|
|
امروز: جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
وزیر کشور سابق پاکستان با تاکید بر جایگاه و نقش اثرگذار ایران در صلح و ثبات منطقه، برضرورت استفاده از این ظرفیت و جایگاه برای حل مسایل افغانستان و تقویت صلح و ثبات در این کشور تاکید کرد و گفت: کلید حل مسایل افغانستان، در انجام رایزنی های سه جانبه میان اسلام آباد، تهران و کابل است.
'آفتاب احمد خان شرپائو' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتقاد دارم بهترین راه حل برای مسایل و مشکلات افغانستان و محقق شدن صلح در این کشور، از طریق رایزنی های سه جانبه ایران، پاکستان، افغانستان بدست می آید.
وی درخصوص اظهارات اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در خصوص افغانستان مبنی بر اینکه افغانستان امن و با ثبات به نفع ایران و پاکستان خواهد بود، گفت: هدف اصلی و مشترک همه ما حفظ و تقویت صلح در منطقه است و صلح منطقه نیازمند نقش آفرینی همه اعضای آن به ویژه ایران است.
رییس حزب سیاسی 'قومی وطن' پاکستان گفت: معتقدیم و مطرح کرده ایم که اگر چین می تواند در روند صلح افغانستان نقش آفرینی کند، پس ایران هم می تواند و باید بخشی از این روند باشد.
وی افزود: سال گذشته زمانی که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران به پاکستان سفر کرده بود، در دیداری که اعضای احزاب مختلف این کشور با او داشتند، پیشنهاد دادم و تاکید کردم که ایران، پاکستان و افغانستان و به ویژه پارلمان های این سه کشور باید برای کمک به حل مسایل افغانستان، به انجام گفت و گوهای سه جانبه بپردازند.

** سفر ظریف به پاکستان بسیار مهم و موفقیت آمیز بود
آفتاب احمدخان شرپائو در بخشی دیگر از این گفت و گو، سفر اخیر ظریف به اسلام آباد را بسیار مهم و موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: نمایندگان پارلمان پاکستان همگی در این زمینه اتفاق نظر دارند که سفر وزیر خارجه ایران به پاکستان و دیدارهای او در اسلام آباد در تمام سطوح سازنده بود و مواضع و سخنانی که ظریف در اسلام آباد مطرح کرد، مورد استقبال و رضایت همه قرار گرفت.
وی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه ایران درخصوص مساله کشمیر مبنی بر اینکه این مساله باید از طریق صلح آمیز حل و فصل شود، از این موضع گیری ابراز رضایت کرد و گفت مساله کشمیر، مساله ای است که مقامات و مسوولان خارجی کمتر درباره آن اظهار نظر می کنند.
این نماینده مجلس ملی پاکستان تاکید کرد که سفر اخیر ظریف به پاکستان در شرایط بعد از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، موجب جهش در روابط دو کشور خواهد شد و رفت و آمدهای مقامات دو کشور هرچه بیشتر باشد، کمک بیشتری به توسعه بیش از پیش روابط در همه زمینه ها خواهد شد.
این سیاستمدار پاکستانی گفت: از اینکه زمینه لغو تحریم ها فراهم شده است، خوشحالیم و حالا ایران و پاکستان می توانند طرح های نیمه تمام و غیرفعال خود را تکمیل کنند و این امر موجب تقویت بیش از پیش دوستی و مناسبات دو کشور خواهد شد.

** وحدت میان کشورهای مسلمان یک ضرورت است
وی درخصوص روابط ایران و عربستان نیز گفت: هر دو، از کشورهای مسلمان و مهم منطقه هستند و پاکستان با هر دوی آنها روابط خوبی دارد. فکر می کنم کشورهای مسلمان باید به بهبود روابط ایران و عربستان کمک کنند و پاکستان می تواند در این زمینه ایفای نقش کند. وحدت میان امت اسلامی چیزی است که محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان بارها بر آن تاکید کرده است.
شرپائو تاکید کرد: پاکستان به دنبال وحدت میان همه کشورهای مسلمان است و اتحاد و یکپارچگی را کلید پیشرفت امت اسلامی می داند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین