|
|
امروز: جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
«اونال چویک اوز» دیپلمات برجسته ترکیه با انتقاد از اقدامات دولت اردوغان، معتقد است سیاست های خارجی ترکیه که تاریخ مصرف آنان گذشته است هر روز افزایش می یابد.
چویک اوز در مقاله ای که امروز (پنجشنبه) در روزنامه رادیکال منتشر شد، با تاکید بر اینکه مهمترین عنصر در روابط بین دولتها، اعتماد متقابل است گفت: روابط دوستی، حسن همجواری و نیز اتحاد بین دولتها همیشه برپایه اعتماد استوارست و نبود اعتماد موجب خدشه دار شدن روابط ، حتی ضرر به روابط طرفین می شود.
چویک اوز با اشاره به برچیده شدن سیستم های دفاع موشکی پاترییوت آلمان و آمریکا از ترکیه در هفته های اخیر نوشت: اعلام این مساله موجب تعجب و حیرت برخی محافل در ترکیه شد؛ دولت آنکارا برای استقرار این سیستم ها در خاک خود تلاش بسیاری کرد و با گفتن اینکه ترکیه در خطر موشک های سوریه به خصوص موشک های اسکود آن کشور است از متحدان غربی خود در ناتو، استقرار این سیستم ها را درخواست کرده بود و برخی کشورهای ناتو برای اینکه ترکیه خود را در امنیت احساس کند، سیستم های پاترییوت در نزدیکی مرزهای ترکیه با سوریه مستقر کردند .
وی ادامه داد: متحدان غربی ترکیه اعلام کرده اند که سیستم های پاترییوت را از ترکیه عقب خواهند کشید، این تصمیم در حالی اتخاذ می شود که مرزهای ترکیه و سوریه نسبت به زمان استقرار سیستم های پاترییوت در سال 2013 از ناامنی و تهدید بیشتری برخوردارند.
وی با طرح این پرسش که آیا عمر سیستم های یاد شده به پایان رسیده است که آلمان و آمریکا اقدام به عقب کشیدن آنها از ترکیه کرده اند؟ نوشت: در اصل عمر سیستم های یاد شده به پایان نرسیده بلکه عمر اعتماد این کشورها به ترکیه به پایان رسیده است.
دیپلمات سرشناس ترک نوشت: در سیاست خارجی نیز عمر سیاست ها به پایان می رسد؛ به عنوان نمونه ترکیه در سال های گذشته سیاست «مساله صفر با همسایگان خود» را به جهانیان عرضه کرد و بعد از اینکه مذاکرات ترکیه و ارمنستان در زمینه بهبود روابط در تنگنا قرار گرفت، عمر مفید این سیاست نیز تمام شد.
چویک اوز با تاکید بر اینکه اعتماد متقابل در روابط بین کشورها یک اصل تعیین کننده است، نوشت: اعتماد متقابل نیز یک عمر مفید دارد و این عمر مفید می تواند به پایان برسد. به عنوان نمونه عمر اعتماد متقابل بین ترکیه و آمریکا در دوره زمانی کنونی به پایان رسیده است.
وی با بیان اینکه روابط ترکیه و آمریکا از دهه 1940 تاکنون با فراز و نشیب های کوتاه مدت ادامه داشته است، افزود: مساله سوریه و مبارزه با داعش دو مساله مهمی است که موجب خدشه دار شدن اعتماد بین آنکارا و واشنگتن شده است.
چویک اوز افزود: آمریکا در ماه های گذشته بارها تاکید کرده بود که عدم کنترل در مرزهای ترکیه و سوریه به نفع گروه های تروریست است؛ زیرا علاوه بر الحاق تروریستها به داعش از مرزهای ترکیه با سوریه، بخشی از سلاح های در دست تروریستها در سوریه از مرزهای ترکیه ارسال می شود.
وی خاطرنشان کرد: ترکیه در ماه های گذشته نتوانست به صراحت از همکاری نکردن با آمریکا در زمینه خواسته های واشنگتن سخن به میان آورد و سعی کرد که این مساله را در طول زمان حل کند اما بعد از انتخابات هفتم ژوئن و مشخص شدن نتایج این انتخابات، ترکیه تعهد خود به مبارزه با داعش، کنترل بیشتر مرزهای خود با سوریه و نیز فراهم آوردن امکان استفاده از پایگاه اینجرلیک برای آمریکا را بیان کرد.
این دیپلمات سرشناس همچنین افزود: ترکیه بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات اعلام کرد که با داعش مبارزه خواهد کرد. بعد از عملیات های محدود ترکیه علیه داعش، آنکارا جهتگیری عملیات های خود را معطوف به شمال عراق و پ.ک.ک کرد و این مساله نیز موجب شک و شبه در اروپا و آمریکا شد.
چویک اوز افزود: متحدان غربی ترکیه حق دفاع مشروع آنکارا در مقابل اقدام های تروریستی پ.ک.ک را گوشزد کردند اما قطع روند صلح در ترکیه از سوی دولت اردوغان در آستانه انتخابات زودهنگام ، شک و شبه ها نسبت به نیت ترکیه در مبارزه با تروریسم را بیشتر کرد.
وی خاطرنشان کرد: شک و شبهه غربی ها درباره عملیات های آنکارا علیه پ.ک.ک به بهانه مبارزه با داعش در ارتباط با انتخابات زودهنگام عمومی در هفته های اخیر تشدید شده است و به نظر می رسد که عقب کشیدن یک باره پاترییوتها از سوی آلمان و آمریکا نیز در ارتباط با این مساله و سعی ترکیه برای انجام «حیله گری شرقی» در مقابل واکنش آن دولتها به این مساله باشد؛ این رخدادها نیز نشانگر این است که عمر مفید سیاست خارجی ترکیه که آنکارا در سال های اخیر آن را اجرا کرده، به پایان رسیده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین