، جلوه دادید. می گویم امروز صبح با آقای شمخانی بودم، دوست عزیزی که با بنده و آقای جلالی صحبت کرده بود، دست خط هایش را آورد و اینجا رعایت نشده بود، و به آقای شمخانی گفت، رعایت نشده است.

رییس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: همان دوست عزیز شما، آقای شمخانی، دست خط هایش را دیشب آورد، پیش ما و با هم همه را مرور کردیم. لاریجانی در پایان با گفتن این جمله که : اینکه طرح بنده نیست که از آن دفاع کنم، مساله هسته ای مساله ای ملی است، شما فکر می کنید من بهره ای از این طرح می برم؛ به دیالوگ دو نفره پایان داد.

تهدید به قتل صالحی

صحن علنی امروز که تبدیل به میدان رزم شده بود با ورود صالحی وارد فاز جدیدی شد. روح الله حسینیان در کنار صندلی صالحی و ظریف قرار گرفت و سخنانی را خطاب به صالحی همراه با حرکت انگشت به صالحی گفت که بسیار او را بر آشفت و در این میان به توصیه ظریف سعی کرد بر خود مسلط شود. بعد از مدتی صالحی پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه تا کنون سکوت کرده ایم، بیان کرد: آقایی آمده در تلویزیون می گوید، برنامه برجام 10 سال است، سن این آقا 66 سال است - بنده را می گفت - متوسط عمر ایرانی ها 72 سال است؛ او تا آن موقع مرده است. آیا این نحوه حرف زدن است؟ او جای خدا نشسته است که بداند ما تا چه زمانی زنده هستیم، این چگونه صحبت کردن است؟!!

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: اکنون برادر عزیزی اینجا آمده، خیلی عجیب است با قسم جلاله می گوید، روی تو سیمان می ریزیم و تو را می کشیم. این بیان است در نظام جمهوری اسلامی؟! این نحوه گفتار و صحبت است برای کسانی که می خواهند به این نظام خدمت کنند؟ بگویند سیمان می ریزیم روی شما و در همان قلب رآکتور اراک دفنتان می کنیم؟ آیا اینگونه است؟

وی خاطرنشان کرد: اما عزیزان! عنایت کنید که چگونه جو سازی می کنند، سکوت کرده ام، می گویند از عدم تخصص افکار عمومی، سوءاستفاده می کنند (خدای نکرده بی حرمتی نشود) می گویند پلوتونیوم مهم است.

وی ادامه داد : حرف حق ممکن است تلخ باشد، اما گوش کنید؛ کسی که چهل سال است در مسائل علمی کار می کند یک بار و برای همیشه به شما می گوید. ما که قرار است سیمان روی سرمان ریخته شود اما گوش کنید.

معاون رییس جمهوری ادامه داد:من یک بار دیگر شهادت می دهم و زمان ثابت خواهد کرد هر تصمیم که شما بگیرید محترم است، اما بنده به عنوان کسی که چهل سال در این کار است - تواضع ما شده ضد مسئولیت ما، من هیچ وقت نیامدم بگویم کی هستم و چه کار کردم ؛برای اینکه آن را باید خدا بداند. اگر معامله ای هست، با خدا هست نه برای تحبیب قلوب و گرفتن جایگاه اجتماعی .

 اگر کاری کردیم رضا لله کردیم- شهادت می دهم والله والله والله در مسائل هسته ای نه با کندی و نه با توقف روبرو خواهیم شد . آب سنگین ،خواهد بود. تحقیقات سرجایش خواهد بود و غنی سازی را اجرا خواهیم کرد.

 وی در پایان گفت:من به شما نمایندگان اطمینان می دهم شما بدانید برجام سند افتخاری برای این ملت خواهد بود، یقین بدانید با این برجام شما منافع ملی و حاکمیت ملی را حفظ خواهید کرد.  

خروج لاریجانی

لاریجانی بعد از مناظره کوتاهی که با زاکانی داشت از جلسه خارج شد و بعد از مدتی زاکانی ،بذرپاش، دست غیب و دیگر معترضان از صحن بیرون رفتند. حدود 40 دقیقه بعد همه به اتفاق بازگشتند که یکی از نمایندگان در مورد این خروج و ورود به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : در بیرون از جلسه صحبتی میان علی لاریجانی و زاکانی و دیگر نمایندگان صورت گرفت. انها اصرار داشتند جلسه رای گیری به روز دیگری موکول شود که این مسئله با مخالفت لاریجانی مواجه شد.

مخالفت لاریجانی با تذکر رسایی

حمید رسایی که بی وقفه به این طرف و آن طرف صحن می رفت تقاضای تذکر داشت؛ وقتی لاریجانی به او اجازه داد، رسایی خواست تا کلیپی از مقام رهبری پخش کند، وقتی لاریجانی با پخش کلیپ مخالفت کرد رسایی با لحنی اعتراض آمیز فریاد زد: نگاه کنید در مجلس اجازه پخش یک دقیقه فیلم از مقام معظم رهبری داده نمی شود.

 در این لحظه لاریجانی پاسخ داد هر کدام از ما حاضریم ساعتها فیلم از مقام رهبری مشاهده کنیم اما در حال حاضر شما می خواهید تذکر دهید و نه حضرت آقا.

پیام تبریک بعد از تصویب

در نهایت مجلس با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل اجرای برجام با 139 رای موافق و 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع موافقت کرد که موجب شادی نمایندگان موافق شد.

 هروی در این رابطه گفت:  از لحظه اعلام موافقت تا کنون چندین پیام تبریک برای من و بسیاری از نمایندگان دیگر ارسال شده است.

 او گفت:ماراتنی سخت و نفس گیر بود، اما پایانی خوش داشت.




نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ذبيح الله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
1
0
كدام عقل سليم قبول مي كند درحاليكه داعش در تقزيبا همه كشورهاي همسايه درحال مانور دادن است، شما بياييد غني سازي رو متوقف كنيد و قدرت ساخت سلاح اتمي را از خود سلب نماييد؟؟؟؟
نمي دونم والا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین