|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۵۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
تحلیلگر صرب در امور مسایل بین الملل،توافق هسته ای در وین را پیروزی دیپلماسی بر سیاست های تهدید و تحریم خواند و گفت: ایران اکنون در مرکز توجه اقتصادی جهان قرار دارد و کشورهای زیادی خواهان ورود به بازار بزرگ این کشور هستند.
'میچا ژیووینوویچ' روز یکشنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بلگراد با توجه به اعلام علاقمندی بسیاری از کشورها برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران و از سرگرفتن همکاری های گذشته در زمینه های مختلف اقتصادی گفت: بازار ایران برای شرکت های آمریکایی ،اروپایی، آمریکای لاتین و بسیاری از دیگر کشورهای جهان از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی با اشاره به رشد صنایع مختلف در ایران اشاره کرد: مطمئنا در مدت کمتر از یکسال حجم تبادل کالا بین ایران و کشورهایی که در تحریم تهران مشارکت داشتند به رقم غیر قابل تصوری افزایش خواهد کرد.

ژیووینوویچ حضور ایران را در حل و فصل مسایل منطقه ای و فرا منطقه ای بسیار مهم خواند و افزود: حوادث کنونی در منطقه نشان داد که آمریکا در حل و فصل چالش هایی که خود بانی آنها بوده عاجز و درمانده است و ایران با سیاست صلح جویانه و منطق قوی در مبارزه با تروریسم می تواند راه گشای ثبات و حل و فصل مسایل متعدد در منطقه خاورمیانه باشد.

وی خصمانه بودن مواضع مقامات رژیم صهیونیستی درمورد توافق ایران و 6 قدرت جهانی را ناشی از شکست لابی های این رژیم برای ایجاد موانع در روند مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 خواند و گفت: واشنگتن در مبارزه با پدیده تروریسم که آرامش بسیاری از کشورها را سلب کرده ناتوان است و نمی تواند در مقابل این پدیده شوم که خود هم گریبانگیر آن می باشد مقاومت و ایستادگی کند.

تحلیلگر صرب، ادعاهای رژیم صهیونیستی را مبنی بر حمایت ایران از تروریسم و اینکه در پی تولید سلاح کشتار جمعی برای بمباران رژیم اشغالگر صهیونیستی است، تهی از حقیقت خواند و افزود: ایران عامل ثبات در منطقه است که تاکنون به هیچ کشوری حمله و یا تجاوز نکرده و فقط در مقابل تجاوز دیگران از خود دفاع کرده است.

وی در این رابطه افزود: باید به این مطلب اشاره کرد که ایران در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال 2011 با هدف برقراری صلح و ثبات در این کشور کمک زیادی کرد.

ژیووینوویچ که مقاله و گزارش های تحلیلی بسیاری درخصوص تحولات خاورمیانه به رشته تحریر درآورده است،گفت: در طی یک سال گذشته شاهد سفرهای متعدد مقامات و صاحبان شرکت های تجاری کشورهای مختلف از جمله اعضای اتحادیه اروپا به ایران هستیم که خواهان بازگشت به بازار بزرگ ایران هستند و در همین راستا می توان به سفر وزیر اقتصاد و قایم مقام صدراعظم آلمان در صدر یک هیات عالیرتبه اقتصادی به تهران طی روزهای آینده اشاره کرد.

وی سیاست تحریم بر علیه ایران را غیر اصولی و غیر بشردوستانه خواند و گفت: آمریکا و اتحادیه اروپا که به طور یکجانبه ایران را مورد تحریم قرار دادند اکنون بعد از شکست سیاست های خود، برای حضور در بازار ایران با یکدیگر مسابقه می دهند.

این تحلیلگر صرب افزود: باید گفت که این خود اروپایی ها و آمریکایی ها هستند که از تحریم ایران زیان دیده اند و این کشور در این مدت در بسیاری از زمینه ها با کمک کارشناسان بومی به خود کفایی دست یافته و در فناوری های صلح آمیز هسته ای و تحقیقات فضایی نیز با وجود همین تحریم ها به موفقیت های بزرگی دست یافته است.

این تحلیلگر صرب همچنین با تاکید بر اهمیت ایران در منطقه خاورمیانه، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران عاملی مهم برای ثبات منطقه و فرا منطقه ای به شمار می رود و همانطور که ایران پایه مستحکم و استوار برای رفع مسایل اقتصادی بسیاری از کشورها می تواند باشد، به لحاظ سیاسی نیز نمی توان ایران را در حل و فصل مسایل منطقه ای و جهانی نادیده گرفت.

وی همچنین ایران را کشوری پیشاهنگ در مبارزه با تروریسم و افراطی گری توصیف کرد و گفت: وحدت کشورها برای ریشه کن کردن پدیده تروریسم یک ضرورت است و حمایت مالی و نظامی برخی از قدرت ها نیز از جمله عواملی به شمار می روند که به رشد تروریسم کمک می کند.

ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 پس از 22 ماه مذاکره فشرده سرانجام در 23 تیرماه 1394 در وین برای رفع سوء تفاهم ها در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی و هم زمان لغو تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران توافق کردند.

در مذاکرات وین که پس از 18 روز نشست های فشرده به جمع بندی نهایی رسید، حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران حفظ شد و چرخه کامل غنی سازی سوخت و همچنین تداوم تحقیق و پژوهش به رسمیت شناخته شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین