|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۷
»
کد خبر: ۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
دولت اوباما باید در مسیر کاهش تحریم‌ها (مصوبات کنگره آمریکا و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد) گام‌های اعتمادساز بردارد تا ایران متناسب با این گام‌ها تنش زدایی کند.
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی "تدبیر و امید" درباره دستاوردهای سفر روحانی به نيويورک و مکالمه تلفنی او با اوباما، گفت: ایران و آمریکا سعی کردند واسطه ها را کنار بگذارند و این گام مثبتي در روابط دو کشور بود، البته بررسی عملی کردن این تصمیم در سه لایه قابل ارزیابی است.
وی در تشریح لایه نخست، افزود: از تسخیر لانه جاسوسی و قطع روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن تاکنون دو طرف در برقراری دیپلماسی شکلی و عمومی متناسب با مقتضیات روز توفیقی نداشتند اما این تماس تلفنی تابوشکنی کرد و دریچه جدیدی را پیش روی مناسبات دو کشور گشود.
این کارشناس مسائل سیاست خارجی، اقدامات عملی در امر تنش زدایی را مکمل دیپلماسی عمومی شکل گرفته خواند و تأکید کرد: دولت اوباما باید در مسیر کاهش تحریم‌ها (مصوبات کنگره آمریکا و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد) گام‌های اعتمادساز بردارد تا ایران متناسب با این گام‌ها تنش زدایی کند.
وی ادامه داد:‌ اقدام‌های عملی دو کشور برای تنش زدایی و جلب اعتماد یکدیگر قطعا بسترساز آن خواهد شد که آمریکا و ایران بعد از 34 سال به طور دوجانبه پای میز مذاکره بنشینند تا اختلافات فی مابین را بعد از موضوع بندی در چارچوب زمانی مشخص حل و فصل کنند.
نماینده ادوار مجلس تنش‌زدایی با آمریکا را اصل اساسی مصلحت کشور در زمان حاضر خواند و یادآور شد: مخالفان برقراری رابطه با آمریکا نباید تماس تلفنی انجام شده میان روحانی و اوباما را منفی تلقی کنند بلکه به جای آن رفتاری معقول براساس منافع ملی را در دستورکار قرار دهند.
وی جناحی کردن بحث رابطه با آمریکا را بدترین آفت برای منافع ملی توصیف و تصریح کرد: این اقدام مانع از برون رفت کشور از شرایط کنونی می‌شود، البته در نزديكي به آمريكا همانطور که نباید موضع بدبيني و توأم با انتقادات جدي داشت، باید از حرکت‌های شتابزده و نگاه خوشبينانه به موضوع نیز پرهیز کرد.
فلاحت پیشه درباره برقرار روابط رسمی دیپلماتیک در سه سال آینده تا پایان زمان ریاست جمهوری اوباما، گفت: اگر دو طرف گام‌های عملی برای تنش‌زدایی بردارند دیپلماسی عمومی شکل گرفته می تواند منجر به روابط رسمی شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین