|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۵۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
نظر ایران این است که کشورهای منطقه هم به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کنند و ایران نیز می‌تواند با آنها در زمینه‌های صلح‌آمیز همکاری کند.
 روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم بهرام امیراحمدیان نوشت:
 
 ابهاماتی در کشورهای همسایه به ویژه خاورمیانه راجع به توافق هسته‌ای ایران وجود دارد که نشات گرفته از سازو کارهای رسانه‌های خارجی است. در جلساتی که در کنگره و سنای آمریکا برگزار شده از جان کری و همراهانش درباره توافق هسته‌ای با ایران سوالاتی شده که شاید بتوان گفت افکار عمومی خاورمیانه با آن پاسخ‌ها روشن نشده است. بنابراین لازم بود که هیاتی به سرپرستی وزیرامورخارجه کشورمان برای گفت‌وگوهای نزدیک‌تر، درمورد ابهاماتی که درباره پرونده به وجود آمده به کشورهای منطقه سفر کرده و در این مورد به رایزنی بپردازد. به نظر می‌رسد عمده اهداف محمدجواد ظریف از این سفر بر پایه فرمایشات مقام معظم رهبری باشد که اعلام کردند: «ما با اینکه این توافق را امضا کردیم این به آن مفهوم نیست که ما از دوستان خود درخاورمیانه و منطقه و بویژه عراق، سوریه و لبنان حمایت نکنیم.

ما این افراد را به خاطر اینکه ملت مظلومی هستند مورد حمایت قرار می‌دهیم.» به زعم برخی از کشورها وقتی که این توافقنامه امضا شد روابط ایران و آمریکا کاملا عادی شده و ایران از حمایت دوستان خود دست برمی‌دارد لذا برای تبیین این ابهامات سفر به این کشورها تدارک دیده شده و طبیعی است که آقای ظریف با دقت واعمال نظر بیشتری نسبت به واشکافی این مساله و رفع ابهامات در این سفرها اقدام خواهد کرد. از این رو به نظر می‌رسد تاکنون سفرهای منطقه‌ای وزیر خارجه موفقیت‌آمیز بوده باشد.  ظریف در آینده نزدیک سفری نیز به مسکو در مورد وضعیت سوریه خواهد داشت. از سوی دیگر در پی اقدامات منطقه‌ای ظریف و به خصوص یادداشت وی در روزنامه السفیر در مورد تشکیل گفتمان منطقه‌ای در راستای حل بحران سوریه، وزیر خارجه سوریه به ایران آمده و درباره راه‌حل‌های سیاسی و راه‌های برون‌رفت از مشکلات این کشور مانند تروریسم با مقامات کشورمان به گفت‌وگو پرداخت. درمورد سوریه گفت‌وگو‌ها بر این محور است که آینده سیاسی سوریه به چه صورتی خواهد بود. پس از اینکه رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد تعداد نیروهای نظامی این کشور به اندازه کافی نیست و حتی با وجود اعلام عفو عمومی برای کسانی که از سربازی فرار کردند یا کسانی که غیبت دارند؛ برای اینکه موضوع این کشور بیش از این پیچیده نشود یکی از اولویت‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مذاکرات در مورد آینده سوریه است. البته فعلا راهکاری وجود ندارد و ما نمی‌دانیم در مورد آن چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد اما بی‌سبب نیست که در این زمینه تکاپوی بیشتری صورت گرفته و تحرکات بیشتری در این فضا در آینده صورت خواهد گرفت. حل مناقشات منطقه‌ای پس از توافق هسته‌ای همچنین فضای بازی خوبی در عرصه دیپلماسی برای ایران ایجاد کرده است که از تبعات آن سفر وزرای خارجه آلمان، فرانسه و ایتالیا به کشورمان است. کشورهای منطقه متوجه این مساله شده‌اند که توافق هسته‌ای به نفع همه آنهاست.

نظر ایران این است که کشورهای منطقه هم به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کنند و ایران نیز می‌تواند با آنها در زمینه‌های صلح‌آمیز همکاری کند. به همین دلیل لازم نیست که فضای منطقه امنیتی و به سمت نظامی شدن پیش برود هر چند در پیرامون این مسائل و دوره‌ای که این مذاکرات پیش می‌رفته برخی کشورهای منطقه  به تکاپو افتادند که به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کنند. در نتیجه به نظر می‌رسد که مسئولیت سنگینی بر عهده وزیر خارجه کشورمان قرار گرفته است و لازم است رسانه‌ها از وی حمایت کافی را برای کسب دستاوردهای بزرگ‌تر و تعامل بیشتر در منطقه به عمل آورند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین