|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۵۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
رادیو واتیکان مرکز مذهب کاتولیک با تاکید بر اینکه بهبود روابط با ایران به نفع غرب خواهد بود، اعلام کرد: امکان رسیدن به یک توافق هسته ای در وین میان قدرت های بزرگ و ایران، تا فردا (سه شنبه) وجود دارد.
رادیو واتیکان افزود: مذاکرات هسته ای در وین در آستانه یک توافق تاریخی میان قدرت های بزرگ و تهران جدی تر شده و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز ضمن تاکید بر اینکه طرفین در مذاکرات تاکنون به این اندازه نزدیک به توافق نبوده اند، وعده مقابله با داعش در منطقه خاورمیانه را نیز داد.

متئو برسان تحلیلگر سیاسی و کارشناس منطقه در گفت و گو با این رادیو، اظهار کرد توافق هسته ای برای ایران یک معنای راهبردی که رییس جمهوری ایران نیز بر آن متمرکز شده است تا به منافع ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی احترام گذاشته شود و حافظ آن باشد، بنابراین در ایران انگیزه رسیدن به توافق برای به رسمیت شناخته شدن برنامه هسته ای وجود دارد.

وی افزود: بی تردید ازسرگیری و بهبود روابط با تهران حتی از نظر اقتصادی به نفع غرب خواهد بود. زیرا اگر بتوان این مذاکرات را به نتیجه رساند، چشم اندازهای بزرگی برای غرب باز می شود، زیرا ایران می تواند عملا کاتالیزور مجموعه ای از سرمایه گذاری ها باشد و فرصت های زیادی را عرضه کند، بنابراین بهبود روابط با این کشور نه تنها باعث تعادل ژئوپلیتیکی در منطقه می شود، بلکه چشم انداز بزرگ برای سرمایه گذاری کشورهای غربی خواهد بود.

برسان در پاسخ به این پرسش که «آیا غرب آماده لغو تحریم ها است؟» گفت: این نکته در روز توافق معلوم می شود. روشن است که ایرانی ها خواهان لغو فوری و نه تدریجی تمامی تحریم ها بلافاصله پس از توقف برنامه هسته ای هستند و این یکی از موضوعات پرتنش توافق است و من عقیده دارم یکی از جنبه هایی است که می توان فهمید آیا می توان به توافق رسید؟

وی در خصوص بازرسی از سایت های ایرانی افزود: گشایش درها (تاسیسات هسته ای) برروی ناظران با دسترسی به سایت های نظامی دو موضوع متفاوت است. یقینا پایگاه نظامی مربوط به حاکمیت دولت می شود و ایران می تواند در این باره مقاومت کند و گشایش تمام سایت ها حتی پایگاه های سری یک موضوع حساس است.

برسان در پاسخ به این پرسش که «آیا در صورت توافق، ایران آماده است تا علیه داعش متحد شود»، افزود: ایران اعلام آمادگی برای مقابله با داعش را کرده و پیشتر نیز در عراق فعال بوده است، بنابراین داشتن تهران بطور رسمی تر در داخل ائتلاف ضد داعش مهم است با اینکه اهداف استراتژیکی متفاوتی وجود دارد. برای مثال در سوریه برخی کشورهای عضو ائتلاف، مانند ترکیه و عربستان خواهان واژگونی رژیم بشار اسد هستند به همین دلیل منافع متفاوتی دارند، اما در عراق انگیزه برای ثبات تمام منطقه وجود دارد، زیرا داعش می تواند تهدیدی برای خود ایران نیز باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین