|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۶۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است که شاید باراک اوباما تنها رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا باشد که اصلی‌ترین دستاورد سیاست خارجی‌اش، در حالی اجرایی می‌شود که حتی یک نفر از حزب رقیب که اکثریت را هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان در اختیار دارد، به آن رأی مثبت نداده است.
رسانه‌های بین‌المللی، از جمله پایگاه نیشن بعد از مسجل شدن عبور سند پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از سد کنگره به اثرات شکست لابی صهیونیستی «آیپک» که میلیون‌ها دلار صرف مخالفت با «برجام» کرده بود، اشاره کرده‌اند.

بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی روز جمعه، یک روز بعد از رأی‌گیری مجلس سنا درباره «برجام» که عبور این سند از سد کنگره آمریکا را تثیبت کرد، به شکست لابی صهیونیستی «آیپک» در تحقق اهدافش در قبال ایران اشاره کرده‌اند.

از جمله این رسانه‌ها، پایگاه خبری - تحلیلی «نیشن» بود که کمپین این گروه حامی رژیم صهیونیستی برای تخریب دیپلماسی با ایران را «بی‌سابقه» توصیف کرد و نوشت: «بزرگتر نشان دادن آسیب‌های وارد شده به آیپک، به خاطر شکست کنگره در تلاش برای تخریب توافق هسته‌ای ایران، دشوار است. اینطور نیست که بگوییم این گروه برای مبارزه‌ای دیگر، سرپا نخواهد ماند، چونکه خواهد ماند، اما این شکست، اوضاعش را شاید برای همیشه به هم ریخته است.»

لابی صهیونیستی آیپک بعد از آنکه ایران و گروه 1+5 سند برجام را امضا کرده بودند گروهی به نام «شهروندان حامی ایران عاری از سلاح هسته‌ای» تشکیل داده و 20 میلیون دلار برای تبلیغات علیه آن اختصاص داده بود.

سناتورهای دموکرات روز پنج‌شنبه با ممانعت از رأی‌گیری در مورد طرح «رد توافق هسته‌ای با ایران» به دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا اجازه دادند که عملا بدون نیاز به استفاده از حق وتوی خود، امکان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را پیدا کند.

روز پنجشنبه پس از ساعت‌ها بحث در صحن سنای آمریکا، جمهوری‌خواهان نتوانستند به آرای لازم برای جلوگیری از استفاده دموکرات‌ها از ترفند موسوم به «اطاله بررسی» (Filibuster) دست یابند. دموکرات‌ها با جلوگیری از این ترفند، مانع رأی‌گیری در مورد طرح رد توافق شده و عملا با سپری شدن ضرب‌الاجل اعلام نظر کنگره، کاخ سفید بدون آنکه با به کارگیری حق وتو متحمل هزینه‌های سیاسی شود، می‌تواند توافقی را که 23 تیر ماه امسال در وین به دست آمد، اجرایی کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است که شاید باراک اوباما تنها رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا باشد که اصلی‌ترین دستاورد سیاست خارجی‌اش، در حالی اجرایی می‌شود که حتی یک نفر از حزب رقیب که اکثریت را هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان در اختیار دارد، به آن رأی مثبت نداده است.

در جلسه روز پنج‌شنبه، «میچ‌ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، طرح «ختم بررسی» (Cloture) و تصمیم‌گیری فوری در مورد طرح رد برجام را به رأی گذاشت. بر اساس قوانین سنا، برای ختم بررسی یک طرح و تصمیم‌گیری در مورد آن، نیاز به حمایت دستکم سه پنجم اعضای سنا است. سنا 100 عضو دارد و جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از اطاله بررسی به حمایت 60 نفر نیاز داشتند، اما تمام دموکرات‌هایی که از توافق هسته‌ای اعلام حمایت کرده بودند، علیه ختم بررسی رأی دادند و این طرح نهایتا با 58 رأی مثبت در برابر 42 رأی منفی، شکست خورد تا راه برای اجرای برجام، باز شود.



منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین