|
|
امروز: شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
فریدون مجلسی تحلیلگر روابط بین الملل در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:
در ضرورت و اهمیت لغو تحریم‌ها برای کشورمان جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست و معطلی در مورد تصویب برجام هم جایز نیست.اینکه در آمریکا تصویب برجام طول کشید بخشی ناشی از اختلافات انتخاباتی احزاب دموکرات و جمهوریخواه و بخشی دیگر به علت لابی اسرائیل و پول‌هایی بود که عربستان برای ناکام گذاشتن توافق خرج کرد. اما دست‌آخر موفق به سنگ‌اندازی بیشتر نشدند و برجام در آمریکا تصویب شد. در ایران که اینچنین نیست پس چرا برخی به مخالفت با توافقی برخاسته‌اند که برآیندش چیزی جز تامین منافع ملی ایران نیست؟ در اینکه برجام سندی بدون ضعف نیست شکی وجود ندارد اما یادمان نرود برجام متنی مرضی‌الطرفین است که هر دو طرف به شرطی بر آن توافق کرده‌اند که امتیازاتی داده و امتیازاتی گرفته باشند.

اجرای برجام سبب‌ساز برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه و بازگشت ایران به چرخه تجارت و اقتصاد بین‌المللی است اما در خصوص مخالفت‌هایی که افرادی در داخل انجام می‌دهند، باید نگاهی ژرف‌تر داشت؛ برخی از منتقدان از روی دلسوزی برای منافع ملی به این سند انتقاد وارد می‌کنند که باید گفت پذیرفتنی است اما به علتی که پیش‌تر گفته ‌شد و نیز نظارتی که بی‌شک نهادهای ذی‌ربط بر روند مذاکرات و توافق داشتند می‌توان از آن چشم پوشید اما بیان انتقادات دلسوزانه منعی ندارد. دسته دوم منتقدان اما به نظر می‌رسد کاری به این حرف‌ها ندارند و علت مخالفتشان را باید در جایی دیگر از جمله شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 جُست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به درستی بر این نکته که شورای عالی امنیت ملی برجام را تایید کرده، تاکید کرده است که باید گفت این اقدام ناشی از مصلحت‌سنجی‌های درستی است که سران سه قوه انجام داده‌اند؛ زیرا به نیکی می‌دانند ادامه وضعیت پیشین، منافع ملی ما را تامین نمی‌کرد. عربستان تجاوز وحشیانه به یمن را به این نیت آغاز کرد که شاید یک اقدام تحریک‌آمیز از طرف ایران باعث نیمه‌تمام ماندن مذاکرات شود اما قطعا نهادهای ذی‌ربط درک درست‌تری نسبت به مخاطرات احتمالی داشته و دارند تا دلواپسانی که در چند روز اخیر شاهد بی‌اعتنایی مردم به آنها بودیم. طرح دو فوریتی که در مجلس مطرح شد اما نمایندگان به یک فوریتش رای دادند هم به این قصد و نیت بود که بگویند اگر چنانچه شش کشور طرف توافق به تعهداتشان عمل نکردند، ایران هم از ادامه پذیرش داوطلبانه ضمیمه پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی سر باز خواهد زد.

در صورتی که این امر در خود برجام مندرج است که اگر هر یک از طرفین تعهدات خود را انجام ندهد،طرف مقابل می‌تواند توافق را برهم زند که این امکان برای ایران نیز وجود دارد.در واقع ایران هروقت و به هر دلیلی که بخواهد، می‌تواند این کار را انجام دهد،اما به نفع طرفین است که به تعهداتشان پایبند باشند. در مورد اختلاف‌نظر افرادی مثل آقایان لاریجانی و بروجردی با اصولگرایان تندرو هم باید گفت اصولگرایان جریانی یکدست نیستند، عده‌ای که از حامیان روند هشت سال گذشته هستند می‌خواهند در مسیر تصویب و اجرای برجام سنگ‌اندازی کنند، اما تلاش‌هایشان بی‌فایده است.

 به نظر می‌رسد ما شاهد اجرای برجام خواهیم بود، مگر اینکه یکی از طرفین اقدام به لغو یکطرفه آن کند که در این صورت تمهیدات چنین اتفاقی نیز در خود متن اندیشیده شده است. آنچه مسلم است اینکه حامیان آرامش و صلح در هر دو طرف خواهان اجرای برجام هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین